Vad kostar en fjällvandring?

Okej tack för bra svar.

40-50 kr för bastu funkar ju.
Och även 100 kr för servicepaketet om det ingår bastu.
Kan vara läge att bli medlem också.
 
Mat skall du ju ha ändå, resan kostar vare sig du kör själv, flyger, bussas eller åker tåg. Några extra måltider under nerresan brukar det ju bli.
Men inte är kostnaderna i samma storlek som semesterresor söderöver. Förutsatt att du inte behöver grundutrusta dig.
 
Om man som jag, tänkt gå leden så ensam som möjligt, ändå har planerat etapper ungefär utefter vart fjällstationer ligger. Hur långt ifrån stugorna bör man lägga sig för att inte se ut som en snyltare s inte vill betala för sig? Vill inte bli väckt på morgonen av någon som sett mitt tält på fjället och vill ha pengar av mig. Misstolka mig rätt, fantastiskt att stugorna finns och jag hade gladeligen betalat om det var så att jag tänkt använda mig av dom. Så hur bör jag tänka om jag vill gå Kungsleden men inte inskränka på avgiftsbelagda områden? Svårt om det inte finns satta avstånd.
 
Totala kostnaden för fjällvandring

Jag tycker frågan ska utvecklas till vad är den totala kostnaden för fjällvandring. Antag en familj som sett på TV om fjällvandring och möjligen att ungarna är ute på friluftsdag i skogen helt plötsligt händer det, som det heter. Familjen ska på fjällvandring Abisko till Nikkalokta. Hur beräknar man totalkostnaden. De köpte ett bra regnställ som går att använda mellan bilen och köpcentrat ska man då räkna bort del av den kostnaden? Sedan kommer allt i från tåg/flyg, mat och boende. Jag tror nog resan till Mallis med allt i paket är billigare.
 
Om man som jag, tänkt gå leden så ensam som möjligt, ändå har planerat etapper ungefär utefter vart fjällstationer ligger. Hur långt ifrån stugorna bör man lägga sig för att inte se ut som en snyltare s inte vill betala för sig? Vill inte bli väckt på morgonen av någon som sett mitt tält på fjället och vill ha pengar av mig. Misstolka mig rätt, fantastiskt att stugorna finns och jag hade gladeligen betalat om det var så att jag tänkt använda mig av dom. Så hur bör jag tänka om jag vill gå Kungsleden men inte inskränka på avgiftsbelagda områden? Svårt om det inte finns satta avstånd.

Som nämns ovan så handlar det i grund och botten om att det ska finnas bra plättar i direkt anslutning till stugplatserna där de som vill utnyttja stugservicen har företräde. Sunt förnuft brukar räcka långt, men om man är osäker och/eller dödstrött vid ankomst och inte vill gå en meter längre än nödvändigt kan man alltid fråga stugvärden.

Jag hittade en gång en tältare, som anlänt under natten, på stugans gårdsplan, d.v.s. mitt mellan husen. Hans försök att hävda allemansrätt gick inget vidare... ;)
 
Jag förstår inte frågan. Varför över huvud taget tälta i närheten av en stuga om du inte tänker nyttja dig av servicen där? Jag skulle försöka lägga övernattningarna mitt emellan två stugor för slippa dela fjället med andra tältare istället...
 
Jag tycker frågan ska utvecklas till vad är den totala kostnaden för fjällvandring.

När jag startade tråden var jag bara ute efter de kostnader som jag inte hade koll på själv. Kanske lite dum rubrik. Å andra sidan är det en intressant fortsättning av tråden. Vet inte om det diskuterats sedan tidigare. I vilket, fall följande poster handlar det väl om:

1. Utrustning.
2. Resa.
3. Mat.
4. Sova.

Resa Sthlm - Abisko/Nikka tur och retur med liggplats i tåg går på ca 2000 kr.
Tur och retur Kvikkjokk verkar kosta ca 2500 kr.
Tur och retur Hemavan med Lapplandspilen går på 1400 kr.

Sova kan bli gratis om man tältar där det inte finns stugor. Och serviceavgifterna verkar ligga på 100 kr vid fjällstugorna. Att tälta vid Keb kostar mer.

Vad gäller mat så kan jag återkomma i nästa vecka när vi handlat för en veckas vandring. Och det blir troligen inget frystorkat då det är för dyrt.
 
Två gånger i butiken har jag lyssnat på två nybörjare som köpt allt, det slutade på cirka samma kostnad som en jordenruntbiljett med flyg och hotell.
Ingen av de två paren orkade själva i ett varv bära ut sin nya utrustning till taxin. F-n vet om det blev någon fjällresa alls?
Börjar man krypa runt i hemmaterrängen och efterhand bygga på sig utrustning som man har behov av och kan använda till vardags blir det inte lika kännbart.
Reor, DIY, begagnat kan minska kostnaderna för utrustning. På loppisar har har hittat många praktiska pryttlar. Somligt har jag fått. Somligt har lämnats ut utan kvitto till förbrukning, den är inte klar än.
Yngre kamrater har köpt hela begagnade välnyttjade utrustningar därför att ägarna blivit för gamla och sköra.
Det finns många vägar till en någorlunda komplett friluftsgarderob.
go tur
 
Jag förstår inte frågan. Varför över huvud taget tälta i närheten av en stuga om du inte tänker nyttja dig av servicen där? Jag skulle försöka lägga övernattningarna mitt emellan två stugor för slippa dela fjället med andra tältare istället...

Vet inte om det var riktat till mig men chansar på det:).

Jag va mest nyfiken på vad som anses som "nära" väldigt diffust eftersom dom pga brandrisk vill att man tältar 100m från stugan. är då 2-300 meter fortfarande i anslutning till stugan? behöver man vara 2km bort för att inte anses använda "stugans mark"?

jag är mest nyfiken då jag ska göra min första riktiga fjällvandring här uppe. Jag kommer att försöka tälta där det inte är annat folk men vet ju inte riktigt exakt hur det kommer bli.
 
Jag förstår inte frågan. Varför över huvud taget tälta i närheten av en stuga om du inte tänker nyttja dig av servicen där? Jag skulle försöka lägga övernattningarna mitt emellan två stugor för slippa dela fjället med andra tältare istället...

Jag kan tänka mig att det är för många en trygghet att tälta nära en stuga även om de inte ha tänkt att använda stugans service. Alla är inte så vana tältare. Om vädret skulle bli dåligt kan man flytta in i stugan, varför skulle det vara konstig att vilja tälta nära en stuga?
Själv tältar jag bara när det inte finns någon stuga.
Mvh Veronika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tiddelipom Vad kostar båttransporter - Sarek Fjällvandring 3
smula vad kostar topptur? Fjällvandring 4
avslut1008 Bekvämlighet kostar pengar.......... Fjällvandring 4
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.