Större kängor?

Nu börjar det bli blött i markerna, så jag var upp på vinden och rotade fram mina gamla Lundhagskängor som stått där några år (fråga mig inte varför jag gillar dem) men nu passar de plötsligt inte! tårna ligger mot förmycket i framkant. Nu kan det vara två skar som har hänt, antingen har kängorna krympt lite, eller så har mina fötter blivit större (tjockare) dessvärre kan det senare vara sant (hjälp) men det är inte heller omöjligt att de dragit ihop sig, men de har stått relativt svalt.

Nu till min fråga är det någon som har någon ide om hur man bär sig åt för att få kängorna att bli ett halvt nummer större. Det är som sagt ett par Lundhags med cellgummi ca 18 år och typ av modellen scout eller motsvarande.

//Hr N - blivande hobbyskomakare?

Gamla Lundhags drar ihop sig när de inte används på länge, bla blir de mer bananformade.
Egentligen bör man ha skoblock i dem.
Jag kör med massa tidningspapper, det funkar någorlunda men jag måste ändock gå in dem igen lite varje sommar.

Har kängorna krympt massa så vet jag inte riktigt vad du ska göra.
Släng iväg ett mail till Lundhags, de brukar vara väldigt hjälpsamma.

Hör med Lundhags eller gå till en skomakare, att lästa ut kängor är en baggis (för skomakare). Äldre Lundhagare har en bindsula av läder som drog ihop sig med tiden.

Tåhävningar, många, brukar kunna minska fötterna en liten smula.....men säkrast är nog en utlästning, en riktig skomakare kan....

Tack för kloka tankar, tyvärr så kan jag nog inte skylla på graviditet som anledning till större fötter (men kanske ändå min mage har börjat att växa de senaste åren).

Skall bege mig till en skomakare och höra om han bistå mig.

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips