Vad menar Beal? Tips på rep?

Jag är lite nyfiken... Vad är det ni tittar på när ni avgör att det är dags att kassera repet efter några veckor. Hur märker ni när repet är förbrukat efter så kort tid, eller efter en säsong om den inte används lika hårt? På hur den ser ut? Töjer sig inte lika bra vid fall? Är inte smidig längre att jobba med? Magkänslan?
 
@mike c

jag har fått kapa ett rep på mitten efter ett par veckor. Oftast beror det nog på att manteln blivit kraftigt skadad så att man ser kärnan om man byter så snabbt. Fall över kant eller stenslag gör att man kan behöva kapa repet direkt. inte helt ovanligt. repklättring på ett klätterrep har förstört 2 helt nya rep för mig.

Jag får nästan alltid byta rep varje säsong och då tycker jag ändå att repen håller ganska bra. Om man ofta red-pointar korta leder så måste man kapa ändarna utan att speciellt lång tid gått. Detta kan nog till och med slita hårdare på rep än topprep. Om man börjar med ett sextiometersrep och måste ta bort 10+ meter så har man ett rep som inte fungerar särskilt bra på en del användningsområden.

Som sagt så är det tre saker som gör att jag kapar repet:
1. Kärnan syns
2. Om man känner på repet så finns det en punkt där man känner att kärnan är trasig. Kan kännas som om det inte finns något innanför manteln på en punkt.
3. Repet har blivit så luddigt och släppt från kärnan så att det är väldigt svårt att använda bromsen på det.

För övrigt tycker jag att beal gör riktigt bra rep. Har haft både Booster III och Top gun. Men som det står på beals hemsida så är Booster inte alls lika slittålligt.
 
Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag klättrar en hel del på ett rep som är nästan tre år gammalt, det är tyvärr bara knappt 30 meter kvar av ursprungliga 70, men det duger gott för mycket av den svenska sportklättringen.
 
Så med tanke på det som skrivits i tråden behöver jag således ett:

9,8-10,5 milimeters rep, 60 meter långt, med ett fångryck kring 8kN.
Dessutom vill jag att det ska vara Dry/SuperDry (eller motsvarande) behandlat.

Vilka rep finns i detta segment? Har letat runt men har inte hittat något lämpligt.
 
Jag kör på ett 60 m Beal TopGun II och är mycket nöjd med detta. Har efter två säsonger behövt kapa ett par meter i ena änden i och med synlig skada. I övrigt känns repet fortfarande fräscht. Kör på det gröna.
 
Hur petiga är ni med manteln?

Jag har på nåt rep, kort efter inköpet fått en liten luddtofs på manteln. Efter att ha kollat och sett att det inte ens var så att manteln var nämnvärt skadad har jag struntat i det (3 meter från änden kanske).
Fast ibland när man är i ett utsatt läge och ser den där tofsen så infinner sig nån liten stilla fundering om huruvida det är den gamla tofsen eller nån ny skada... Möjligen är just detta ett gott skäl att ta fram kniven.

Jag har också sett nåt horribelt exempel där en småbarnsfader klättrade med familjen på lätta leder på Vårdberget. Manteln hängde på kärnan som ett flaggspel, men dels toppade småbarnen i repet, och senare ledde fadern även nån lätt killed.
Om min tofs på mitt rep är på rätt sida av min gräns, så var definitivt "flaggspelsrepet" på fel sida om min gräns.

Var går er gräns?
 
Just en sådan skada var orsaken till att jag kapade ett par meter. Lite av nyfikenhet av att obducera en bit rep också, kan erkännas. Om det hade varit någon fara att klättra vidare på den "skadade" biten är svårt att säga, förmodligen inte. Psykologiskt var det dock i vägen. Jag kunde dock inte se någon mantelskada efter kapningen, även om det hade varit intressant att se hur det kan se ut.
 
För topprep använder jag gamla rep och sparar det nyaste till tradklättring, som jag numera dock håller på med rätt sparsamt. Rep åldras ju främst av användning så det är svårt att sätta en tidsgräns. Ett rep som är använt frekvent i en vecka och som tagit många fall kan vara i sämre skick än ett som legat länge men det ska ändå väldigt mycket till att ett rep går av; det är bara beskrivet vid fall över skarp kant eller syrapåverkan (t ex tysk olycka med Bergsjägare med ett rep som var påverkat av batterisyra). Det är ju mer att belastningen på säkringar ökar när repet blir sämre, inte att repet i sig går av och under topprepsklättring så går inte rep av, det finns mig veterligen inte beskrivet öht med moderna rep. Sen är det såklart mycket psykologi i det hela och man vill ju inte utmana ödet, men efter en diskussion med en erfaren medlem i Säkerhetskommitén så kände iaf jag mig lugn med vad rep pallar.
 
Lite OT men som kuriosa så finns ett ypperligt användningsområde för rep man inte ens vill toppa på och det är som bogserlina till skoter. Klätterrep är ypperliga att använda om man behöver dra loss en skoter som kört fast tack vare elasticiteten. Mitt första Edelrid som jag köpte 89 får tjäna som bogserlina numera. :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips