vad för kök?

Min sambo önskar sig ett multifuelkök i julklapp, men jag som inte kan nå't om detta behöver hjälp... Det dinns ju en hel del att välja på, vad ska man ha? *hjälp*
 
Man kan grovt dela in kök i de som klarar "alla" bränslen, d v s åtminstonde bensin, fotogen och gas. Och de som främst klarar fotogen och bensin 8endel bara bensin eller bara fotogen)

Sedan kan man skilja på om man vill ha ett som är lättare att hantera (tända och undehålla), eller om effekten är viktigast (men kanske inte lika anvädarvänligt.

Sedan kan man ju dela upp dem prismässigt, från ca 350 kr - ca 1800 kr.
 
Vad vill han ha?

Vill man ha ett multifuelkök så vet man också sannolikt vilket man föredrar.

Men vi kan göra en gissning om du beskriver vad din sambo gillar för friluftsmat, hur långa turer ni gör, om ni vandrar med tält, paddlar, klättrar, i vilka länder, om ni föredrar bensin eller fotogen mm.

Du kan också kolla lite på gamla inlägg här på forumet.

Thure
 
Om man gillar sitt Trangia (stabilt, bra vindskydd, gammal kompis i ryggan) så säljer Trangia en flerbränsletillsats. Det är en strippad variant av Optimus Nova.

Av de flerbränslekök som jag har provat (MSR Dragonfly och Primus) är Nova favoriten.

(Bör kanske tillägga att jag är gammal kursare med utvecklaren, men jag är också en av hans kritiska granskare :))

KAP har också Trangia-tillsatser.
 
Iom att han inte är lastgammal inom ämnet heller så blir det nog i svenska fjällen mest, han fiskar mkt så förmodligen blir det fisk, fisk och åter fisk. Paddlar kanske vi kommer att göra, men mest vandring och dessa runt 1-2 veckor... Kan detta hjälpa? =)
 
Johanna K; sa:
Min sambo önskar sig ett multifuelkök i julklapp, men jag som inte kan nå't om detta behöver hjälp... Det dinns ju en hel del att välja på, vad ska man ha? *hjälp*

Hej jag skulle välja ett KAP kök, de finns omnämnda vid ett flertal tillfällen här på utsidan.

Motiveringen för att välja ett sådant kök är att de fungerar på fotogen samt andra petroleum produkter som har ett högt värmevärde. Det är förhållandevis tyst jämfört med t.ex. MSR kök. Det är alltid trevligt att kunna prata när man lagar mat (MSR=JETMOTOR).

Det har en hög driftsäkerhet, inbyggd rensnål osv.

/Johnny
 
KAP är bra men finns det fortfarande att köpa?

Är själv mycket nöjd med mitt KAP-kök som jag köpte 1986. Men jag ver inte om Gunnar Finn bygger och säljer dem längre. Hörde efter i en sportaffär i Stockholm (Sportkompaniet Kungsgatan) i lördags och de trodde inte det. De hade en gammal beställning på 5 kök sedan länge och hade inte hört något från Gunnar.

Thure
 
Johanna K; sa:
Min sambo önskar sig ett multifuelkök i julklapp, men jag som inte kan nå't om detta behöver hjälp... Det dinns ju en hel del att välja på, vad ska man ha? *hjälp*
Jag skulle nog välja ett Primus Omnifuel. Jag vet ingen som haft problem med det eller KAP Arctic. Däremot vet jag folk som haft problem med Optimus Nova.
Omnifuel vinner bl.a. på att det klarar gas, har bra reglering av lågan och är lättare.
 
haskell; sa:
Jag skulle nog välja ett Primus Omnifuel. Jag vet ingen som haft problem med det eller KAP Arctic. Däremot vet jag folk som haft problem med Optimus Nova.
Omnifuel vinner bl.a. på att det klarar gas, har bra reglering av lågan och är lättare.

Hur många som haft problem med en viss produkt måste ställas i relation till totala antalet användare av produkten i fråga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.