Vad heter plagget?

Minns ni de där tjockare tröjjackorna som var blåa på utsidan och rött innerfoder? Materialet var ganska "fluffigt" och så fanns det hål för tummarna i ärmsluten. Jag är på desperat jakt efter denna otroligt sköna, snygga och klassiska tröjjacka.

Någon som vet vad jag menar?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Helly Hansen?

061205algjakt.jpg

Älvsbykavaj :)

Svårt att se på den där bilden, men det kanske börjar närma sig. Dock ser de där tröjjackorna lite för "tajta" ut, än vad jag minns dem. Fast det kanske beror på att jag ärvde brorsans eller nåt. :cool:

Förmodligen är det HH.
Här är något liknande, fast i modernare tappning.

72225590.jpg

Den äldre modellen var mer klarblå och var fluffig på ett annat sätt. Rött innertyg och tumhål i ärmsluten.

Det kan skilja endel i kvalitet på olika märken, främst hur tätt vävda de är. Dessutom har en klassisk fiberpäls ingen krage, den gjord för personer som arbetar och behöver ventilera ut värme.

I Värmland kallas det för Torsbykavaj, bäres lämpligen tillsammans snickarbyxor, en keps från Granngården samt ett par för stora gummistövlar...

Ha de'
/p-a

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips