Vi gillar knivar (1 pers plur, subjektsform).
De gillar knivar (3 pers plur, subjektsform).
Men... nu har du ju till leda argumenterat att du behöver exakt en "överlevnadskniv" och det inte går att ha parerstång för att man då inte kan tälja, och nu, nu går det plötsligt att snida med ett svärd?
Håller inte med om din definition av vederbörande - det är i mina öron en referens bakåt till någon som tidigare definierats/nämnts.
/Patrik
Vi gillar knivar (1 pers plur, subjektsform).
Fast om hela knivklubben gillar knivar vad säger man då? Då är pluralis i obestämd form, man korrekt. Oaktat om hela klubben består av kvinnor. Eller är då singularisformen "en" då pluralis?
Nja, jag tror jag skiter i hen o en o väska... är för gammal o trött.
😊
Det ligger en fin ironi i att denna tråd fick mig att beställa "Vandra fjäderlätt". Den tyckte jag inte var så intressant tidigare!
/Andreas
Håller inte med om din definition av vederbörande - det är i mina öron en referens bakåt till någon som tidigare definierats/nämnts.
Och du menar att "han", "hon" eller "hen" inte skulle vara en referens bakåt till nån som tidigare nämnts?
Ogillar man att använda "man" så tycker jag att "folk" eller "människor" är bättre än "en".
"Det som ut som en ska gå där." (Menar jag "en och inte flera" eller "man"?)
Och du menar att "han", "hon" eller "hen" inte skulle vara en referens bakåt till nån som tidigare nämnts?
Ogillar man att använda "man" så tycker jag att "folk" eller "människor" är bättre än "en".
Är det talspråk visar betoningen vad 'folk' menar, är det skriftspråk kan 'människor' ju välja ett annat, tydligare pronomen, eller möjligen en helt annan formuleringOch du menar att "han", "hon" eller "hen" inte skulle vara en referens bakåt till nån som tidigare nämnts?