Vad kan man äta från naturen?

Hej
Jag ska vandra lite i abisko och undrar vad det är från naturen där uppe som:

Det GÅR att äta (i nödfall)

Som är GOTT att äta

givetvis har jag tänkt att ha med egen mat, men det kan ändå vara kul att veta vilka växter och djur som finns. Vad finns t.ex. för fisk i sjöarna/floderna. Vad får fiskas och vad kostar ett fiskekort?

Förbjudet att:

− plocka eller gräva upp växter
− insamla eller fånga insekter, fiskar eller andra djur eller på annat sätt störa djurlivet
− jaga eller fiska

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Förbjudet att:

− plocka eller gräva upp växter
− insamla eller fånga insekter, fiskar eller andra djur eller på annat sätt störa djurlivet
− jaga eller fiska

OK, men tråden handlade om vad man kan äta, mer av intresse, inte vad man får äta. Om man rent hypotetiskt skulle befinna sig i nödsituation t.ex.
Dessutom trodde jag de sålde fiskekort på turiststationen i abisko.

Fiska får du inte heller göra i Abisko, även om du har Kiruna kortet.

Vad som går att äta förutom all sorts fisk, det är bär typ hjortron, kråkbär mm, svamp av olika arter samt rötter av vass od.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/bisto/bistviv.html

denna växt är blad det godaste man kan äta som det är bra drag i som växer i fjällvärden.

men man har inget större behov att äta när du kommer i en nödsituation. inga problem att anstränga sig hårt i 8 dagar om man bara dricker vatten och sover och på den tiden så är du antagligen hittats eller har hunnit gå ut själv.

Fjällsyrans blad är syrliga och funkar som sallad. Kvannens rot är även den ätlig. Enligt uppgift använder samerna kvanne i sin matlagning. Ormrotens rotstam är ätlig.

LarsÖ

Frågan är om arbetsinsatsen att hitta något ätbart inte leder till en nettoförlust av energi i slutändan. Det är inte mycket i naturen som ger någon större mängd energi. Hittar man ett riktigt bra bärställe så går det kanske.

Pratar vi riktigt NÖDLÄGE är det nog ingen som bryr sig om du T.ex. fixskar i naturreservar.
Pratar vi nöd av lägre grad så är det viktigaste att ha rent vatten. Man klara sig inte utan vatten längre än några dygn. Mat kan du vara utan i några veckor beroende på omständigheter.
Läs valfri överlevnadsbok som något är anpassad efter svenska förhållanden.

Så till frågan
Drickbart är t.ex avkok på blåbärsris, granskott. Ätbart är div rötter kvanne, säv, stensöta m.fl

inga problem att anstränga sig hårt i 8 dagar om man bara dricker vatten och sover....

Det där är nog inte riktigt sant, törs jag påstå som ren amatör i sammanhanget. Jag antar att du menar att det troligen GÅR att anstränga sig hårt i åtta dagar bara man dricker vatten och sover. Men man lär nog uppleva det hela som ett problem ganska snart. Eller du kanske har erfarenheter som visar på annat?

//Anders - knaprar vindruvor i värmen på kontoret

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips