Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Jaha, och?

Så för att vara solidariska med tredje världen så får inte dina scouter elda eller vad menar du?

Visst får mina scouter elda, och visst får folk köra dieselbil. Men bara för att något inte ger synbara problem på ett ställe betyder inte att det inte påverkar.

En människa som går över en gräsmatta ger ingen synlig skada, betyder det att det är helt ok att låta 500 människor till gå över samma gräsmatta? Det syntes ju inte spår efter den där första människan så det kan ju inte vara skadligt för gräsmattan att låta folk gå där?

Så det är därför jag ställer mig väldigt tveksam till påstående att vedeldning skulle vara bättre för miljön än att använda t.ex. T-sprit.
 
Den som värmt maten över vedeld vet att fett sot och tjära är ofrånkomliga. Det problemet tiger vedeldarna med rejält!
Gas lämnar en tunn beläggning på grytan som är lätt att få bort.

go tur
 
Nermander. Jag lockas att svara på ditt påstående att partiklar från dieselbilar skulle vara mindre förekommande i utvecklingsländer. Det finns där en hel del gamla lastbilar och bussar som Svartryker en hel del även där.
T-röd eller som den först kallades träsprit uppfanns på 1800 talet av en svensk och framställdes då först av sågspån. Mig veterligen baseras den fortfarande på trä. Den är färgad röd för att signalera odrickbarhet. Någonstans i tillverkningsprocessen lär väl en hel del utav samma saker utlösas som vid eldningen.

Det svarta på kastrullerna vid vedeldning är Onekligen smuts från röken. T-sprit ger också svarta kastruller. Det svarta kommer från röken. Gas är renare för kastrullerna. Alla sorterna ger också koldioxid. Koldioxid är inte svart och fastnar inte på kastruller. Den svarta från Vedrök som kommer från fjällvandrares lägereldar som innehåller partiklar samt koldioxid lär vara en fis i rymden mot den koldioxid fjällvandrare producerar under sin resa till fjällen.

Koldioxid tas till viss del upp av närmiljö. Detta kan ses som ymnig växtlighet längs svenska vägkanter. Således gör den mindre skada på platser där det finns mycket växter och lite förorening. Politiskt sett funkar ju förstås inte ovanstående. Dock är det en sanning att en stad producerar extremt stora mängder förening i förhållande till områdets förmåga att rena luft. I Gresbygden är det lite annorlunda. Politiskt det måste vi dock dra lika stora lass både inom land och internationellt om det skulle kunna funka.

Själv eldar jag oftast ved eller gas. jag bor i en villa på 160 kvadrat och har 18 till 20 ° inomhus. Samt kör bil till längdåkning slalomåkning fjällvandring jakt och fiske. Jag sitter i ett eget kontor på jobbet. Till råga på allt flyger jag på semester till medelhavet Ungefär vart annat till vart tredje år. När jag är där startar jag AC anläggningen. Herregud vilken liten del av mitt samvete som just plågas av vildmarkseld i förhållande till annat jag har att tänka på i mitt liv som påverkar negativt.

Bosse.
 
Nermander. Jag lockas att svara på ditt påstående att partiklar från dieselbilar skulle vara mindre förekommande i utvecklingsländer. Det finns där en hel del gamla lastbilar och bussar som Svartryker en hel del även där.
Ja, men de är betydligt färre än antalet bilar i en storstad.

Det är ju det jag försöker få fram.

Partiklarna från en enskild bil är lika problematiska i U-länder som i I-länder, men eftersom I-länder har fler bilar så syns problemet mer där.

På samma sätt är det med vedeldningen, eftersom den är sparsamt förekommande i Sverige jämfört med en del andra länder så syns problemen mindre i Sverige än de länder där det eldas mycket med ved. Men påverkan från en enskild brasa är lika stor oavsett var den eldas.

Men trots det är det många kommuner som förbjuder vedeldning i tätort, på grund av problem med luftföroreningar.
T-röd eller som den först kallades träsprit uppfanns på 1800 talet av en svensk och framställdes då först av sågspån. Mig veterligen baseras den fortfarande på trä.

Nu är du helt ute och cyklar. Träsprit är metanol, T-röd är etanol.

Den svarta från Vedrök som kommer från fjällvandrares lägereldar som innehåller partiklar samt koldioxid lär vara en fis i rymden mot den koldioxid fjällvandrare producerar under sin resa till fjällen.

Du säger att det lär vara en fis i rymden, vad baserar du det på för fakta? Tidnings- och forskningsartiklar om vedeldningens problem räckte ju tydligen inte för att påvisa problemen, då får man ju se till att vedeldningens eventuelal fördelar styrks av minst lika gedigna data. Annars är det bara "tro mot tro".

Detta kan ses som ymnig växtlighet längs svenska vägkanter.
Har du nåt som helst stöd för detta påstående? Att det växer mycket längs vägkanter beror nog snarare på att det är soligare där. Annars skulle ju bönder älska att ha vägar tvärs över sina grödor, om det gav bättre växtlighet.
 
Hatar att bli indragen i sån här Hjärnslö forumdebatt och hade egentligen tänkt hålla mig utanför den här tråden eftersom den helt förlorat sans. Dock är jag av debattlystet och självtyckande slag som många andra här.

Nermander. Menar du att det inte finns städer i utvecklingsländer.???. Bara en mindre del av världens befolkning bor i rika länder. (Typ en miljard) däremot bor en stor andel av alla världens människor i städer. De växer så det knakar. Afrika är den världsdel som just nu har störst Urbanicering. Där är också störst befolkningstillväxt att vänta. Innebär att väldigt många barn föds till ett liv I en afrikansk stad. Lastbilar i tredje världen är ofta gamla vrak med slutkörda motorer som drar ruskiga mängder diesel. Lastbilar i vår moderna värld har försökt optimera bränsleförbrukning etc.
(Nej jag har inga källor på detta lika lite som du har källor på motsatsen). Vill man ha källor och absolut sanning på miljöföroreningar är väl inte ett friluftsforum på Internet det säkraste stället. Antar att väldigt få som följer en tråd här ser den som en källa till absoluta sanningar!

Varifrån får du att vi eldar lite ved i Sverige.? Många svenskar på landsbygden har kaminer. Många av dem eldar mycket ved.
Mycket av Sveriges fjärrvärme kommer från Grot. Nej jag har inga specifika källor på detta.

Gällande en fis i rymden och tro mot tro har jag naturligtvis ingen fakta på detta. Däremot diskuterar jag så här. En genomsnittlig fjällvandrare är ute ett par dagar om år, inte är det speciellt många heller som ens fjällvandrar. De flesta bränner dessutom andra bränslen. Vore intressant att se dig skriva om detta trådens ämne utan att dra in all eldning mellan himmel och jord.

Du vet va att man kan slakta all diskussion här på utsidan genom att dra in transporters negativa påverkan, att allemansrätten utarmar skogsägares ekonomi, att dun kommer från fåglar, att kräva källor, inte av egentligt intresse utan som härskarteknik att tysta och förlöjliga argument som går mot eget tyckande etc.

Det finns ingen forskning angående bränslekällan vid matlagning i fjällen. Däremot finns det forskning på hur illa ställt det blir när man eldar trä och växter i större mängd. Det finns oxo forskning på hur illa det är att elda fossila bränslen, däribland gas i större mängd.

Så till T-röd. Anledningen att jag svarar igen egentligen. Ja du har helt rätt. Förargligt att ha lite kunskap om träspritens historia, erfarenhet av att elda T-röd men noll koll på att det inte är samma. Förargligt, men I stand corrected.

Det sista om bönderna är fjant va? Hur skulle lite koldioxid kunna kompensera för all yta vägen tar från odlingsbar mark?

Antar att du vet att växter mår bra av koldioxid? Nej jag har ingen källa på det men är du intresserad så kan du lätt hitta information. Ser ingen motsats i att många växter dessutom gillar sol och värme.

Ber trådskaparen och de som är intresserade av ämnet om ursäkt för deltagande i denna dagens debatt men kommer nu att focusera på knivar och fjällbränsle igen.

Bosse
 
Visst får mina scouter elda, och visst får folk köra dieselbil. Men bara för att något inte ger synbara problem på ett ställe betyder inte att det inte påverkar.

En människa som går över en gräsmatta ger ingen synlig skada, betyder det att det är helt ok att låta 500 människor till gå över samma gräsmatta? Det syntes ju inte spår efter den där första människan så det kan ju inte vara skadligt för gräsmattan att låta folk gå där?

Så det är därför jag ställer mig väldigt tveksam till påstående att vedeldning skulle vara bättre för miljön än att använda t.ex. T-sprit.

Hmm, så ditt 'bevis' är ett antagande - om något helt annat?

http://fof.se/tidning/2007/7/etanol-sloseri-med-resurser-och-energi-0
Gammal länk, så framställningen är säkert mer effektiv idag, men ändå.
Enligt länken så krävdes det 9 liter etanol för att framställa 10 liter etanol, från majs!

Så du tror på fullt allvar att ta reda på biomassa med fossilt drivna maskiner, transportera biomassan, behandla den, tillsätta energi, lagra den, tillverka plastbehållare för att kunna transportera den, transportera etanolen - och behållare, för att sen förbränna spriten och i bästa fall återvinna behållaren, att detta skulle vara mer miljövänligt än att plocka pinnar från marken?
Tillåt mig småle.

Sen har vi den ekonomiska faktorn. Den lyckas du väl få till att köpt bränsle trots allt är billigare än pinnar från marken=D
 
Jag lägger ut en bild på min "överlevnadskniv" utan några värderingar alls.
Den känns skön i min hand. Har en visselpipa om det skulle behövas och
tändstål. Förmodligen väger den för mycket i de flestas smak (388g) men det skiter jag i. Skulle jag behöva klyva ved är jag trygg med att den klarar det
tälja trä och skära bitar av mitt torkade renkött klarar den av. Även peta skit under nageln och vill jag ha en spjut så inga problem. Vad gäller miljömässiga problem så även om alla vandrare tände ett påskbål varje kväll så är världens övriga utsläpp ett mycket större problem.
Jag gör gärna upp en lägereld om det finns förutsättningar för det och inte för matlagning bara utan också för mysfaktorn, kvällsteet, värme och för mindfullness. Det finns inget bättre för en ADHD-hjärna än att få stirra in i levande brasa (borde rekommenderas av psykiatrin med receptbelagd ved att hämta)
 

Bilagor

  • BGkniv.jpg
    BGkniv.jpg
    19.5 KB · Visningar: 279
...
Koldioxid tas till viss del upp av närmiljö. Detta kan ses som ymnig växtlighet längs svenska vägkanter. Således gör den mindre skada på platser där det finns mycket växter och lite förorening. Politiskt sett funkar ju förstås inte ovanstående. Dock är det en sanning att en stad producerar extremt stora mängder förening i förhållande till områdets förmåga att rena luft. I Gresbygden är det lite annorlunda. Politiskt det måste vi dock dra lika stora lass både inom land och internationellt om det skulle kunna funka.

...

Bosse.

Detta stämmer inte alls. Anledningen att det växer friskt längs vägar är dikena som agerar kvävefällor plus mkt solljus.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.