Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Fast om hela knivklubben gillar knivar vad säger man då? Då är pluralis i obestämd form, man korrekt. Oaktat om hela klubben består av kvinnor. Eller är då singularisformen "en" då pluralis?

Nja, jag tror jag skiter i hen o en o väska... är för gammal o trött.
😊

"Dom gillar knivar", eller "Vi gillar knivar", beroende på om du är medlem/inte ligger väl närmast till hands?

Det ligger en fin ironi i att denna tråd fick mig att beställa "Vandra fjäderlätt". Den tyckte jag inte var så intressant tidigare!

/Andreas

Håller inte med om din definition av vederbörande - det är i mina öron en referens bakåt till någon som tidigare definierats/nämnts.

Och du menar att "han", "hon" eller "hen" inte skulle vara en referens bakåt till nån som tidigare nämnts?

Ogillar man att använda "man" så tycker jag att "folk" eller "människor" är bättre än "en".

"Det som ut som en ska gå där." (Menar jag "en och inte flera" eller "man"?)

Här är en lätt kniv på 15 gram som duger till mycket. Hempyssla ett fodral bara.

Bilagor

• 36698_f3fcf46b968fd32d72fcda5fc992c85f.jpg
    36698_f3fcf46b968fd32d72fcda5fc992c85f.jpg
    105.5 KB · Visningar: 260
Och du menar att "han", "hon" eller "hen" inte skulle vara en referens bakåt till nån som tidigare nämnts?

Ogillar man att använda "man" så tycker jag att "folk" eller "människor" är bättre än "en".

Bra Peter!

Jag tror att den här frågan mera handlar om vår nya värld där den "vita blekfeta patrialkaliska medelålders mannen med sin sexistiska stenålderssyn" måste få sin språkliga hegemoni slaktad.

Vi som nu tillhör ovan nämnda grupp och trots allt är inte längre är annat än "vår kära matriarks" andra hälft har svårt för det här.

Jag blir snarare provocerad. Lika provocerad som när "kånken generationen" kallar en bärmes, kånk, ryggsäck för.., väska!

Så jag kommer inte att skriva "en eller hen" just bara i protest.
Och absolut inte väska.
Nån ordning får det vara!

För övrigt är en gammal vacker brukskniv något att, inte bara bruka, utan även bli fäst vid. Oaktat språklig form.

Jag upplever ibland att de som använder "man/folk/människor brukar.." vill rättfärdiga sina egna ideer med att många/alla gör så, medan de egentligen borde säga "jag brukar". Jag vänder mig mot dessa generaliserande försök att "vi-a" in andra, genom att prata i tredje person om sig själv.

/Patrik

Är det talspråk visar betoningen vad 'folk' menar, är det skriftspråk kan 'människor' ju välja ett annat, tydligare pronomen, eller möjligen en helt annan formulering ;).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips