Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA?

Tja!

Jag har köpt min Gpsmap 60CS i USA, vag missar jag förutom den svenska bruksen och europeiska grund kartan? Om man köper CS får man väl ändå autoroute eller?

Marcus

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Re: worldmap

skiman; sa:
Det måste väl finnas en grundkarta worldmap i den.

Enligt den karta som följer med så brukar jag köra bil i Kalix-älven......

Det andra du missar är att OM den går sönder får du vänta lite längre på att få den reparerad och troligen får du stå för returfrakten.

Har själv köpt i USA och priskskillnaden gjorde att jag chansade. Betelada några kronor över 4700:- totalt med gps, frakt, försäkring, moms och en tshirt

Jag köpte på http://www.aspid-export.com/ och betalade 4000 plus nån hundralapp i frakt. På priset tillkommer sedan svensk eller lokal moms (minns inte vilket i detta fallet, eftersom den var avdragsgill i mitt fall).

Det betyder dock ca 5000 inkl allt för en europamodell. Jag har inte kört bil vattnet ännu, men mitt gps-track från första kajakturen gick över land...

Nu har väl detta med tracking-frekvensen att göra samt att jag faktiskt paddlade NÄRA land...

avslutad210712

Gäst
Mezzner; sa:
Det betyder dock ca 5000 inkl allt för en europamodell.

Personligen betalar jag hellre 5000:- för en europamodell än 4700:- för en usa-modell. När jag köpte var det bråttom eftersom en kille från jobbet skulle över "pölen" och jag hade hoppats att han skulle kunna ta hem den men nu blev det inte så.

Dyr T-shirt?

För att komma upp i totalsumma 4700 för en USA köpt 60C får man nog anstränga sig en hel del. Se ex.vis.:
Tiger GPS: 376.81 dollar. Snabb leverans, lagligt, med garanti-Rätt ner i brevlådan!
Länk: http://www.tigergps.com
Nackdelar? Se forumet, fullt med återkommande, ofta rätt skruvade argument. Motiv? Upp till var och en att bedöma....

Fast nu är du lite "orättvis" avslutad210712 köpte nog till ungefär bästa pris, men det var ju typ flera veckor sen. Priserna sjunker...

När sommaren är slut är det säkert ett överpris att betala det man får göra idag på billigaste stället.

avslutad210712

Gäst
Re: Dyr T-shirt?

larlil; sa:
För att komma upp i totalsumma 4700 för en USA köpt 60C får man nog anstränga sig en hel del. Se ex.vis.:
Tiger GPS: 376.81 dollar. Snabb leverans, lagligt, med garanti-Rätt ner i brevlådan!
Länk: http://www.tigergps.com
Nackdelar? Se forumet, fullt med återkommande, ofta rätt skruvade argument. Motiv? Upp till var och en att bedöma....

Ungefär 50$ mindre än vad jag gav men sen kommer frakten till med ungefär 45$ och momsen icke att förglömma *L*.

Och som sagt ungefär 2 månader sedan när priserna naturligtvis var högre än i dag.

Och dessutom om jag lagt stor vikt vid argumentet att det är långt/besvärligt att reparera så hade jag utgått från att den skall gå sönder. Det gör jag inte - jag utgår från att den kommer att hålla och då kan man bortse lite från just den biten även om risken finns där.
[Ändrat av avslutad210712 2004-06-21 kl 19:48]

Du missar att betala ca sek 3000 till Sportmanship
Grundkartor använder Du nog inte i alla fall. De är bara snikvarianter av skarpa kartor. Går den sönder har du råd att köpa en till.

avslutad210712

Gäst
Dessutom - om man skall hitta billigaste priset kommer man aldrig att köpa en GPS för det är precis som med datorer att priserna sjunker hela tiden. Och det kan man väl inte klaga på :)

Grundkartan används kanske mer än man tror

4646; sa:
Grundkartor använder Du nog inte i alla fall. De är bara snikvarianter av skarpa kartor.
Många använder grundkartan utan att de vet om det. När man zoomar ut för att få överblick t.ex. Eller när man gör autorutt utan att ha exakt alla kartsegment laddade mellan start och mål. Med "rätt" grundkarta kan man dessutom använda autorutt även om det inte stöds av den detaljerade kartan som t.ex. med Friluftskartan, MetroGuide och alla hemgjorda kartor. Eller om man vill få autorutt i något område där det inte finns detaljerade kartor, t.ex. Finland och stora delar av gamla östblocket.

Men om man aldrig tänkt använda autorutt och inte bryr sig om att kartan blir blank över en viss zoomnivå så har du rätt i att grundkartan nog inte används.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips