Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko?

Hej!

Vi ska åka från Umeå till Kiruna med husbil. Tänkte ta "lite" omvägar via fjällen på vägen upp. Vi vill kunna se så mycket som möjligt men under dagsturer, vi sover i husbilen.
Jag vill ju gärna åka upp till Sarek, Padjelanta eller stora Sjöfallet och sedan in i Norge, ut till riksgränsen-abisko...

Någon som har kört liknande?
Vad är bättre och vad är sämre? I sarek finns det visst inga leder, så det kanske inte är ett alternativ?

Lätt att köra till Norge ifrån ex. Stora sjöfallet?

Vad i Nordnorge kan ni rekommendera?

Hoppas någon kan hjälpa mig:)
Tack!

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Från sjöfallet kommer du snabbast till Norge via porjus - Gällivare - Kiruna - riksgränsen - Norge. Vägen västerut till sjöfallet är en återvändsgränd i Ritsem.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är bara återvändsgränder där uppe, utom Abiskovägen. Men visst går det att köra både till Ritsem och Kvikkjokk om du inte bävar för omvägar. Du hinner nog varken till Sarek eller särskilt långt in i Padjelanta på en dagstur från husbilen, men det är väldigt vackert på vägen dit också. Du kan ta båt till Saltoluokta eller Änonjalme på Ritsemvägen, eller t. ex. Prinskullen i Kvikkjokk. Annars ligger väl Abiskovägen nära fjällen. Nordnorge har jag inte varit i sen jag var barn på 80-talet, men jag minns att vi åkte en bit mot Sulitelma med bil och gick på dagstur där.

Intressant att du startar en exakt likadan tråd som du startade för tio dagar sen.

Vad i den tråden var det som du inte förstod?

Och varför fortsatte du inte i den tråden?

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=88414

Intressant sätt att bemöta någon som skrivit 8 inlägg på utsidan. Om vi fortsätter i den andan kommer det snart bara att vara gamla uvar, "tusen plussare" som yttrar sig.

Och för att undvika ännu en metadiskussionstråd: starta en ny om ni vill diskutera diskussionen, så kan vi återvända till ämnet i denna tråd.

Hejhej, Nils

Ja jag som "rookie" här inne ville bara ha mer tips, idéer och både negativa och positiva reflektioner över vår eventuella rutt. Hade aldrig trott att det var "förbjudet" att starta en ny tråd om samma ämne.
Men men, personen i fråga kanske hade en dålig dag bara.

Tack, och trevlig helg! ☺
Intressant sätt att bemöta någon som skrivit 8 inlägg på utsidan. Om vi fortsätter i den andan kommer det snart bara att vara gamla uvar, "tusen plussare" som yttrar sig.

Och för att undvika ännu en metadiskussionstråd: starta en ny om ni vill diskutera diskussionen, så kan vi återvända till ämnet i denna tråd.

Hejhej, Nils

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips