Vad ersätter gröt?

Själv äter jag müsli blandat med vatten och mjölkpulver till frukost ( mjölkpulver går ju bort för din del eftersom du inte tål mjölprotein ). Är morgonen kylig värmer jag vattnet innan jag blandar i mjölkpulver och müsli. Vintertid värmer jag vattnet till kokning.
Smidigt! Och nice att du kan anpassa det!

Tyvärr går inte havre så musli faller också bort..

Smidigt! Och nice att du kan anpassa det!

Tyvärr går inte havre så musli faller också bort..
Musli behöver ju inte innehålla havre. Det finns många färdiga glutenfria muslisorter att köpa, men det är ju fritt fram att blanda en egen av sådant du vet att du tål. Det kan ju vara hur okonventionellt som helst: själv hatar jag söta smaker, så jag blandar friskt i hackade torkade svarta oliver och andra salta saker :)

Nu chansar jag bara, men många som inte tål nötter klarar vissa sorters frön - sesam, vallmo, chia, solros, pumpa, och ibland även pinjenötter, som rent biologiskt också är frön. Om detta stämmer på dig så kan du göra din musli betydligt närings- och kaloritätare, och/eller baka glutenfria fröknäckebröd att ta med.

Grävde fram mitt gamla fröknäcke-recept som mina barn tyckte särskilt mycket om. Glutenfritt och kalorispäckat :)

PS: linfrö kan man skippa för fjällbruk, och potatismjöl går utmärkt i stället för majsmjöl. Tål du mandel, blir det extra gott med hälften mandelmjöl.
1746555575999.png

Senast ändrad:
Måste erkänna att jag inte ser problemet.
Det är väl bara att köra en personligt anpassad mix av spannmål, nötter och torkad frukt samt slänga med lite torrmjölk och/eller kakao?

Själv är jag lat och tar start naturell med torrmjölk och lägger i portionspåsar.

Jag har typ blivit uppfostrad med att gröt är "supperfrullen" så är väl ute efter en ersättning iform av något som är likvärdig gröt. Tänker inte som i ingredienser utan innehållet typ. Men förstår att det kan vart otydligt.
Tror inte det är något speciellt med gröt och tror inte det är så många som tror det idag heller.

Gröt är gott men överskattad som näring. Dröjer inte länge innan jag är hungrig igen, men så är det med kolhydrater. Äter hellre fett och protein.

Jag tycker havregrynsgröt är gott. Dessutom är det nyttigt, hyffsat fiberrikt och fyller bra i magen. Men energidensiteten (kan man säga så om mat?) är inte tillräcklig för att jag vill släpa på det i ryggsäcken.
Dessutom är jag som sagt lite lat av mig och vill inte koka gröt och diska en gryta om jag kan slippa :)

Måste erkänna att jag inte ser problemet.
Det är väl bara att köra en personligt anpassad mix av spannmål, nötter och torkad frukt samt slänga med lite torrmjölk och/eller kakao?

Själv är jag lat och tar start naturell med torrmjölk och lägger i portionspåsar.
"Problemet" är ju att TS inte tål gluten, mjölkprotein, nötter eller baljväxter. Många som skriver i tråden verkar glömma detta.

Bortsett från det håller jag med dig (samt Fredrik och pooli) om att gröt är överskattat som vandringsmat :)

"Problemet" är ju att TS inte tål gluten, mjölkprotein, nötter eller baljväxter. Många som skriver i tråden verkar glömma detta.

Bortsett från det håller jag med dig (samt Fredrik och pooli) om att gröt är överskattat som vandringsmat :)
Attans. Missade det där om nötterna.
Då är det väl bara torkad frukt, mörk choklad och hugget rårörsocker kvar då.
Skulle funka för mig :)

Attans. Missade det där om nötterna.
Då är det väl bara torkad frukt, mörk choklad och hugget rårörsocker kvar då.
Skulle funka för mig :)
Du får ju byta ut mjölken också. Men kokosmjölk är gott :)
Själv gillar jag inte sött, men om jag ändå åt av din blandning så skulle jag ofelbart hamna i paltkoma av den stora mängden snabba kolhydrater. Torkad frukt med osötade kakao-nibs och (glutenfria) fiber som insulinbroms, ihop med riktigt tjock kokosmjölk, skulle nog funka.

(jag har fått uppfinna vandringsmat åt mina barns gravt matallergikompisar, så inga experiment är mig främmande)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg