Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar?

Ja, regler har ju sina brister, men syftet är förstås som regel gott.

Huvudsaken är att man syns. och sen är det förstås bra om man ser också. När det gäller att synas för bilar är det dock nästan så att jag tycker att reflexer funkar bättre än lampor, och när det gäller fast/blinkande sken så tycker jag många gånger att fast är bättre, för att det är lättare att positionera ljuskällan då. Med viss reservation för hur man ser saker ute i mörkret på landet resp inne i stan med många ljuskällor i synfältet.
 
Klippen:
Jag måste däremot erkänna att jag blir lite förargad när jag upptäcker fotgängare som i vintermörkret knallar längs landsvägen, på körbanan innanför sidolinjen, i mörk klädsel, och dessutom med ryggen mot trafiken.
Jag förstår faktiskt inte hur man tänker då, var självbevarelsedriften tagit vägen. Men jag antar faktiskt att det inte är ett ställningstagande eller provokation mot bilisterna, utan bara totalt ovetande om hur svårt det är att sen sen sådan fotgängare i god tid. Trots den bristen på vetskap, kunde man ju åtminstone önska att vederbörande insåg fördelarna för sig själv, med att gå på rätt sida, så att han åtminstone kunde akta sig om nu någon bilist inte ser honom i tid, oavsett om detta är förståeligt eller ett bildrullebeteende.

Kan bara hålla med om att fotgängare skulle gå på "rättsida" av vägen. Men som vanligt så har någon politiker tänkt till och vill att fotgängare ska få gå på båda sidorna av vägen vilket även tycks gälla på kombinerade cykel/gångvägar.

Vilket en annan inser fördelen med att få se dom man möter så att man kan visa hänsyn till sina medtrafikanter.

go strong helper
 
Jag trodde tråden skulle handla om de idioter som bara har pannlampa och ingen lampa på styret. Det är inte okej har jag lärt mig eftersom lampan måste lysa på vägen - en pannlampa lyser bara rakt fram (oftast).

Ärligt talat så är det väl ingen som blir direkt bländad av pannlampor? Det är inte helljusstrålkastare vi pratar om.

När vi ändå pratar om cykelbanor! Jag var i Umeå för några år sedan och upptäckte att i princip ingen använder lyse på cykeln. Visserligen kanske cyklisterna själva tror att de ser bra men andra cyklister ser dem inte om de färdas i hög fart!

Angående idioten som tror att det räcker med att bara gatubelysning: finns det ingen möjlighet att cykelbanan korsar bilvägen? Eller att mopedister, andra cyklister eller kanske till och med skidåkare också vistas på din heliga cykelbana?

Reflexer är för övrigt riktigt bra! Men lampa får inte glömmas. En röd lampa tycker jag syns tidigare än reflexer när jag kör bil.
 
Att blända andra

trafikanter är förstås inte OK. Hur straffbart det är vet jag inte men det blir tyvärr allt vanligare att jag som cyklist bländas av andra cyklister.

Thure
 
Nu kan det ju vara så att den bländande bilisten försöker ge den ljusskygge cyklisten en tankeställare, så att han bättrar sig, men mer troligt är det kanske att den bländande bilisten lyser med sitt hellyse på cyklisten för att alls se honom, och endast sekundärt bländar honom.

Jag är helt övertygad om att det inte alls är straffbart. Att cykla utan lyse kostar däremot en femhundring om det det beivras.



http://na.se/nyheter/2.2212/1.587227-sa-har-mycket-kostar-det-att-cykla-utan-lysen-och-reflexer
 
Som andra redan har skrivit i tråden:
Skall cykeln vara lagligt utrustad skall den ha (godkänd) belysning och reflexer.
Men det är helt lagligt att komplettera med belysning på cyklisten, belysning som då självklart inte får blända andra trafikanter.

Detta har varit uppe här tidigare, sök!


Ärligt talat så är det väl ingen som blir direkt bländad av pannlampor? Det är inte helljusstrålkastare vi pratar om.
Moderna ljusstarka LED/pann-lampor som har en koncentrerad ljusstråle som lyser både starkare (på den area de belyser = mer Lux) och enbart därför bländar mer än motsv bilhalogenhelljus.
Enl min erfarenhet uppfattas dessutom LED-ljus som VÄLDIGT bländande av ögonen.

Den som har en modern stark LED-lampa på cykeln, för pendling/cykling på lvg, bör därför rikta den så att den inte bländar, alternativt skärma av den bländande delen av lusstrålen, typ
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=503393&postcount=115

Starka rundstrålande LED-lampor på cykeln bör bara användas där man inte möter ngn, dvs MTB-cykling i skogen o likn!
 
Jag trodde tråden skulle handla om de idioter som bara har pannlampa och ingen lampa på styret. Det är inte okej har jag lärt mig eftersom lampan måste lysa på vägen - en pannlampa lyser bara rakt fram (oftast).
Spelar väl ingen roll vartåt lampan lyser, bara den lyser med vitt ljus framåt. Däremot är rättsläget osäkert huruvida en lampa på huvudet kan ersätta en på cykeln monterad lampa.

Ärligt talat så är det väl ingen som blir direkt bländad av pannlampor? Det är inte helljusstrålkastare vi pratar om.
Har du missat de senaste årens utveckling av LED-lampor? Herrejävlar vad de lyser, bilar brukar helljusblinka vid möte om man kör på maxeffekt. Om marken är snötäckt bländar man dessutom sig själv om man råkar titta ner i backen.

När vi ändå pratar om cykelbanor! Jag var i Umeå för några år sedan och upptäckte att i princip ingen använder lyse på cykeln. Visserligen kanske cyklisterna själva tror att de ser bra men andra cyklister ser dem inte om de färdas i hög fart!
Det är för att Umeå är en studentstad, full av unga människor med begränsad trafikerfarenhet som hellre köper sprit än cykellampor för sina CSN-pengar. Fast efter de senaste årens "razzior" så tycker åtminstone jag att det blivit bättre på den fronten.

Angående idioten som tror att det räcker med att bara gatubelysning: finns det ingen möjlighet att cykelbanan korsar bilvägen? Eller att mopedister, andra cyklister eller kanske till och med skidåkare också vistas på din heliga cykelbana?

Reflexer är för övrigt riktigt bra! Men lampa får inte glömmas. En röd lampa tycker jag syns tidigare än reflexer när jag kör bil.
Instämmer till fullo.
 
Har en cykellykta som får mötande Lastbilar att blända ner, den är att bära som pannlampa oxså, men är för tung att vara intressant. Just bärbara ficklampor har utvecklats enormt de senaste åren, jag har en lätt bärbar pannlampa som det är olämpligt att ha på helljusläge vid cykling.
Annars är attityden att jag gör som jag vill helt galen, lagar och regler har vi för att kunna samverka bl a. Sen kan man bli bötfälld för att bryta med dem. Dumheten bevisar skribenterna själva, det är sorgligt men inte oväntat.
Fast ljus vid gryning och skymning räcker det väl med små diodlampor, lätta att bära med sig vid avstigningen. Men ute längs cykelbanor och på landsvägen behövs ljusstarkare lampor för att se hinder och ojämnheter.
Pröva ditt eget cykelljus på en mörk plats 30 m framför, du skall inte blända.
 
Vad polisen säger vet jag ej men jag blir förbannad. Mer än en gång möter jag i ilfart kommande cyklister med löjligt stark pannlampa på vår smala promenad-cykelväg. Vägen är upplyst så någon belysning behövs egentligen inte.
När jag blir totalbländad under en sträcka på ca. 50 meter tänder jag min ficklampa för att markera att jag blir bländad och får då höra att jag är en jävla idiot. Har inte cykelbelysning av denna kaliber avbländning??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.