• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad gör man?

Man sk*ter i vädret och går ut.
(Man kan ju också sitta inne och studera fjällkartor).
/ Bertil
 
Dricker te och förbereder sig för bättre tider! Pysslar med utrustning och planerar för nya äventyr.
 
Tar sig ut i skogen under de stunder som det är uppehåll och bygger ett enkelt skärmskydd. Sedan när det är klart så tar man med sig korv och bröd, en termos med varmt att dricka och en bra bok. En brasa och man kan sitta där och bara titta på regnet eller diset utanför. Riktigt avslappnande...
 
Jag struntade naturligtvis i vädret och gick ut, men jag är alldeles för otålig och rastlös för att bara vandra runt alldeles planlöst.
Jag bor i stan och har ingen bil, så mina naturresurser är aningens begränsade. Kajak, för kallt (för mig), långfärdsskridskor för varmt, längdåkning för lite snö, snowboardåkningen i lördags var okej, men tar ett par timmar att ta sig dit... Vågsurfingen ändå längre bort.
Jag klättrar inomhus och tränar boxning bland annat, men jag längtar UT!

Detta lät dock riktigt trevligt! Ska hitta någon lämplig skog bara. Hm... Kolla kartor och dricka te alltså :)
Karolina P; sa:
Tar sig ut i skogen under de stunder som det är uppehåll och bygger ett enkelt skärmskydd. Sedan när det är klart så tar man med sig korv och bröd, en termos med varmt att dricka och en bra bok. En brasa och man kan sitta där och bara titta på regnet eller diset utanför. Riktigt avslappnande...


Tar gärna emot fler tips, just nu har jag hamnat i nät-koma...
 
Köp en våg

Man köper en noggrann våg och väger alla friluftsprylar/kläder man har. Skriver in allt i Ecxel så vet man vad som är lättast när man ska packa.

Per Brune
 
Re: Köp en våg

Brune; sa:
Man köper en noggrann våg och väger alla friluftsprylar/kläder man har. Skriver in allt i Ecxel så vet man vad som är lättast när man ska packa.

Per Brune
Okej, DET finns inte i min värld! Haha! Slöseri med liv! Jag gillar att bära tungt. ;)
 
Re: Köp en våg

Brune; sa:
Man köper en noggrann våg och väger alla friluftsprylar/kläder man har. Skriver in allt i Ecxel så vet man vad som är lättast när man ska packa.

Per Brune

Det förvånar mig att inte Per kom med det självklara förslaget att man naturligtvis ägnar sig åt att tillverka den utrustning som man sen skall använda när vädret blir bättre.
/Thomas J
 
Re: Re: Köp en våg

TJA; sa:
Brune; sa:
Man köper en noggrann våg och väger alla friluftsprylar/kläder man har. Skriver in allt i Ecxel så vet man vad som är lättast när man ska packa.

Per Brune

Det förvånar mig att inte Per kom med det självklara förslaget att man naturligtvis ägnar sig åt att tillverka den utrustning som man sen skall använda när vädret blir bättre.
/Thomas J

Tänkte först skriva att man skaffar en mönsterpapper och ritar något som man sedan kan sy. Eller att man tar fram sprättaren och sprättar upp något plagg och syr om lite.

Har man favören att ta tillgång till fräs, svarv och svets finns det mer man kan göra. Men det är få förunnat att ha tillgång till en fräs och svarv när man bor i flerfamiljshus.

Det finns dom i bekantskapskretsen som jobbar med glasfiber och polyester. Men det lukar väldigt mycket inne i lägenheten, så det är något som jag tycker passar bättre på sommaren då man kan ha fönster och dörrar vidöppna utan att frysa.

Sedan kan man rätta felaktigheter/förbättra sina digitala kartor. Har man inga digitala kartor men har Tyvekkartor kan man rita in farlederna med rött, så att dom syns bättre på kartan. Vidare kan man skriva in dom mest signifikanta siffrorna för Rikets Nät på fler ställen i marginalerna.

Per Brune
 

avslutad210712

Gäst
Man tar sina pjäxor med sina påmonterade nya heltäckande damasker och sen går man ut i blötsnön och hoppas att damaskerna fungerar så bra som man hoppas på :)
 
På ett forum där man diskuterar funktionskläder, strapatser och extrema vädersituationer förvånas jag över att ingen skrev det uppenbara:

DET FINNS INGET SKITVÄDER, BARA SKITKLÄDER!

Ni lägger tid, anstängning och tusentals kronor på kängor, fräsiga state-of-the-artmembrankläder och annat kit. Ni vårdar, smörjer och sköter om med specialprodukter för ännu mer pengar. O så ger ni inomhustips. Varför finns då torra och varma kläder?

Korvgrillartjejen o avslutad210712 undantagen den sista skopan med skit...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.