Vad är jakt?

thomalin; sa:
Tarra; sa:
Vad gäller "ödemarken" längs östgötaleden så vore nog mina jaktmarker i Jokkmokks fjällnära skogar en spännande upplevelse...

Hm...allt är relativt... det var definitivt mer öde än i t ex keb området iaf... det tog två dagar innan vi såg någon människa... totalt blev det två...
men alla var väl lediga och åt ägg eller nåt...

Kanske blir en tur kring Jokkmokk nån gång framöver... några bra turtips?

Ska tänka ut nåt bra åt dig, men nu hägrar en singelmalt och soffan.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vildsvin jagas ju ofta vid åtel, för att man skall kunna undvika att skjuta suggor som har ungar så behöver man verkligen kunna se djuren lite längre tid.

Den vanligaste orsaken til att inte se vilt i terrängen är att man luktar fel, går i vindriktningen eller bullrar, prassliga g-tex kläder kan räcka liksom knarrande syntetryggsäck.
Att inte lämna spår är nog väl men att kunna komma nära inpå faunan är häftigare.... spjut och piljägarna måste vara riktigt duktiga...

go tur

johankse; sa:
Den vanligaste orsaken til att inte se vilt i terrängen är att man luktar fel, går i vindriktningen eller bullrar, prassliga g-tex kläder kan räcka liksom knarrande syntetryggsäck.
Att inte lämna spår är nog väl men att kunna komma nära inpå faunan är häftigare.... spjut och piljägarna måste vara riktigt duktiga...

go tur

Har älgarna i sthlm sämre luktsinne och lite sämre hörsel... eller... hehe..

Antar att det är en vanesak för dom... härom sisten så var jag i Brantbrinks joggingspår och till min förvåning så såg jag Älg +unge 10m från spåret och dom stog bara där och tittade... har ju lärt mig att aldrig störa om det är ungar med... så tvekade gjorde man ju... men det var för långt ut för att vända så jag fortsatte försiktigt... inga probs...

Eller som älgarna som står och solar i kvällsolen, 10 meter från vägen när man är ute med racern.

Inte vet jag väl riktigt hur man jagar i sörlande men undrar ändå om inte det är så att stödutfodring och jakt bedrivs på olika årstider. Jagar gör man väl mest på hösten och då stödutfodrar man väl inte? Skogen är väl full av foder ändå vid den tidpunkten. Kanske har det att göra med att man känner till en viltväxel och därför bygger ett torn där. Lämpligt är väl oxå att stödutfodra där viltet trivs!

Bara en gissning från en Jämte som jagar fjällnära och aldrig stödutfodrat.

Bosse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips