Vad för tält ska jag satsa på?

Hej!

Jag ger mig ut och vandrar då och då på somrarna, men har ambitionen att göra det mer. Problemet nu är att jag inte har ett tält och det känns rimligt att lägga en del pengar på att skaffa ett jag kan "växa i", så att säga. Jag tänker mig ett tvåmannatält då jag även vill kunna använda det på andra typer av utflykter och enmanstält är rätt trist då. I nuläget vandrar jag mest här i Östergötland, men kan tänka mig fjällturer och annat. Utflykterna brukar vara någon vecka eller så. Jag är dock ingen expert och ger mig inte ut i storm, mitt i vintern och liknande. Jag är också student, så jag har inte lust att betala hur många tusen som helst, men samtidigt vill jag ändå köpa någonting jag kan ha ett tag och blir nöjd med.

Några frågor:

Vad för typ av tält bör jag skaffa?
Hur mycket pengar är rimligt att betala?
Var köper jag tält till bra pris?
Något annat jag borde tänka på?

Vänliga hälsningar,

Olle Linge
http://www.snigel.nu

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Berguv Cupol

Vi har ett Fliesberg Berguv Cupol 2manstält det kostar "just nu" 1500SEK dock tveksamt om det någonsin har kostat mer. Det är dock lite tungt men det duger. Tältet är inne på sin tredje säsong och vi använder det några veckor om året. Hittils har det funkat OK men som vanligt får man det man betalar för.

Hans Friedel

Bara en kort reflektion kring att inte ge sig ut i storm (eller regn eller snö eller annat). Sådana saker är det som drabbar en när man ÄR ute och då vill man gärna att grejerna skall hålla...

- Var beredd på regn, då skiner solen-

Roland

- Var beredd på regn, då skiner solen-
Roland

Det där är en myt. Det är sol när man åker till fjällen, regnar hela tiden man är där och sol när man åker hem. Oavsett hur lång, kort tid man befinner sig där. Det har inte slagit fel på 7 år.

I nuläget får man ett Haglöfs Genis 12 för under 3000kr. Ett bra kupoltält för 1 person och bra plats. Lite tungt kanske och lite krångligt att sätta upp i medel till hård vind (har inte provat extrem vind ;) max 23m/s som jag provat i) Jag gillar tältet i alla fall och det får bli mitt tips.

Jag som brukar använda kupoltält pgr av att jag paddlar har kommit på att jag alltid hittar en gräsplätt att slå upp tältet på!
Så jag har köpt mig ett tunneltält Hilleberg Kaitum å är himmla nöjd! Rymligt, bra ligglängd,lätt å liten packvolym!!
Kanske lite dyrt, men som hassex skrev man får nog vad man betalar för!

/Janne

Angående det här med storm förstår jag förstås att det är något som drabbar en; vad jag menade var att jag inte med flit ger mig ut på saker som är tänkt att vara påfrestande på olika sätt. :)

Jag vet vad den fysiska skillnaden är på tunneltält och kupoltält, men jag har mindre koll på det praktiskt. Vad har de för olika fördelar och nackdelar? Varför välja det ena över det andra?

Vänliga hälsningar,

Olle Linge
http://www.snigel.nu

Är det kanske nummer 91 som du har i åtanke med att köpa tält? :cool:

Tänker du vandra mycket med det eller använda det som basläger?

Kupoltält är självstagande, vindtåligare,väger lite mer!
Tunneltält framför allt rymligare å lättare!

/Janne

Kupoltält är inte nödvändigtvis vindtåligare. De har större statisk stabilitet och klarar därmed av snöbelastning bättre. Tunneltält har väl så hög eller rent av högre vindtålighet eftersom de flexar. I extrem vind riskerar stängerna i kupoltält att knäckas eftersom de inte kan ge efter. Men nu snackar vi extremt extrema situtioner, tror jag. (Denna info från Hilleberg angående deras tält.)

En annan variabel att ta hänsyn till är var du kommer slå upp tältet. I skärgårdsmiljö rekommernderas ofta självstagande kupoltält eftersom de inte behöver lika mycket pinnar för att få upp.

Själv skulle jag (förstås) rekommenderat dig att ta hänsyn till vikten... Fundera på om ett enkelväggstält kan vara av intresse. Det finns n antal trådar i lättpackningsforumet om detta.

Nä kanske inte vindtåligare i extremlägen :) men jag tror kupoltältet är starkare styvare rör sig mindre i vinden å är då lite tystare det klarar ju oxå bättre belastning som tex snö!
Har precis varit ute på 3dars paddling å är mkt nöjd med mitt kupoltält men hade lite svårt i början då tältet mkt riktigt svajade ordentligt i vinden å lät mkt mer än mitt kupoltält (båda HB)

/Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips