Vad kostar en långfärdscykel?

Tack för bilden, kör på något liknande med navväxel tror det ska fungera. Styrväskan undrar jag om då jag tyckte min verkar för liten, aqua box har jag.

Min styrväska är en Karrimor, köpt på 80-talet i England. "It looks old school" som en engelsman jag träffade på i somras sa. Din aqua box är nog ungefär lika stor och dessutom vattentät, så den är nog bättre. Under min tur i sommar hade jag inte styrväskan full, där var bara plånbok, verktyg, kamera, lite frukt och en vindjacka.
 
För många, många år sedan läste jag en artikel i tidningen Foto. tidskriften hade låtit kända fotografer ta kort med den tidens "folkkamera" - Kodak Instamatic. Fantastiska bilder. Sens moral - inse att alla produkter har sina plus och minus och använder du dem utifrån det fungerar de i regel bra. Det är samma sak med cyklar. Vi får oftast vad vi betalar för. Cyklar vi som många av oss touringcyklister gör på hyggliga vägar runt i Europa är det en sak, men skall vi lasta cykeln med en stor del av vad vi behöver för en jordenrunttrip är det andra krav som ställs. Jag har en gammal vän som cyklade från Småland till Barcelona på sin treväxlade Skeppshult damcykel - gick bra. Skeppshult gör ju bra och tåliga cyklar. Det viktigaste är väl som många redan sagt - hitta en cykel du trivs med, men testa gärna flera. Själv? Jag är väl lite nördig skulle många säga. Jag tycker om att cykla på snart sagt alla sätt. För all vardagscykling en Skeppshult STD 12 år gammal, stålram, med 6 växlar. utmärkt cykel, i skogen på skitiga stigar en Trek MTB, aluminium, på långtur genom Europa en Giant Expedition -aluminiumram, snabb touring själv med bara lite packning en Trek Crossrip LTD - aluminium. Har under hela mitt liv(67år) inte haft ett rambrott. Men jag har inte cyklat i "vildmarken" med 50 kg packning, då kanske jag valt stålram - jag vet inte. Som ung tonåring cyklade jag från lantstället i södra Halland på min oväxlade pojkcykel till Jönköping - 18 mil. Det gick bra det med.
 
Inte mycket. Skaffa begagnad.

Vi var tre som tog en cykeltur på ca 400 mil ner till Budapest, med cyklar från 70-, 80-, och 90-talet, i vårat fall var de gratis eftersom vi ärvt dom. Gamla rediga svenska märken. Jag skulle föreslå att du skaffar en begagnad vanlig cykel som inte är en mountainbike. Sedan kollar du vad som fungerar och inte fungerar. Några frågor du kan ställa dig är:
Sitter pedalerna stadigt fast utan att de kan vickas? (En hade problem med att pedalen föll av då och då)
Är drevet okej?
Ser bromsklossarna, vajrarna och växlarna bra ut?
Ser däcken fina ut eller har dom hål så stora att man nästan kan peta på innerslangen? (det hade jag, men dom höll genom nästan tre länder innan innerslangen blåstes upp som en ballong och sprängdes genom hålet. 1 cm rund bit gummi borta; gick ändå att laga med lagningslapp, körde på silvertejpat däck i 4 veckor tills vi kom in i Västeuropa igen och kunde skaffa bra däck (såna som inte är gjorda i Asien. Tror inte jag bytte tejp en enda gång)).

Övrigt: frampakethållare och packväskor finns på Biltema, billigt och bra.

Om du bestämt vill ha en NY cykel finns det fina trekking budgetcyklar från exempelvis Crescent för under 6000kr om jag minns rätt.
Men om du gör riktigt långa färder finns det en grej till du ska tänka på:
cykeln slits, och det är möjligt att du kommer väldigt långväga hemifrån. Så om du har en gratis eller väldigt billig cykel så kan du lämna den och ta dig hem på andra sätt. Eller om du börjar med en dålig cykel så kan du köpa ny i utlandet om det är billigare där.
 
Cyklar slits, men en bra kvalitetscykel som Surly LHT ska man väl kunna ha i många år om man tar väl hand om den?
Jag är väldigt inställd på en LHT nu.
 
Drivlinan slits generellt och vissa saker är känsliga t ex hjulen för sidkrafter bakväxeln för påkörning vilket ofta resulterar i att den fastnar i ekrarna och slits loss. Då bra om det är ett löst växelöra som slits loss i stället för att ramen förstörs.

Navväxlar behöver lite mindre underhåll än kedjeväxlar. Rohloffs 14-växlade eller Shimanos 11-växlade kan vara ett alternativ att fundera på men det behövs många mil med Rohloff innan investeringen betalar sig i mindre krångel och mindre utbyte av slitdelar. En fördel med navväxel kan vara att man kan sätta på ett helkapslat kedjeskydd vilket ökar kedjans livslängd en hel del.

Thure
 
Nu gör du så här Rendar:

Sparar lite pengar i ett par månader till. Sedan köper du en Surly Disc Trucker. Byter ut sadeln till en Brooks och sedan har du en cykel som du kommer att vara nöjd med dom närmaste 10-15 åren. Punkt slut.
Ingen i detta forum eller någon annanstans kan på allvar säga att du gjort ett dåligt val.
 
Läste ett korkat inlägg om aluminumramar som kunde lagas i hamnar och på flygplatser. Men när man är ute och cyklar är det ibland mycket långt till både ock, vad skall man då göra med sin trasiga ram? Stål kan hårdlödas ihop i stort sätt av vilken mekaniska verkstad som helst, jorden runt.
Bra cyklar är hårdlödda ihop med muffar, även om det verkar omodernt. Gassvetsning fungerar också.
Skyddsgas och vana vid tunnrörsaluminumlödning är däremot ett fåtal som har utrustning till och kan.
Handen på hjärtat. Hur många aluramar har du sett som är trasiga?
 
2 ggr

Handen på hjärtat. Hur många aluramar har du sett som är trasiga?

Under förra årets långresa såg jag en trasig ram och hörde talas om en annan. Den jag hörde talas om hade tillhört en tysk med rejäl packning som i Turkiet kört ner i ett potthål med god fart.

Den jag såg tillhörde en thailändsk kompis som under en gemensam helgtur tog en kurva lite olämpligt och hamnade i terrängen. Man får nog säga att han hade tur som klarade sig med bara skrubbsår.

En viktig sak hade dessa båda herrar gemensamt. Bådas ram var i stål och båda rambrotten bedömdes som svårlagade. Min kompis driver en cykelaffär och har fler ramar hemma så han fann ingen anledning att försöka, men hans bedömning var ändå att det skulle bli mycket svårt att få ramen rak efter ett sånt här rambrott.
 

Bilagor

  • DSC05999.jpg
    DSC05999.jpg
    28.7 KB · Visningar: 1,128
Just på grund av svårigheterna att laga slängs de flesta cyklar med rambrott, då är dokumentation inte det främsta man sysslar med.
Cyklar påkörda i vevpartiet brukar oxså bli helhaverier.
De haverier som blev följderna av cykeltolkningsolyckor var oxså föremål för cykelbyten och skrotningar när de kullåkande klarade sig från sjukhusvård.
go tur
 
Negativt: Pga av den starka dollarn har LHT:n stigit rätt mycket i pris sedan förra sommaren, från 11-12 000 till ca 15 000. Positivt: Jag har råd ändå! =)

Och är lika fast besluten som någonsin att genomföra en resa den här sommaren. Men ska ändå passa på att titta lite på andra cyklar.
 
Senast ändrad:
Nu gör du så här Rendar:

Sparar lite pengar i ett par månader till. Sedan köper du en Surly Disc Trucker. Byter ut sadeln till en Brooks och sedan har du en cykel som du kommer att vara nöjd med dom närmaste 10-15 åren. Punkt slut.
Ingen i detta forum eller någon annanstans kan på allvar säga att du gjort ett dåligt val.

Disc Trucker är också intressant! Jag har inte räknat bort den.
 
Mitt val, rätt eller fel ?

Hej hopp, ny på det här forumet. Planerar en kortare semestertripp från Blöteborg till Oskarshamn för vidare transport till Visby till sommaren, tur och retur. Sedan skall jag trampa runt på Gotland i veckorna två med mitt nyförvärv.

Jag har sedan ett tiotal år tillbaka en Skeppshults Elit 24 vxl, men inför sommarens äventyr slog jag till på att konfigurera en egen cykel (gissa vilket fabrikat ;)).

Totalvikten hamnade på 17,7 kg och priset på 29 696 :-Specifikationer enligt följande;

Frame type: WorldTraveller KS-TR 29

Frame size: 56cm / 22"

Fork: KOGA Wide Bone rigid

Group set: Shimano Deore XT

Brakes: Shimano hydraulic disc

Tyres: Schwalbe Marathon Supreme 50mm

Rims and spokes: KM21 Xstrong / Sapim Black

Saddle: Brooks B-17 Standard gents leather

Seat post: KOGA Signature®

Handlebar: KOGA Atalanta
Stem: KOGA Justera adjustable

Grips: KOGA leather

Pedals: Shimano Combi PD-M324

Rear carrier: Tubus Logo

Carrier accessories: Spring clamp and rubber strap

Low-rider: Tubus Ergo including kickstand

Lighting
Dynamo: SON 28
Color: Red; anodised coating

Headlight: SON LED Edelux
Color: Red; anodised coating

Rear light: B&M Toplight Line plus

Kickstand: Pletscher Comp

Ring lock: AXA Defender RL

Pump: Topeak Road Morph

Bottle & bottle holder: Topeak Modula Cage XL

Mudguards: SKS Chromoplastics

Chain stay protector: KOGA neoprene

Så nu är jag intresserad av att få höra av alla förståsigpåare vad dom tycker om detta. Priset är även i mina ögon väldigt högt, men jag tänker som så att svepningen har inga fickor och dessutom (vilket redan påpekats), man får vad man betalar för.

Då jag saknar all grundläggande kunskap om cyklar (och förvirringen är total efter alla goda råd på internet ;)), så blev det den här konfigurationen. Jag kan väl kort inflika att denna första längre tripp är inledningen på (förhoppningsvis) fler (och ev. längre) resor i framtiden.

http://www.koga-signature.com/en/Koga-Signature.aspx

Väskor:

Vaude Karakorum+Vaude aqua front (x2)+Vaude road II.
 

Bilagor

  • my Koga.png
    my Koga.png
    158.9 KB · Visningar: 1,164
  • images.jpg
    images.jpg
    8.5 KB · Visningar: 671
  • 282869.jpg
    282869.jpg
    17.4 KB · Visningar: 639
  • 194088.jpg
    194088.jpg
    33.7 KB · Visningar: 756
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.