Vad får jag inte glömma

Glöm inte: chili flakes (sätter piff på nästan all mat du kan tänka dig äta på fjället)

Ta inte med: Gaffel (sked funkar till allt)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Inte en aning? Vi pratade med folk som bodde i trakterna, dom sa att myggmedel fungerar inte mot deras små ilskna mygg.
Fast exakt samma fråga uppkommer än en gång, nämligen vilka myggmedel har "folk från trakten" testat?

Tycker det hade varit märkligt ifall inte ett enda myggmedel på marknaden (eller hemkokt i timmerstugan ;)) funkade.

~Paul~

Glöm inte

Visselpipa
Kompass med spegel (syftkompass). Spegeln för att signalera och/eller titta efter sår där solen inte lyser.

Ta inte med: Bra att ha sakerna... Extra... Reserv... etc

//B

Inte en aning? Vi pratade med folk som bodde i trakterna, dom sa att myggmedel fungerar inte mot deras små ilskna mygg.

Funkar inte DEET 50 eller DEET 80 så är myggena cyborgar.

Att DEET 20 är lite väl klent och desutom måste smetas på i enorma mängder kan jag tänka mig har lite väl dålig effekt då dom iaf landar.

Man ser inte denna effekt med starkare DEET blanding

Myggmedel och solskydd är bra som flera skriver.
Ett par sandaler kan vara skönt att ta på sig efter en dag i kängorna.
Ska du upp i Juli så ska du strunta i pannlampan.

Mycket klokt har redan nämnts

Ta med (...skräpet hem)
Reparationssats/reservdelar - O-ring till gasbrännaren, någon meter paracord, lagningslappar till liggunderlag/tält etc.

Lämna hemma
Svårt att säga. Man får försöka tänka rationellt. Ofta kan en pryl ha mer än en funktion. Min senaste onödiga pryl var vandringsstav nr 2. Jag går inte med stavar, men jag använder en av dem vid t.ex. vadning och mitt lilla vindskydd. En annan grej var när jag upptäckte att multiverktyget aldrig användes eftersom jag redan har fisketång, peang, kniv och likande i packningen. Sover jag på foamunderlag blir stjärtlappen hemma osv.

Läst på myggfeber.se:
”De bästa myggmedlen är medel innehållande DEET vilket är en kemisk substans som det amerikanska försvaret har forskat fram för flera sedan. Den högsta tillåtna halten av DEET inom EU är 20 viktprocent.” Är DEET 20 det samma som 20 viktprocent? I sådant fall har vi en lång resa till 50 och 80!

// Niklas

Schweiz står vid sidan om, liksom Norge och Ryssland. Och Storbritannien är snart fria från såna begränsningar...
Och det där är nog bara begränsat för civila slutanvändare som handlar i butik...

Ta med:
Upptäckarglädje och tid att njuta av nya upplevelser

Lämna hemma:
Vardagsstress och jobb

Myggmedel

Borde kanske skapa en egen tråd för detta...

De senaste myggsäsongerna har jag med stor framgång använt Centaura (insektsmedel för häst och människa).

Jag upplever att medlet fungerar betydligt bättre och längre än traditionella medel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips