Vad ersätter gröt?

Jag avskyr gröt. Och överdriver inte när jag säger att jag gjort det hela mitt liv. (Har läst min journal från när jag var strax över ett år där det står att jag inte gillade gröt 🤣) Konsistensen är bra 🤮

Men vi vet alla vilken supermat det är på äventyren.
Frågan är vad kan jag ersätta gröt med?! Någon som har tips?

Måste tyvärr lägga till att jag ej tål: gluten, mjölkprotein, nötter eller baljväxter. (finns mer men nämnvärt kopplat till frågan)

T ex real (orange påse på civila marknaden) har ju frukostblandning som är "varm äta i påsen"-mat och det smakar för mig som varm mussli med mjölk. Finns säkert från andra äta i påsenföretag också. Tror jag ätit någon röd mjukkkonserv med motsvarande också.

Vet inte du tål det eller om det är tilärckligt olikt gröt.

Själv tycker jag inte gröt är optimal friluftsmat - kladdaiga grytor och jag står mig inte en hel aktiv förmiddag på bara gröt om jag inte äter väldigt mycket.

Ett bra sätt att göra gröt godare annars är att blanda i torrpulver av nyponsoppa, blåbärssoppa eller liknande så får du lite mer socker och sötare smak.

/Patrik

T ex real (orange påse på civila marknaden) har ju frukostblandning som är "varm äta i påsen"-mat och det smakar för mig som varm mussli med mjölk. Finns säkert från andra äta i påsenföretag också. Tror jag ätit någon röd mjukkkonserv med motsvarande också.

Vet inte du tål det eller om det är tilärckligt olikt gröt.

Själv tycker jag inte gröt är optimal friluftsmat - kladdaiga grytor och jag står mig inte en hel aktiv förmiddag på bara gröt om jag inte äter väldigt mycket.

Ett bra sätt att göra gröt godare annars är att blanda i torrpulver av nyponsoppa, blåbärssoppa eller liknande så får du lite mer socker och sötare smak.

/Patrik
Dessvärre tål jag inget från Realturmat. Men känner igen det du skriver att frukostblandningen har vart populär och uppskattad av många!

Tyvärr är det konsistensen jag inte klarar, vet att man kan smaksätta gröten en del. Dock är jag ute efter att ersätta gröt helt. :D

Bröd. Knäckebröd är skymmande men lätt. Det är ju precis samma ingredienser som gröt, skillnaden är bara vatten. Om du nu känner att du behöver spannmål. Eller typ mathavre som blir som ris.

• Gilla
Reactions: Imp
Jag gillar inte heller gröt :)
Den mat som funkar för dig till lunch och/eller middag kan man ju även äta på morgonen.
Men vill man ändå ha något mer "frukostaktigt" (och slippa rigga köket), så kan man äta någon sorts musli/granola, och det är det jag själv gör.

I ditt fall får ju musliblandningen vara glutenfri, och "mjölken" förslagsvis av kokosmjölkpulver vilket blir riktigt gott*. Rör ut kokosmjölken med högre koncentration pulver än föreskriven, så blir det godare och mer kaloritätt.
Man kan ju komponera sin egen musliblandning efter tycke och smak, smörrosta** den för att göra egen "granola" och ytterligare öka kaloritätheten, förstärka med valfri sorts torkad frukt, kokosflagor, kakaonibs, eller vad man nu gillar och tål.

* läs dock innehållsförteckningen, vissa kokoksmjölkpulver har natriumkaseinat, ett mjölkprotein, som tillsats.
** skirat smör har funkat för en mjölkproteinallergiker, annars man kan ju välja Carlshamns e.d.

• Hjärta
Ägg är den optimala frukosten och Jag äter omelett varje morgon hemma. Ute har jag sällan ägg med mig och äggpulver tycker jag inte om, så då blir det oftast bara musli, nido, chiafrön och bärpulver som jag blandar med vatten.

• Gilla
Då du har stora begränsningar i vad du tål och klarar så tror jag du ska tänka från vad du KAN äta och tycker om, och sedan komponera utifrån det. Kan någon form av frö/mussliblandning med torkad frukt och sedan något som fuktar det funka? Inte komjölk eller fil men funkar havremjölk eller något annat liknande, att fukta med? Bara frö och torkad frukt skulle blir för torrt för min smak.

/Patrik

• Gilla

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg