Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

...och givetvis har Emelie även med sig en liten kniv (Mora Eldris), både för att bearbeta bränslet och för att få fram gnistor med eldstålet.

En nära nog bortglömd praktisk kunskap, i dessa sena fossilbränsletider.
 
Kul att titta på Emelie, tillskillnad mot alla gravallvarliga gubbar som gör samma sak men låtsas som mycket vana.
Klart det ska vara kniv o eldstål och gärna nån exotisk pinne som befinner sig i landet utan pass. Det ska vara kul att vara i spenaten. Inte så allvarligt.
 
Hattmakaren;789467 En nära nog bortglömd praktisk kunskap sa:
Är du allvarlig? Nästan alla jag känner som överhuvudtaget går till skogen kan elda. Mina barn som är 12 och 15 eldar sedan länge. För mig blir det konstigt att göra detta till någon form av extremkunskap. Gas har fördelen att vara renligt samt att möjligheten att reglera lågan öppnar dörren för bra matlagning.

Bosse
 
Är du allvarlig? Nästan alla jag känner som överhuvudtaget går till skogen kan elda. Mina barn som är 12 och 15 eldar sedan länge. För mig blir det konstigt att göra detta till någon form av extremkunskap. Gas har fördelen att vara renligt samt att möjligheten att reglera lågan öppnar dörren för bra matlagning.

Bosse

9 av 10, gissningsvis, klarar nog inte av att göra upp eld i regn, som Emelie på Youtube. De har inte kunskaper och praktiskt erfarenhet så det räcker.

Att sätta fjutt på torra pinnar kan vem som helst göra - oftast med tändare och tändstickor, förstås. Är det eldstål som gäller blir det kanske 8 av 10 som går bet...

Att bemästra eldens temperatur är en konst som glöms bort med gaslåga och induktionshäll. Moderna vedkök har ganska effektiv förbränning, så utsläppen är nog inte så dramatiska jämfört med Kinas koleldade och alla dieslar från VW.

Biobränsle (som ved) anses för övrigt inte bidra till växthuseffektens nettotillväxt, olikt gasol och andra fossila produkter.
 
Senast ändrad:
Att använda eldstål är förvisso svårare och kräver träning och intresse. Fast å andra sidan är ändå intresset viktigt vid användningen av just eldstål eftersom det i annat fall finns lättare sätt att elda. Om själva elden bara har syftet att värma mat eller kropp vid utövande av annat friluftsliv, i mitt fall kanske fiske eller jakt, tar man en enkel och bekväm väg till det målet.
Gällande renligt syftade jag till dels på kastrullens utsida och till dela på resterna från eldbädden. Kanske är det sista oaktuellt problem vid vedkök.

Bosse
 
Nu har jag tittat på filmen. Emelie använder En avsevärd tid att tända en liten eld i skogen. Hon har med sig burkar med eldtände trots att hon är i en skog full med torrt ris. Hon fixar med såg på små pinnar som det bara är att bryta av!. avbrutna pinnar dessutom lättare att elda då den är ojämn i kanten.med tändstickor i den skogen borde hon kokt kaffe och var klara gå igen innan den elden ens brinner! Ser den där typen av eldande som ett specialintresse som försvårar möjligheten till överlevnad om skiten träffar fläkten faktiskt.

Bosse
 
... Lagen tillåter kniv i friluftslivet. Detta redskap har följt med människan sedan urminnes tider.
Plötsligt grips vi av en obegriplig ångest och förstår inte längre vad vi ska ha kniven till? ...
Så har diverse skjutvapen - slunga / pilbåge / armborst / musköt / repetergevär / [automatkarbin?] - också gjort sedan urminnes tider, vilket inte betyder att vi i denna moderna tid tar med oss några dylika när vi ska knalla runt ute i spenaten eller uppe på tundran för att re-re-re-laxa. Nu börjar ni spåra ur allihop.

Varför inte enas om att ni tycker olika - och att var och en blir lycklig på sitt vis.

Personligen bar jag hellre på en "tung" Alaska-ryggsäck och ett "tungt" KAP.Arctic-kök än på en wanna-be-machete (för att inte tala om en riktig machete - som jag faktiskt har en). Men samtidigt så lämnar jag nästan aldrig min Gerber 600 hemma, och ute i spenaten, tja det avhandlades i ett tidigare inlägg här.

Men, en sak som numera känns klart vettig att ha med ut under spenatpromenaden är ett, eller flera, 65 grams (teleskopiska) korvgrillspett. För varje korvgrillning som de(n) används vid sparas en slypinne och indirekt lite skog. Sådana borde alla ha i sin utrustning! Mycket bättre än att släpa runt på kniv, stor eller liten...
JMHO YMMV etc.
/Odd
 
Bosse, det är nya tider nu. Att Emelie överhuvudtaget tycker det här är kul är ju bra om man betänker att hennes kompisar nog inte ens skulle komma på tanken att kila ut och försöka göra upp eld när det är lite blött ute. Såg en annan film där en norsk visade henne hur det funkar att sova under en pressening vid elden, något hon aldrig gjort tidigare. Sådana här filmer är mycket trevligare att titta på än när Rune Rambo visar att han inte heller kan så mycket praktiskt.
Överhuvudtaget dräller det av opraktiska människor som vill mer än de förmår men så har vi nog alla varit en gång i tiden. Vissa av oss har förvärvat mer praktiska färdigheter genom övning. Andra finner sitt kall i annat.

För övrigt har jag motorsågen med mig på flaket. Något som inte lärs ut men kan underlätta ibland...🤠
 
Som sagts... de flesta bär med sig en kniv, för nöjets, känslan, korvskärandets eller fiskrensandets skull. Det som bestrids är att det är *motiverat*. Uppenbarligen inte pga någon form av knivförbudsskräck.
 
Det var inte menat som kritik mot vare sig tjejen eller videon. När man gör som hon lär man sig mycket om eld. Det är när man krånglar som det liksom blir överkurs. Samma som när man sitter på ett älgpass och vill ha eld men allt ska ske så ljudlöst som möjligt. Man lär sig att ta vara på de små möjligheterna. Däremot om det blir ett skarpt läge antar jag att även Tjejen videon har bättre chans om hon får utöva sina kunskaper ihop med en tändare. Däremot om tändstickor ska fungera riktigt bra så kan man ha behövt använda dem i dåligt väder. Det är mest blåsten som kan vara ett problem. Kan man inte skydda elden från blåsten brukar svavlet hinna slockna innan man fått fyra på sitt tändmaterial.
Jag vänder mig emot att eld och utomhussovande under lite enklare förhållanden ska beskrivas som något extremt.

Bosse
 
Värt att notera är att Emelie har med sig "resin", d.v.s. harts eller kåda. Det är det hon verkligen får fjutt på i regnet. Här kan jag påminna om den strax ovan förlöjligade "pinnen" från Light my Fire: den är användbar p.g.a. sin rika halt av harts.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.