Vad händer när Gps:n tappar kontakten?

Test på mätt sträcka

Just hemkommen från ett test... jag sprang ett spår som är uppmätt till 17.6 km med cykeldator och hade med min 60CSx. Batterisparfunktionen avstängd och trackloggen stod på 20 meter.

Resulat: GPS:en visade exakt 17.6 km! Terrängen var blandat öppen och normaltät mellansvensk skog. Oj vad nöjd jag är med GPS:en, min gamla svartvita eTrex hade tappat kontakten hur många gånger som helst om jag varit i samma terräng! Det kan ju vara tur, får ta med GPS:en fler gånger på den vändan.

P.S. Jag tänker inte gå ut med måttband... vi har både carrier phase GPS och totalstation på jobbet, men så kul är det inte att testa GPS:er :) D.S.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
hur gör jag då för att "fylla i hålen" då... backtrack, dist to dest... förklara gärna mer.

Mvh Magnus
Det beror väl på vilken typ av GPS man har. Men när jag är "nästan vid starten" så väljer man att göra en "trackback to start". Då plottar GPS ut vägen tillbaka och du kan få reda på "dist to dest".
Sparar du ditt spår och för över det till Mapsource (garmin) så berättar mapsource hur långt det är, även om det är lite tapp. Tappen blir dock raka streck vilket kan bli mer eller rmindre fel beroende på hur länge kontakten var borta och om du svängt under tiden. I Mapsource kan du även lägga till och justera punkter för att korrigera spåret efteråt. En känsligare GPS och bättre placering undviker tappen.
 
men allvarligare

Men vad jag tycker är allvarligare är att GPS:en fortsätter att gissa färdväg med den senaste farten och hastigheten den senast har registrerat. Jag har en 76C. Jag hinner tex åka nästan 2/3 av Söderleden innan de larmar att den tappat satellitmottagningen. ok det är ingen fara med det när jag åker bil, men jag vill ej uppleva det när jag är ute o seglar.

Min första GPS var en Garmin 45. I den kunde man bla ställa in bredden på ”motorvägen” och jag har för mig att man även kunde ställa in efter hur lång tid apparaten skulle slå av efter att den tappat kontakten.
 
I tunneln då, förmodare jag?
Garmins bättre bilnavigatorer, som exempelvis Zumo, har nu "syntetisk" död räkning i tunnlarna. Det förutsätter att vägen är klassad som tunnel på kartan. Är den det förstår navigatorn varför satelliterna försvann, och antar även där senaste uppmätta farten. Den fortsätter visa vägen längs rutten, även långt efter det att den inte sett några satelliter. Det är (förmodligen) inte förrän den tycker att man borde kommit ut igen, som den stänger av, om man fortfarande inte har någon mottagning då. Under förutsättning att trafiken flyter fungerar det bra. Man får anvisningar om avfarter inne i tunnlarna också. Det är inget problem under Öresund, där är inte mycket att välja på, men längs Söderleden finns det ju flera avtag.

Anders
 
I tunneln då, förmodare jag?
Garmins bättre bilnavigatorer, som exempelvis Zumo, har nu "syntetisk" död räkning i tunnlarna. Det förutsätter att vägen är klassad som tunnel på kartan. Är den det förstår navigatorn varför satelliterna försvann, och antar även där senaste uppmätta farten. Den fortsätter visa vägen längs rutten, även långt efter det att den inte sett några satelliter. Det är (förmodligen) inte förrän den tycker att man borde kommit ut igen, som den stänger av, om man fortfarande inte har någon mottagning då. Under förutsättning att trafiken flyter fungerar det bra. Man får anvisningar om avfarter inne i tunnlarna också. Det är inget problem under Öresund, där är inte mycket att välja på, men längs Söderleden finns det ju flera avtag.

Anders

Ja i tunneln, men jag har ej haft någonbilkarta i min GPS tidigare. Bara Bluechart. Tycker ej om att apparaten bär sig åt på det sättet.
 
GPS-assisterade haverier

till sjöss är ett intressant och lite skrämmande fenomen som blivit ganska vanligt. På Kryss och till Rors har haft en del artiklar om detta.

GPS har ju en del felkällor och jag kan förstå att flygledning inte kan förlita sig på bara GPS-data.

Ibland så tycker jag att GPS-navigering på cykel och i bil blir krångligare än att navigera bara med papperskarta. Jag har flera gånger valt fel väg i en korsning när jag försökt tyda GPSens navigeringsförslag. Någon gång kan detta ha berott med den typ av fel som Roger påtalat i inläggen här tidigare. Men det kan också bero på att kartan i GPSen inte är uppdaterad eller korrekt.

Angående längd på motionsbanor etc så torde en bra kalibrerad cykeldator kunna mäta distans med 4 siffrors noggrannhet. Det blir svårt att klå med en vanlig hushållsGPS.

Thure
 
Exakt

Det är mycket funderingar om hur nogran en GPS är. Det finns inget som är exakt. All mätdata har en mätosäkerhet, samt att man måste i så fall även ange hur mätutrustningen är kalibrerad. Att ange i det här fallet en sträcka utan att ange en mätosäkerhet är helt fel. Du som skrev om olika avstånd på löpspåren har ju helt rätt.
Att köpa en cykeldator för rätt avstånd käns väldigt bortkastat om du inte kan kalibrera den först.
Christer
 
Det är helt nödvändigt att navigatorn "fejkar" din position då och då. En GPS tappar positionen titt och tätt. Speciellt om den inte har någon av de nyare mottagarna, med hundratusentals korrelatorer. Skulle den gnälla varje gång den inte fått ihop positionen, skulle du bli tokig på det.

På sjön är det vanligtvis inget problem, för det finns så få tunnlar där. Knappt några träd heller.

Anders
 
Det är helt nödvändigt att navigatorn "fejkar" din position då och då. En GPS tappar positionen titt och tätt. Speciellt om den inte har någon av de nyare mottagarna, med hundratusentals korrelatorer. Skulle den gnälla varje gång den inte fått ihop positionen, skulle du bli tokig på det.

På sjön är det vanligtvis inget problem, för det finns så få tunnlar där. Knappt några träd heller.

Anders

Nej men enligt min GPS har jag farit över öar och grund. Öarna såg jag i verkliga livet och grunden såg jag på papperskortet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips