Vad är "leapfrogging" och fasta rep?

PeterWelzien; sa:
Vad innebär begreppet "leapfrogging"? Och vad är fast rep och när använder man dom?

--
/Peter Welzien, Visby

"leapfrogging" är när man AIDar och plockar med sig punkten man har under sig. För att spara utrustning eller göra vill göra en lätt AID tur till ngt mer skräckigare...

Fasta rep brukar användas på högre berg vid svårare passager, då brukar man koppla ett jumarhandtag till repet och sedan koppla i sig själv i jumaren...

Hoppas det gav en liten klarhet...

Gustaf
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ix; sa:
Fasta rep brukar användas på högre berg vid svårare passager, då brukar man koppla ett jumarhandtag till repet och sedan koppla i sig själv i jumaren...

Hur gör man fast repet i den övre ändan? Knyter man bara in det i en säkring med en åtta?

--
/Peter Welzien, Visby
 
Repet sitter ju redan uppe när man kopplar in sin jumar i nedre änden. Den som satte upp repet har ju dock knutit in det med lämplig knut i en fast förankring. Oftast när det handlar om fasta rep så utnyttjas ofta tubband eller liknande för att göra ankare i fasta punkter tex kanaler i klippan eller horn osv. Sen knyts repet direkt i tubbandet för att spara karbiner. Handlar det om frekvent utnyttjade rep på populära leder sätter man ofta fasta förankringar som bladbultar eller pitonger, även borrbult i vissa fall.
 
PeterWelzien; sa:
Vad innebär begreppet "leapfrogging"?
--
/Peter Welzien, Visby

"Leapfrogging" är en teknik som främst används inom aidklättring och funkar som så att man flyttar med sig föregående säkring och placerar den IGEN ovanför den man för tillfället står i, sedan tar man föregående säkring och placerar den IGEN... ja du fattar...

Denna teknik kan lätt förväxlas med "Backcleaning" som funkar nästan likadant, här tar man bort föregående säkring och placerar en ny (valfri) ovanför den man står i... Nästan samma sak fast man använder en massa olika säkringar istället för bara samma hela tiden!

Varför används dessa tekniker?
"Leapfrogging" är nödvändigt om sprickan man klättrar är konstant lika hela vägen, säg Camalot #4 t.ex. Det vore praktiskt omöjligt att på en längre tur bära med sig en massa av dessa tunga säkringar, så man tar med sig två och "Leapfroggar" dessa hela vägen till ankaret! A1 klättring med A5 potential skulle man kunna säga.

"Backcleaning" används för att spara utrustning och snabba upp för andreman som inte behöver rensa så mycket. Även vanligt att man måste "Backcleana" efter en pendeltravers så inte andreman råkar illa ut...

PEACE!
 
En liten utvikning apropå A5. Om man klättrar en tur där alla replängderna är A5-klättring, är då första replängden i själva verket A5+ med viss automatik, utifrån att andremannen förvisso står stadigt, men ett fall innebär att man kratrar?
 
Njae, vid A5 ränknar man nog att kratra vid ett fall oavsett vilken replängd man är på. Standplatserna är väl näst intill illusioner av säkerhet.
Inte för att jag har egen erfarenhet av det, men om man skall leka åsiktsmaskin. Tror att spacemonkey kan svara.

//L
 
Om stranden ändå inte kan hålla ett fall så antar jag att försteman ändå "solo" aidar upp utan att vara säkrad av andreman. Bättre att en kratrar än två vid ett fall.
 
A5+ är för mig (utan att jag nu har läst på...) att man t ex klättrar på skyhooks (=A5) samt att standplatsen är på skyhooks. Att man har standplats med "säkring" har ju att göra med att man har lite prylar att härbärgera om det är big wall, samt att andremannen ska kunna få jumarera så småningom.

Att det är optimistiskt på det hela taget håller jag med om, men det finns ju de som solar 5.14...


Spacemonkey reder nog ut allt misstänker jag.
 
A 5 ?

Hmm...

Först kan jag bara säga att A5 är sällsynt och extremt, risken (chansen) att man skulle hitta en led som är A5 hela vägen är mycket liten!

Sedan så kan jag också upplysa om att Aidgrader är väldigt subjektiva och tenderar att inte riktigt stämma med varandra eller med olika klätterområden heller för den delen.

Den största förvirringen ligger i att man blandar ihop den "gamla" med den s.k "new wave" graderingen.

För att göra det hela "enkelt" så betyder följande "new wave" grader det här:

A4 = 1 till 2 bra säkringar (håller att falla i) på en hel replängd. Förutsatt att replängden är brant och utan stora hyllor vill säga. Finns det hyllor så finns det fler bra placeringar annars blir det ju A5... Ett fall resulterar garanterat med brutna ben och skada.

A5 = Ingen säkring som håller att falla i, eller en stor hylla att falla på... Ett fall resulterar med mycket allvarlig kroppsskada, stor risk för dödsfall.

A5+ = Samma som ovan men med en inte så bra standplats, eller med mycket dåliga placeringar som kan gå sönder när man står i dem, t.ex hooks på lösa/ruttna flak.

Man kan väldigt förenklat översätta gamla grader på det här viset:

Gammal A4 = Ny A2
Gammal A5 = Ny A3
Gammal A5+ = Ny A4
Finns ej = Ny A5

På de cirka 2000 replängder som finns på El Capitan så är kanske 10 st A5...

Att komma ihåg; en klättrares A1 kan vara en annan klättrares A5...

Hoppas allt inte blev allt för förvirrat nu!

PEACE!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips