Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Intressant att hänga med i den urbana ungdomens nutida grubblerier.
Förr grubblades det också. Fast lite annorlunda.
🐥😁🐥

Det var länge sedan jag kände mig som en ungdom. Och urban?
Dagens grubblerier berör väl oss alla?

Eld, kniv och yxa - hur nutida är det? Detta är ett grubbleri som bottnar i stenåldern, att döma av fynd i åkrar, etc.

I Svante Lundgrens bok Vandra i Sarek (utgiven 1967 och 1973) kan man läsa följande om fjäll-en som bränsle på s. 32: "...om man med kniven späntar sönder denna ved, har man snart en hög mycket eldfängt material. [...] Vanskligt är det under alla förhållande för den ovane."

I allt väsentligt är denna 50-åriga upplysning vad som anförts i denna tråd. Ett evigt tekniskt problem eller en utmaning/upplevelse - givet att man vare sig (precis som Svante) normalt inte kör med rödsprit och gas.

Kniv anbefalles...
 
Senast ändrad:
Vi ska ju fasa ut fossila bränslen? Det kan bli en utmaning för mycket friluftsfolk.
Nej, rötgas (från avfall) torde enkelt kunna reformeras via (ev. krackning och) Fischer-Tropsch
till önskat gasformigt kolväte; Butan eller Propan t.ex - och då pratar vi inte längre om fossilgas.
Så gaseldade campingkök torde finnas rätt så länge än...*

[Och via modifierad Fischer-Tropsch tillverkas det redan nu syntetiskt dieselbränsle på flera platser
i Sverige - från såväl metan som från skogsråvara och slaktavfall. Så "fotogen"eldade campingkök
torde även de finnas rätt så länge än...]

*Men den stora massmarknaden torde då vara butan i cassettegasbehållare för den asiatiska portfölj-
köksmarknaden - så vi nordbor gör nog bäst i att se till att våra campingkök alltid (dvs året runt) kan
elda vätskeformig gas - ännu ett skäl att sikta in sig på ett Optimus Polaris till Trangiat... ;-)
 
Kanske hade fjällräddningsinsatserna kunnat minska om folk hade bättre koll på vad som krävs - typ begreppet "överlevnad", i vilket både hanterande av kniv och eld kan anses ingå.
Nja på den. Att hålla sig vid liv i fjällen handlar om att ha utrustning som tillåter dig att hålla dig varm och mätt, samt ha vett att slå upp tältet på ett rimligt skyddat ställe och äta innan du klappar ihop fullständigt. Rätta potentiella strapatser efter fysiska, psykiska och materialmässiga förutsättningar, kort sagt.

Att elda gas/rödsprit kräver ju som du själv säger knappt nån skicklighet (utöver att ha vett att inte sätta eld på tältet/gasa ihjäl sig), och inte heller någon kniv, och att tro att de som fått problem skulle klarat sig bättre om de övergått till vedeldning låter *extremt* otroligt.

Jag känner inte till någon kniv som väger "några extra kilo". En ändamålsenlig yxa kan väga runt 500 gram. Skippar du rödspriten kan du komma undan med en lättare packning.
Halvkilot rödsprit torde kunna översättas till en halvliter, och det är rödsprit för *många* dagar. Tvivlar på att break even rödsprit-yxa vad gäller packvikt kommer på den här sidan 2 veckors frilufsande. Särskilt inte om du liks bär omkring på ved, "tjärstubbe på snöre" och näver.

Sen om miniyxorna (till och med Fiskars miniminiyxa spräcker halvkilot, om än inte med mycket) är ändamålsenliga till nåt alls får väl vara en annan diskussion ;).

Misstänker att (användandet av) yxor skapat långt många fler fjällräddningsärenden än de avstyrt...
 
Fortsatt intressant diskussion. Lägger mig inte i den speciellt mycket eftersom jag har svårt att uttrycka mig på ett respektfullt sätt när saker blir för konstiga för mig.

Klart är att Eld är viktigt för överlevnad. Den behövs i extrema situationer för att fixa mat och för att skapa värme till överlevnad. Den sorts turer I fjällen som omnämns ofta i den här tråden kan enligt mig aldrig handla om äkta överlevnad. För att antingen använda gaskök, spritkök heller vedkök Verkar det förutsättas att man fortfarande har mat kvar i ryggsäcken som ska tillagas. Vidare verkar det vara sommarfjäll så att värmen inte direkt behövs.
Det som diskuteras är således bara olika sätt på vilket vi föredrar att spendera vår tid i fjällen.
Sammalunda är det ju förstås med kniven. Enligt mig är ju en kniv bra att ha med även om man klarar sig utan så länge man inte eldar ved. Hur den kniven ser ut är nog en smaksak. Kort överlevnadskniv, morakniv, samehuggare. Många olika sorter funkar men efter ett tämligen utomhusbetonat liv vill jag med säkerhet säga att en morakniv räcker resten är bara vad man tycker är roligt att äga. Även Utan hjälp av yxa eller såg till en såpass banal sak som att göra eld på barmark.
Man kan krångla till det med eldstål och tjärved på snöre eller också köra traditionellt med tändstickor och näver. Även det senare är ju en modern metod sett ur ett evolutionsperspektiv.

Själv har jag aldrig varit i en överlevnadssituation under alla mina turer i skogen så jag vet inte om jag klarar mig. Typiskt scenario för mig när skiten träffat fläkten skulle kunna vara att jag vickar med kanot. Tar mig in till land men får inte med mig kanoten eller packningen. Om detta är på vår eller höst och jag är en bit ut i naturen så är det ju potentiellt besvärligt. Får jag tag på ryggsäcken så är ju tändstickor i den. Helt osannolikt att de inte skulle vara förpackade vattentät.. Även litet eldstål skulle kunna funka. Än så länge är det här bara besvärligt. Överlevnad blir det först om jag inte får tag på min ryggsäck eller kanot samt att det är så kallt att nedkylning hotar.
Saken av hur besvärlig nedkylning är, är inte bara spekulationer eftersom att jag i älgjakten en gång gått igenom isen och blött mig ändå över huvudet. Det var snö ute, typ 15 grader kallt. Jag hade tändstickor men jag var så förbannat kall och bara ett par kilometer hemifrån så jag drog av mig allt, vred ur fleece, lämnade bomull, drog på mig skalet och sprang hem. Löste saken med kaffe och en varm dusch. Tog sedan skotern och hämtar grejerna. I en annan kontext hade detta varit en potentiellt livsfarlig situation utan eld. Själv hade jag alla gånger föredragit dom tändstickor som jag tränat med i vanligt friluftsliv och hemma i kaminen tusentals gånger.

Bosse
 
Fortsatt intressant diskussion. Lägger mig inte i den speciellt mycket eftersom jag har svårt att uttrycka mig på ett respektfullt sätt när saker blir för konstiga för mig.

Klart är att Eld är viktigt för överlevnad. Den behövs i extrema situationer för att fixa mat och för att skapa värme till överlevnad. Den sorts turer I fjällen som omnämns ofta i den här tråden kan enligt mig aldrig handla om äkta överlevnad. För att antingen använda gaskök, spritkök heller vedkök Verkar det förutsättas att man fortfarande har mat kvar i ryggsäcken som ska tillagas. Vidare verkar det vara sommarfjäll så att värmen inte direkt behövs.
Det som diskuteras är således bara olika sätt på vilket vi föredrar att spendera vår tid i fjällen.
Sammalunda är det ju förstås med kniven. Enligt mig är ju en kniv bra att ha med även om man klarar sig utan så länge man inte eldar ved. Hur den kniven ser ut är nog en smaksak. Kort överlevnadskniv, morakniv, samehuggare. Många olika sorter funkar men efter ett tämligen utomhusbetonat liv vill jag med säkerhet säga att en morakniv räcker resten är bara vad man tycker är roligt att äga. Även Utan hjälp av yxa eller såg till en såpass banal sak som att göra eld på barmark.
Man kan krångla till det med eldstål och tjärved på snöre eller också köra traditionellt med tändstickor och näver. Även det senare är ju en modern metod sett ur ett evolutionsperspektiv.

Själv har jag aldrig varit i en överlevnadssituation under alla mina turer i skogen så jag vet inte om jag klarar mig. Typiskt scenario för mig när skiten träffat fläkten skulle kunna vara att jag vickar med kanot. Tar mig in till land men får inte med mig kanoten eller packningen. Om detta är på vår eller höst och jag är en bit ut i naturen så är det ju potentiellt besvärligt. Får jag tag på ryggsäcken så är ju tändstickor i den. Helt osannolikt att de inte skulle vara förpackade vattentät.. Även litet eldstål skulle kunna funka. Än så länge är det här bara besvärligt. Överlevnad blir det först om jag inte får tag på min ryggsäck eller kanot samt att det är så kallt att nedkylning hotar.
Saken av hur besvärlig nedkylning är, är inte bara spekulationer eftersom att jag i älgjakten en gång gått igenom isen och blött mig ändå över huvudet. Det var snö ute, typ 15 grader kallt. Jag hade tändstickor men jag var så förbannat kall och bara ett par kilometer hemifrån så jag drog av mig allt, vred ur fleece, lämnade bomull, drog på mig skalet och sprang hem. Löste saken med kaffe och en varm dusch. Tog sedan skotern och hämtar grejerna. I en annan kontext hade detta varit en potentiellt livsfarlig situation utan eld. Själv hade jag alla gånger föredragit dom tändstickor som jag tränat med i vanligt friluftsliv och hemma i kaminen tusentals gånger.

Bosse
Mycket bra beskrivning och där kommer vi till ännu ett dilemma:
Är man på vandring med ryggsäcken på så är det sällan man har
kniv (med tillhörande eldstål) fastsatt på bältet i byxorna.
Så att i en verklig överlevnadssituation ska du klara dig med det
du har i byxfickorna.
 
Mycket bra beskrivning och där kommer vi till ännu ett dilemma:
Är man på vandring med ryggsäcken på så är det sällan man har
kniv (med tillhörande eldstål) fastsatt på bältet i byxorna.
Så att i en verklig överlevnadssituation ska du klara dig med det
du har i byxfickorna.

Jag är aldrig i en skog eller på fjäll utan kniv och eldstål. Det räcker långt.
 
Lite knivuppvisning...

Nu har även Hultafors utvecklat en överlevnadskniv. Vad gör det med Hultafors-begreppet?

Fällkniven F1 vs Hultafors friluftskniv ok4: oöverträffad finish och kvalitet kännetecknar visserligen Fällknivens produktion - men Hultafors tar priset för sitt smarta fodral med en "strumpa" som har både bältesfäste och hållare för eldstål.

En annan nackdel med Fällknivens fodral är snäpplåset, som är trögt att stänga. Läderhölstret till F1 är dåligt av samma skäl.

Båda knivarna är diskreta och fungerar bra både i skog och på fjället. Särskilt om man inte vill skylta med en stor, iögonfallande kniv med pråligt läderfodral. Båda ser ut som billiga hantverkarknivar när man har dem i dessa plastfodral.
 

Bilagor

  • IMG_0874.jpg
    IMG_0874.jpg
    40.9 KB · Visningar: 295
Jämför med Mora 711 (kolstål) och 746 (rostfritt). Givetvis kan även dessa fungera i fjäll och natur. Båda kostar under 100 kr, vilket kan jämföras med Hultafors ovan (ca 200 kr) och Fällkniven F1 (ca 1500 kr). Visserligen får man vad man betalar för. Fällkniven F1 håller sannolikt längre och och kan göra mer krävande saker bättre (d.v.s. spänta), på grund av materialval och konstruktion. Men jag har slitit hårt på mina billiga moraknivar i allehanda sammanhang. Hittills har jag aldrig haft sönder en kniv.

En annan fördel med detta slags knivar (billiga eller ej) är som sagt att de drar mindre uppmärksamhet till sig.

Det stämmer till eftertanke att man får över 15 st Mora 711 för samma belopp som vad ett exemplar av Fällkniven F1 kostar, den senare tillika tillverkad i Seky City, Japan.
 

Bilagor

  • IMG_0877.jpg
    IMG_0877.jpg
    45.5 KB · Visningar: 251
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 11
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.