Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Tack. Kniven gjorde jag på den tiden då det fick att köpa lösa knivblad från Fällkniven. Det är en exponerad fulltånge alltså, som har nitade/limmade sidor.

Jag håller med dig om F1, jag har aldrig tilltalats av den.

Jag gillar F1 för att den är så diskret. Särskilt i dess strama (men delvis misslyckade) zytelfodral. Helt anonym. Intetsägande. Svenskt Lagom (trots att den tillverkats i Japan, men med det finns det kanske lite japansk minimalism med i paketet). Hög kvalitet, som en Volvo PV eller Saab V4. Och ett standardiserat handtag, såsom utprovat hos en byråkrat vid ett skrivbord i en statlig myndighet - inte helt lyckat, men ändå...

Överlevnadsknivar var roligare på hobbextiden. Om man nu skall ha lite kvalitetstid i skogen föredrar jag lite grövre doningar. Om man nu ska göra kaoz alltså.
ojjpfVY.jpg

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ed Stafford är rätt bra på att visa hur man klarar sig utan kniv (och utan ens kläder).

Avsnittet när han är i Norge tycker jag var imponerande. Han visar att kunskap och vilja är viktigare än utrustning. Fast i det avsnittet hade han faktiskt kläder (det var ju snö och minusgrader).

Vem har gett dig mandat att bestämma villkoren i den fruktansvärt fåniga diskussionen bland vuxna om överlevnadsknivens vara eller inte vara. Överlevnadsknivsfascist!

Ho hum... det finns något som heter argument, vilket innebär att ge rationella skäl för en uppfattning. Sedan finns det personer som kanske inte klarar av att förstå detta p.g.a. att de alltid satt längst bak i klassrummet och gungade på stolen, med kepsen bak och fram.

Motorsågen drivs på fossila bränslen (eller el), vilket är ett faktum. I en akut överlevnadssituation så tar dessa bränslen troligtvis slut ganska omgående (t.ex. genom att tas i beslag av fienden och/eller försvaret).

Så vad väljer du? En p.g.a. av brist på bränsle obrukbar, tung motorsåg eller lätta, användbara redskap som drivs med handkraft?

Jag rekommenderar Fällkniven F1z eller någon liknande, i princip oförstörbar kniv. Och för romantikern som gillar bushcraft rekommenderas en motsvarande produkt med träskollor och läderfodral.

Ed Stafford är rätt bra på att visa hur man klarar sig utan kniv (och utan ens kläder).

Avsnittet när han är i Norge tycker jag var imponerande. Han visar att kunskap och vilja är viktigare än utrustning. Fast i det avsnittet hade han faktiskt kläder (det var ju snö och minusgrader).

Om man vill kan man ju köra på den linjen: naken och utan verktyg. Som Adam & Eva i paradiset.

Överlevnadsknivfashist. Långt ord. Resten av din post får mig att tro att du är trött på diskussionen. Du vet va att man inte behöver skriva om man inte har nått vettigt att uttrycka. (Du vet liksom att svara cirkustält på frågan om rymligt lättviktstält. Är man trött påt-gör nåt annat)

Så for alltså frågan om överlevnadskniv i fjällen iväg mot att fienden beslagtagit motorsågsbränslet. Och en nakenvinkling som tog vägen mot religion.
Krig eller inte... en kniv med ett decimeterlångt blad med en tjocklek av typ 2-3 mm klarar knivdelen i eldning och matlagning. Den är nästan perfekt för uppgiften.

Bosse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips