Vad heter kängorna eller liknande kängmodeller?

Jag såg en annons på blocket för ett par Lundhags-kängor, som dessvärre var sålda. Annonsen låg för i övrigt kvar eftersom han sålde ett par till kängor i annonsen. I vilket fall som så blev jag mycket intresserad av kängorna på basis av det lilla man kan se på bilden av dem och vad jag har läst mig till så är Lundhags ett bra och tillförlitligt märke.

Säljaren visste inte själv modellen så nu frågar jag er om ni vet vad modellen heter, om det finns någon liknande känga. Man kan sammanfatta det med att jag är ute efter ett par äldre och stilrena kängor (inga företagsmärken och konstigheter) med högt skaft, så många detaljer som möjligt utförda i läder och skinn. Runt storlek 44.
4782845997.jpg

Min fråga är om någon vet vad exakt den modellen heter, eller kanske namnet på en liknande modell eller om någon har någon av de två att sälja.

Jag läste lite snabbt igenom reglerna, men tolkade inte att detta inlägg kan stå i strid med dem. Om mod inte håller med får han känna sig fri att göra vad han behagar med denna tråden.

Tacksam för svar
Harald Bertilsson.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det ser ut som ett par Lundhags Alaska utan skidkant, Jakt eller kanske Scandinavia Hiking.
Tre modeller som försvann ur sortimentet för nästan 10 år sedan.

Lundhags gör inte längre sina kängor på riktigt samma sätt men nutida likvärdiga kängor torde vara Lundhags Professional High, Ranger High och kanske Scout.

Det mest likvärdiga och bästa du kan få idag är Jörn sommarkängor, men de kan vara kluriga att få tag i. Jörn är ett liiiiiitet företag som levererar vinterkängor till försvaret, när de får in en stor försvarsorder så hinner de inte med nått annat under 1-2 år.

Tack för era svar!

Brukar det via tradera, blocket och liknande att vara svårt att få tag på den äldre modellen av scout som det rör sig om?

Det tror jag inte. Det är nog bara att börja leta. Sök på Lundhags och du kommer få upp massa svar.
Jag har naturligtvis kollat och för stunden ligger det inga ute och därför blev jag funderas på om de kanske är sällsynta, men det är bara att kolla in annonssidorna med jämna mellanrum framöver som gäller nu då.

Håller med Harald 67 lite. Har ett par Lundhags Vandring från ca 89-90. De ser ut precis som dem på bilden. Dessa hängde med mig under många år i alla väder, men till slut var de förbrukade. Kan dock inte förmå mig att slänga dem.

tycker de verkar ganska lika mina? Mina heter fjell och fanns att köpa 2002.
Var bor du? Är det i Göteborgstrakten kan jag tipsa om en butik som ofta har kvar äldre modeller till försäljning

Bilagor

• skor sig.jpg
    skor sig.jpg
    40.4 KB · Visningar: 2,853
Tack för era svar, men jag kom över ett par i en fyndaffär för begagnade prylar. Jag eftersträvar alltid att köpa kläder begagnat av miljö, pris och kvalitetsskäl.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips