Vad saknar du när du är ute på vintern?

Håller på med en projektkurs på skolan, LTU.
Går ut på att vi ska komma fram till en ny produkt eller tjänst.
uppgiften börjar med att vi ska söka efter det behov som finns efter nya prylar.
Avgränsningarna är "Vinteraktivitet", dvs, vad för prylar saknar ni eller önskar ni fanns?

t.ex . "Ta med sig ömtålig utrustning utan att begränsa min rörlighet"

Var nu hyggliga och tänk efter i nån minut och skriv ner några rader!
tack på förhand!

En förvaringsmöjlighet för mobilen,kameran, GPS,etc och extra batterier, så att jag slipper ha dem nära kroppen för att de skall funka i kylan.

peters tanke är riktigt bra. Kanske en termoslåda hade varit något? En liten låda som har ett tunt lager runt själv förvaringsutrymmet där man kan hälla i varmt vatten. Kan man också fylla på vid lunchen när man ändå har igång köket för att laga mat.

Köldtåliga

batterier är en sådan önskan. Skulle man kunna utnytta temperaturskillnader mellan kroppsytan och utsidan av kläderna för att generera ström?

Thure

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
jacka utan ryggsvett...

Håller på med en projektkurs på skolan, LTU.
Går ut på att vi ska komma fram till en ny produkt eller tjänst.
uppgiften börjar med att vi ska söka efter det behov som finns efter nya prylar.
Avgränsningarna är "Vinteraktivitet", dvs, vad för prylar saknar ni eller önskar ni fanns?

t.ex . "Ta med sig ömtålig utrustning utan att begränsa min rörlighet"

Var nu hyggliga och tänk efter i nån minut och skriv ner några rader!
tack på förhand!

En jacka som är tunnast möjligt på ryggen (under rygg säcken där det blir varmt ändå, t ex nät) och normalt varm framtill, vindskyddad och minst vattenavstötande och med god genomsläpplighet.

Är alltid väldigt varm under ryggsäcken....

/Patrik

SNÖ för helsike;) Här nere i södern är barmark, det är tradet!! Lådevis med snö och ett gäng minusgrader hade suttit fint:)

/mattias

Tänk om alla batteridrivna (frilufts-)apparater hade en standardkontakt där man kunde ansluta ett externt batteripack, eller en annan spänningskälla?

Då vore det en lätt sak att förvara själva batterierna under jackan, men ändå ha gps, pannlampa, telefon eller vad det nu är lättåtkomligt.

Istället har varje pryl sina kontakter, eller ingen alls. Suck.

Tänk om alla batteridrivna (frilufts-)apparater hade en standardkontakt där man kunde ansluta ett externt batteripack, eller en annan spänningskälla?

Då vore det en lätt sak att förvara själva batterierna under jackan, men ändå ha gps, pannlampa, telefon eller vad det nu är lättåtkomligt.

Istället har varje pryl sina kontakter, eller ingen alls. Suck.

Där satte du tummen på nåt viktigt Gustav !
Jag som är prylfantast, men älskar gamla enkla grejor i skogen, vet inte hur många olika batterier det finns i världen, från knappceller till de normalt bärbara, det måste vara hundratals.
Kontakterna finns det många olika av, många apparater saknar uttag för yttre strömkälla, det är svagt tycker jag.
Sedan är det olika spänning de ska drivas med, suck....
Gustavs förslag om någon slags väst, bälte,elller liknande som kan bäras nära kroppen, som har de bästa batteripacken, och sladd med multikontakt för sina apparater som man vill kunna använda i vinterklimat, vore en höjdare. Sedan måste man ju lösa problemet med att apparaterna inte har uttag för yttre strömkälla, men det fixar ni väl !!!

Vinterorienterare har väl en batteripack nära kroppen till pannlampan, filmare på bergstoppar, det vet jag inte hur dom fixar det, någon som vet ?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips