Vad behövs för att slipa sin kniv?
- Trådstartare Jackiie
- Start datum
Hm, Global, vare sig de är äkta eller falska faller mig inte på läppen. Har svårt för greppet på de flesta av deras modeller.Den här funkade också prima. En kniv jag använder otroligt sällan, fick i present med flera andra för länge sedan.
Hm, Global, vare sig de är äkta eller falska faller mig inte på läppen. Har svårt för greppet på de flesta av deras modeller.
Men som present kan det funka.
~Paul~
Jag har ju jobbat med Global professionellt och det är inget jag rekommenderar. Efter endast en vecka så gjorde jag mig av med hela setet. Handen var helt förstörd. Jo, jag har lite större händerDe funkar faktiskt att använda ocksåJag har ägt tre av fyra sedan 1998 och gillar dem skarpt. Jag har strl 8 på mina händer och för mig stämmer grepp och balans kanon. Skulle tro att greppen känns små om man har stora händer. Jag gillar särskilt greppet på den mer oortodoxa GS-3 (13 cm) men använder ungefär lika delar 27 cm kockkniv och 20 cm grönsakskniv också.
Jag vet att du har örnkoll på knivar och stål men jag är jäkligt allergisk mot masshysterin som blev att dissa Global, kanske 2006-2007, när det kom nån Porsche-kniv som blev "inne". Global blev över natten världens sämsta knivar bland amatör-förstå-sig-påare som nödvändigtvis inte har så stor koll på knivar.
Ser att Global har någon ny line ute nu. Global SAI.
Spyderco Sharpmakers princip verkar bra, alltså att knivbladet hålls helt lodrät. Dock en stor nackdel att den bara supportar 30 och 40 graders eggvinkel.
Finns det möjligtvis någon variant som bygger på samma princip, men där man kan ställa vinkeln steglöst på slipstenen? Eller väntar världen möjligtvis på att jag ska uppfinna en sådan mojäng?
/Niklas