Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Skulle du vilja illustrera det med en bild (parerstångens ivägenvarande eftersom citatet av det inte kom med) . Jag ser inte det problemet så jag antar att vi täljer olika, eller definierar tälja olika.

/Patrik, nyfiken
Det är ju snarare "snidar" än "täljer" där det börjar vara problem... Ska en fila på nån liten krusidull vill en i allmänhet ha fingrarna precis vid bladet, och tummen ute på bakkant av det.
Typ en sån här kniv är ju renodlad för tocket:
Slojd-120-440.png


Men i allmänhet skulle jag ju säga att det är bättre med parerskydd än utan för normalanvändaren. Så stort som på "barnknivar" är väl kanske inte riktigt nödvändigt alltid, tycker faktiskt parerskyddet på de knivar Hattmakaren visade upp var rätt ändamålsenligt. Inte ivägen, men knappast så du slinter vid normal användning :).

Däremot, när jag nu tittar på filéknivar, vilka jag kommer använda med blöta och kalla händer mörka höstnätter, ja, då vill jag ha nåt som ser ut typ så här:
102235740-origpic-4962cf.jpg
 
Manlighetsaspekten är såvitt jag kan se inte en viktig fråga. Det finns ganska många kvinnor som också pysslar med knivar och "överlevnad"

Ja, men inte tillnärmelsevis samma andel, dristar jag mig att tro med ganska stor sannolikhet. Så visst ingår förmågan att hantera eld och kniv i ett manlighetsnarrativ som går långt tillbaka.

Ponera emellertid att Ryssen kommer och fullständigt destruerar den svenska bortklemande välfärden. Då blir det kanske att gå tillbaka till Nils Dackes praktik? D.v.s. överlevnad i skogen "på riktigt"... I det läget är det nog bra att kunna hantera kniv och eldstål.

Man kan ju förvisso tycka så om välfärd men det är lätt att glömma en av orsakerna till varför det moderna samhället uppstod, nämligen att det är ett betydligt mer kostnads-, lösnings- och resurseffektivt sätt att bedriva fortlevnad än "envar för sig själv". De som drömmer romantiska drömmar om vildmarksliv och att leva "nära" naturen glömmer lätt bort hur statistiken såg ut kring medelålder och vad folk dog av på den tiden de levde "nära" naturen.

När det gäller ryssen eller ngn annan invaderande makt så ser möjligen inte ett framtida scenario ut som du förebådar. Och även om det gjorde det så överdriver du vikten av bushcraft-kompetenserna. Jämför med Norge som upplevde något liknande under Nazityskland - motståndsrörelsen var en brokig blandning av en massa olika människor och yrkeskategorier. Att kunna göra upp eld i regn var nog en av de minst viktiga personliga egenskaperna.

Sedan är det ju det där som de som forskar inom överlevnad kliar sig i huvudet kring - att erfarenhet och utbildning i överlevnad verkar ha mindre prediktivt värde än man trodde. I en (extrem) överlevnadssituation är det inte din kompetens att hantera eld eller kniv som är avgörande, utan rent mentala dispositioner - och dessa kan du inte träna. Den som överlever kan lika gärna vara den småfete byråkraten som alltid åker till Kanarieröarna på sommaren, om man ska generalisera lite.

Eld och kniv är civilisationens begynnelse.

Nja. De flesta är överens om att förmågan att kontrollera eld uppstår ca 600 000 år sedan och då hade ju våra förfäder gått på marken ett bra tag.

En kontemplativ inställning till uteliv i vildmark och berg kan kanske dock göra det svårt att förstå varför man skulle ha så extremt bråttom vid vandringar, som vissa tycks ha. Allting tycks hos vissa gå i rasande fart, med maximalt genomplanerad effektivitet.

Men från det hastighetsprioriterande och effektiviserade perspektivet har man kanske svårt att förstå varför vissa personer tar så oändligt lång tid på sig i vildmarken, och att de till och med håller på med primitiva beteenden som att elda med pinnar och karva med kniv.

Fast här är det väl du som sätter likhetstecken mellan "en kontemplativ inställning till uteliv" och "elda med pinnar och karva med kniv"? Så ser det väl inte ut riktigt? Jag är säker på att lejonparten av de som sitter med sina gas- eller spritkök kan ha samma kontemplativa inställning.

Mats
 
Det finns ju alltsomoftast omkullfallna träd i naturen, som torkat ut ordentligt.

Att nyttja dessa ingår inte i allemansrätten.

Var och en som som reflekterat över resultaten i ens brasa vet att tunna pinnar och kottar brinner ut snabbt, under det att kärnveden står sig bättre och ger mer energi. Pinnar är för uppstart av brasan. Därefter ska man fylla på med grövre material för att få en mer bestående värmeeffekt.
Nu säger du nåt helt annat än du sa innan. Förut pratade du om effekt, nu pratar du om energi.

Eftersom små pinnar brinner ut snabbt betyder det i mina ögon hög effekt. Nåt som brinner långsamt är oftast lägre effekt.

så får man väl acceptera att elden blir som den blir i vedköket och att det kan bli ett förtvivlat pillande med småpinnar för att få vattnet i kok - om det ens någonsin närmar sig kokpunkten.
Det finns hundratals backpackers som fixar att elda med småpinnar i sina vedkök.

https://www.google.se/search?q=wood...vY7WAhXiYpoKHTtfDG0Q_AUICigB&biw=1680&bih=957
 
Jag är säker på att lejonparten av de som sitter med sina gas- eller spritkök kan ha samma kontemplativa inställning.

Precis. Jag är ute i naturen just för att vara ute i naturen. Att elda med ved är liksom inget som ingår i min "njutning". Men det kanske beror på att vi har braskamin hemma så jag får min skörd av eldande där på vintern.

Jag vill ha komfort när jag är ute. Att elda med ved är inte komfort för mig, komfort för mig är att kunna laga och äta middagen och ha diskat klart på en timme. Sen kan jag spatsera runt i skogen och njuta av naturen. Det handlar inte om att ha bråttom, det handlar om att lägga tiden på det man vill lägga den på.

Visst kan jag förstå att vissa vill lägga tiden på att sitta och pilla med en eld och ta hand om sotiga kokkärl, men de verkar inte förstå att det finns folk som inte vill lägga tiden på det.
 
Precis. Jag är ute i naturen just för att vara ute i naturen. Att elda med ved är liksom inget som ingår i min "njutning". Men det kanske beror på att vi har braskamin hemma så jag får min skörd av eldande där på vintern.

Jag vill ha komfort när jag är ute. Att elda med ved är inte komfort för mig, komfort för mig är att kunna laga och äta middagen och ha diskat klart på en timme. Sen kan jag spatsera runt i skogen och njuta av naturen. Det handlar inte om att ha bråttom, det handlar om att lägga tiden på det man vill lägga den på.

Visst kan jag förstå att vissa vill lägga tiden på att sitta och pilla med en eld och ta hand om sotiga kokkärl, men de verkar inte förstå att det finns folk som inte vill lägga tiden på det.

Det var bra, då vet vi det.
Fast jag tror jag tillhör "pillarna" ibland men förstår ändå er som är "opillande" . Jag tror att det finns förståelse. Det känns inte som något problem.
Fin lösning med plastkniv o osthyvel föresten.
 
Att tumma osten väger minst. Jag brukar använda vänster tumme, jag inbillar mig att den är lite lättare än höger.

Jag får väl erkänna att den där kniven inte används till mjukosten egentligen, eftersom jag hellre tar med en bit hårdost och hyvlar, men den används till smör och att skära mat med (t.ex. om man äter Knorr Spagetteria så vill i alla fall jag kapa spagettin).

Men oftast har jag bara en sked (samma orange plast som den där kniven) och brytbladskniven med mig (den senare för att skiva salamin alltså, en salami håller bättre om man skivar den efter hand än om man skivar hela hemma).
 
Nu säger du nåt helt annat än du sa innan. Förut pratade du om effekt, nu pratar du om energi.

Eftersom små pinnar brinner ut snabbt betyder det i mina ögon hög effekt. Nåt som brinner långsamt är oftast lägre effekt.

Något som brinner ordentligt i en minut gör inget vatten kokande. Ihållande hög värme utan att temperaturen går ner är det som gäller.

Effekt innebär hur mycket energi som går åt under en viss tid. Pinnar etc är lagrad energi. Det går åt väldigt mycket pinnar för att få samma effekt som grövre material.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.