Vad för fågel?

Hej!
Jag va ute vid Asköviken i närheten av västerås i fredags kväll och kikade på fåglar. Hade även med mig kameran och blev mäkta förvånad när jag kom hem och kikade på bilderna. I ena hörnet av en totalt misslyckad bild på en rödbena såg jag den här fågeln.
Kan det verkligen vara en rördrom?

/Tommy

Bilagor

• K20D1830.jpg
    K20D1830.jpg
    96.4 KB · Visningar: 400
Ehhh, ser ut som en suddig gräsand, nu kan man hitta dom överallt under våren. I en korsning i Eskilstuna blev det nästan totalstopp under en 10-15 minuter när tre gräsandshanar gjorde en hona sin kur... Killarna såg ut att må fågel, honan såg mer nedtryckt ut....

Ja det kan du ha rätt i, den har nån konstig pose som gör att den ser väldigt konstig ut. Svårt att se vad det är på den usla bilden.

Att det är en rördrom har jag också helt uteslutit. Gräsand känns inte heller rätt då jag till höger om den här mystiska figuren på samma bild har en rödbena som verkar vara i samma storlek. Har verkligen brushanen den formen?

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips