Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad får jag inte glömma
- Trådstartare Putte80
- Start datum
Utveckling eller stillastående?
Tråkigt att höra den inställning som kännetecknar en del unga människor. Inte skulle du ge dig ut på sjön och navigera med sjökort och sextant, eller hur? Eller är det kanske så att du blivit så fångad av tekniken i din vardag så till den grad att den utgör en stressfaktor för dig?
Själv är jag född på 40-talet och har gått hela vägen från karta och kompass till dagens moderna hjälpmedel typ inReach, gps, e-böcker. Jag tycker det är fantastiskt så mycket enklare och säkrare "utelivet" har blivit med dessa hjälpmedel. Jag har svårt att förstå att man frivilligt avstår från att kunna dra rakt ut mot något lockande mål utan hänsyn till om man vet exakt var man är eller vart man skall ta vägen. Likaså att man kan ta med sig hur mycket kartor och böcker som helst utan ökning av utrymmes eller viktkrav. Jag håller däremot med om att planerar man inte rätt innan man ger sig ut så kan man drabbas av "batteritorsk".
Nåja, bara du är lycklig med dit val!
Tråkigt att höra den inställning som kännetecknar en del unga människor. Inte skulle du ge dig ut på sjön och navigera med sjökort och sextant, eller hur? Eller är det kanske så att du blivit så fångad av tekniken i din vardag så till den grad att den utgör en stressfaktor för dig?
Själv är jag född på 40-talet och har gått hela vägen från karta och kompass till dagens moderna hjälpmedel typ inReach, gps, e-böcker. Jag tycker det är fantastiskt så mycket enklare och säkrare "utelivet" har blivit med dessa hjälpmedel. Jag har svårt att förstå att man frivilligt avstår från att kunna dra rakt ut mot något lockande mål utan hänsyn till om man vet exakt var man är eller vart man skall ta vägen. Likaså att man kan ta med sig hur mycket kartor och böcker som helst utan ökning av utrymmes eller viktkrav. Jag håller däremot med om att planerar man inte rätt innan man ger sig ut så kan man drabbas av "batteritorsk".
Nåja, bara du är lycklig med dit val!
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Tänkte svara Fjellkjell men ångrade mig. Jag vill ta med mig en bok. Och inte ta med mig en yxa. Jag gillar böcker. Ser ingen användning för en yxa. Teknik eller ej - det får man välja själv.
Senast ändrad:
Fördelen med en bok (pocket) vs läsplatta/telefon är att dessa inte kräver extra batteri och om man ska nyttja elektronik till fler saker än en drar det gärna iväg lite extra mAh och de väger mer också. Boken bli bara lättare var dag då man eldar upp lästa sidor... Det är inget man precis kan säga om elektronik... Boken fungerar även strömlöst...
Jag föredrar också bok om jag ska läsa något än en elektronisk skärm. Fågel och botaniska böcker gör sig bäst i tryckt form.
Mvh troswe
Jag föredrar också bok om jag ska läsa något än en elektronisk skärm. Fågel och botaniska böcker gör sig bäst i tryckt form.
Mvh troswe
Jo, så är det sannolikt. Ki har för stort inflytande i Sverige.
Som Troy skrev minst 50% DEET behövs för att vara effektivt. Bunkra när ni är i förnuftigare jurisdiktioner...
Eller så köper man beckolja
Vad är det? Var köper man det?Eller så köper man beckolja![]()
Jag använder Wilmas. Beck olja eller Nordicsummer.
http://www.huskygard.se/klader/myggmedel.html
Dom har lite olika produkter.
http://www.huskygard.se/catalogsearch/result/index/?limit=16&q=wilma
http://www.huskygard.se/klader/myggmedel.html
Dom har lite olika produkter.
http://www.huskygard.se/catalogsearch/result/index/?limit=16&q=wilma
Eller så köper man beckolja![]()
Man luktar som en nytjärad eka, men det är effektivt. Tyvärr sätter sig lukten i utrustning och kläder om man inte är försiktig.
Går att blanda men Dungelolja om man vill.
Ta med: kokosmjölkpulver och några färska vitlöksklyftor (lyfter vilken torkad maträtt som helst; vitlökspulver är däremot en styggelse man lika gärna kan lämna hemma)
Lämna hemma: vitlökspulver
, snabbris, snabbmakaroner och kniv/"multiverktyg" större än denna (förutsatt att du inte har något specialintresse som kräver just det).
Lämna hemma: vitlökspulver
En riktig DEET-funktion...
beställde 2st 100ml pumpsprej-förpackningar från länken som Tapio visade oss den 12 april och idag 23 april
låg det en Jiffypåse i min brevlåda. Postat via Royal Mail International Priority och av allt att döma direkt från
Storholmen... Helt utan några som helst extrakostnader eller krångel.
Innehållsangivelsen säger 95% Diethyl-M-Toluamide (dvs DEET) samt Alcohol, Natural oils, Parfum
Manufactured in the UK for Lifemarque Limited. www.lifesystems.co.uk
Och såvitt jag vet så är Storbritannien fortfarande fullt ut del av EU och lyder alltså under det gemensamma regel-
verket - så det här kan inte vara en EU-fråga. Sannolikt så är det KemI (Kemikalieinspektionen) som har tagit ut
oss blåögda svenskar på en blufftur - det fåniga 20% DEET regelverket är nog inte alls något som EU pådyvlat oss...
Så passa på att bunkra INNAN britterna seglar iväg ut på sin ogästvänliga Brexit-ocean! Tapios länkar fungerar fortfarande...
Jag testade:50% deet
https://www.ebay.co.uk/itm/Pyramid-...660271&hash=item5b41460c9b:g:7c0AAOSwjodZ51vb
100% deet
https://www.ebay.co.uk/itm/Lifesyst...396170?hash=item41dec60f0a:g:2PoAAOSwTmJaw4Da
Man får väl passa på och bunkra upp innan brexit... //T
beställde 2st 100ml pumpsprej-förpackningar från länken som Tapio visade oss den 12 april och idag 23 april
låg det en Jiffypåse i min brevlåda. Postat via Royal Mail International Priority och av allt att döma direkt från
Storholmen... Helt utan några som helst extrakostnader eller krångel.
Innehållsangivelsen säger 95% Diethyl-M-Toluamide (dvs DEET) samt Alcohol, Natural oils, Parfum
Manufactured in the UK for Lifemarque Limited. www.lifesystems.co.uk
Och såvitt jag vet så är Storbritannien fortfarande fullt ut del av EU och lyder alltså under det gemensamma regel-
verket - så det här kan inte vara en EU-fråga. Sannolikt så är det KemI (Kemikalieinspektionen) som har tagit ut
oss blåögda svenskar på en blufftur - det fåniga 20% DEET regelverket är nog inte alls något som EU pådyvlat oss...
Så passa på att bunkra INNAN britterna seglar iväg ut på sin ogästvänliga Brexit-ocean! Tapios länkar fungerar fortfarande...
Bilagor
Liknande trådar
- Svar
- 16
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 29
- Visningar
- 4 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips