Vad händer när Gps:n tappar kontakten?

Jag e ofta ute och springer med min eTrex Venture Cx och tappar lite då och då kontakten med sateliterna och undrar då vad som händer under tiden?
Jag vill ju ha rätt distans och tid och undrar om den kompenserar för den tid den har tappat kontakten? T ex. om jag har sprungit 5 km och fått tiden 20 min och att jag har tappat kontakten typ 2 grr... kan jag lita på den tiden då?

Hopppas jag förklarade mig rätt?

mvh Magnus

Tiden tappar deninte bort, bara för att den förlorar positionen en stund.
Normalt uppdaterar din modell sin postion en gång per sekund, under förutsättning att du inte har den i batterisparläge. Om du skulle ha det, slå över den i normalläge. Den har lättare för att hålla positionen i normalläget.
Om den läst in din position en gång, men nästa sekund inte klarar det, antar den att du fortsätter med samma fart och riktning som du hade senast den kunde se var du var. Detta fortsätter i upp till 30 sekunder, innan den ger upp. Om den återfår din position under dessa 30 sekunder, sätter den din nya position där den hittat den, och fortsätter därifrån. Detta händer exempelvis om du springer genom ett tätt buskage, men kommer ut under bar himmel innan 30 sekunder gått.
Den mätta sträckan blir rakt mellan de punkter, där den hittar din position. Har du sprungit rakt stämmer det bra, men om det var en kraftig krök under buskarna blir det mer fel. Spårloggen ritas mellan de punkter där den kunnat bestämma din position.

Tappar den positionen under mer än 30 sekunder talar den om det för dig. Nästa gång den hittar en position kommer den att lägga till den sträcka som fattas till trippmätaren. Men i spårloggen blir det ett uppehåll. Detta hål lagas dock om du väljer att spara loggen, eftersom den då sätts ihop av alla spårsegment mellan start- och slutpunkten. Men det blir fortfarande rakt mellan punkterna där den faktiskt hittade din position.

Modeller med känsligare mottagare, exempelvis 60 CSx, är mycket bättre på att beräkna en position i nästan ogenomtränglig skog. Dock händer det ganska ofta att den beräknade positionen inte är speciellt rätt, på grund av de dåliga signalerna. Man får ha lite sinne för kvalitétsbedämning av den information man får.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
...men då kan man alltså vara ganska säker på sin tid man får när man e ute och springer då?

Mvh Magnus

Tiden stämmer säkert som sagt.
När jag loggar maxfart brukar det dock kunna hända saker. Trots att jag paddlar, vilket man ofta gör ganska rakt, så brukar jag kunna få en felaktig maxhastighet, typ 20 km/h, vilket troligen sker vid nåt ögonblick då apparaten (60CS) pipit till för att den tappat signalerna.

För total tid och total distans har det dock i princip ingen betydelse.

Min Garmin 60CSx är inte att lita på som tripmätare. Sprang jag så fort vore jag lycklig. I öppen terräng visar den dock ganska bra. Testa att springa några varv i ett elljusspår så ser du ungefär hur noga det blir.

jag sprang "femman" i motionspåret, på min gps visade den 4,85 km så då måste den ha "tappat " några meter. För distansen e ju minst lika intressant när man är ute och löptränar.

Mvh Magnus

gecko distans

Min Gecko som löpklocka kunde tappa kontakt ibland. Då blev trippen och moving time för kort. Om jag gjorde en backtrack och visar "dist to dest" så fyllde den i gapen och visade en rimlig sträcka. Detsamma gör t.ex sporttracks (fyller i gap i sträcka och tid).

jag förutsätter att det e rätt distanser på våra motionspår när dom skriver ut det, t ex. "milen" står det 11,1 km på så jag får väl lita på dom att det e rätt.

Sorry att säga det, men jag har jobbat som mätningstekniker och mätt upp tävlingsbanor. Det visade ibland skilja väldigt mkt mot de uppgivna distanserna och fler än tävlignsledare har bett mig hålla tyst om mätresultaten. :)

Min Gecko som löpklocka kunde tappa kontakt ibland. Då blev trippen och moving time för kort. Om jag gjorde en backtrack och visar "dist to dest" så fyllde den i gapen och visade en rimlig sträcka. Detsamma gör t.ex sporttracks (fyller i gap i sträcka och tid).

hur gör jag då för att "fylla i hålen" då... backtrack, dist to dest... förklara gärna mer.

Mvh Magnus

Sorry att säga det, men jag har jobbat som mätningstekniker och mätt upp tävlingsbanor. Det visade ibland skilja väldigt mkt mot de uppgivna distanserna och fler än tävlignsledare har bett mig hålla tyst om mätresultaten. :)

Hmm. Då får man alltså investera i en cykeldator om man vill ha rätt sträcka på sitt löpspår?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips