Vad kostar en fjällvandring?

Hej.

Letade lite på STF's hemsida men hittade inte det jag letade efter. Någon som kan svara på följande frågor...

1. Vad kostar det att tälta vid en fjällstuga längs Kungsleden?
2. Får man använda fjällstugornas gaskök när man tältar där?
3. Vad kostar det att basta vid en fjällstuga längs Kungsleden?

Tydligen så kostar det 300 kronor per person och natt att tälta vid Kebnekaise Fjällstation (inkl användning av kök och bastu) vilket är för dyrt för oss så den dalen är numera i princip avstängd.
 
Det står nog på sidan för de flesta fjällstationer t ex Sylarna:

"Vill du tälta i närheten av stationen och nyttja stationens service, alltså butik, dusch, toalett, bastu och självhushållskök? Då tar vi ut en serviceavgift på 100 kr per dygn för medlem och 150 kr för icke medlem. Vi vill att ni tältar minst 100 meter från närmsta byggnad, detta på grund av brandskyddsregler, samt det faktum att området är en vattentäkt."

http://www.svenskaturistforeningen....-Fjallstation/Om-fjallstugan/Fragor-och-svar/
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vill man bara basta "i förbifarten" i någon av stugorna, utan att nyttja någon annan service, kostar det 50 kr. Och vill man inte betala avgift vid Kebnekaise är det bara att trava vidare en bit, eller tälta vid bron över Darfáljohka där det finns en iordningställd plats, så dalen som sådan är fortfarande öppen.
 
Men avgiften är väl bara för service?

Vill man tälta nära en stuga ska man lägga en avgift även om man inte tänkt använda kök, bastu eller handla?
Hur långt från anläggningen tas avgift ut i så fall?
100-300-500 meter, eller vart går gränsen?
 
Det finns inte strikta meter-regler mig veterligen, är tom rätt säker, men idén är att det ska finnas bra platser nära för de som tänkt betala sereviceavgiften.

"Serviceavgift för tältare berättigar till nyttjande av kök, dagrum, torkrum, bastu, toaletter, soprum
men inte till bäddar. Kl. 21 – 9 bör i första hand lämnas plats till stugans ordinarie logigäster."

Men avgiften är väl bara för service?

Vill man tälta nära en stuga ska man lägga en avgift även om man inte tänkt använda kök, bastu eller handla?
Hur långt från anläggningen tas avgift ut i så fall?
100-300-500 meter, eller vart går gränsen?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Måste man även betala "serviceavgift" om man använder utedasset i "förbifarten" ???

Lät ju kanon med bastu för 50kr :)
 
Men avgiften är väl bara för service?

Vill man tälta nära en stuga ska man lägga en avgift även om man inte tänkt använda kök, bastu eller handla?
Hur långt från anläggningen tas avgift ut i så fall?
100-300-500 meter, eller vart går gränsen?

Avgiften är bara om du vill använda stugan/stationens faciliteter.

Dock får man tänka på att de vill att du håller dig på ett särskilt avstånd från stugan/stationen pga brandsäkerhet. T.ex. ska du hålla dig minst 130 meter från Fjällstation Kebnekaise.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.