Vad för kryp är detta?

Hej!

Satt i soffan och märkte att det sved till på armen. Såg då detta krypen som jag tror bet/stack mig, jag inte har en aning om vad det är. Trodde först att det var en silverfisk men den ser lite annorlunda ut. Läste också att silverfiskar inte bits?
1000016450.jpg
1000016451.jpg

Tacksam om någon kan identifiera krypet

Mvh

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ändrar mig från vad jag skrev ovan, kan nu se på större skärm att det inte ser ut som en Tvestjärt. Vad det däremot är för kryp vet jag ej.

Helge verkar ha rätt
Nyttodjur

Ett tips om man undrar över en insekt (eller vad som helst av växter, svampar eller djur) och har en bild är Artdatabankens bildsök. Funkar faktiskt ganska bra. Ladda upp bilden och få AI-baserat svar direkt:

Jag testade nu med en av bilderna ovan. Funkade inte först, men när jag beskar bild så att insekten "blev större" gav den rätt svar.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.