Vad är jakt?

Hej alla jägare!

Några funderingar kring vad som är jakt...

Jag var ute på min årliga vandring kring påsk utmed Östgötaleden...

Och såg på några ställen hur man anordnat utfordringsställen... kändes ju vid första anblicken humant att hjälpa de stackars djuren med födan under vinterhalvåret... men c:a 75-100 meter ifrån hade man ett gömsle eller jakttorn... kändes inte riktigt som jakt utan mer som avrättningsplatser... är det så det går till? Är det ok eller fel?

Jag har tills nu haft en ganska naiv och mer naturbaserad(/romantiserad?) syn på jakt.

Eller är detta bara ett tidseffektivt sätt att hålla älg och råddjurstammen i schack?

Är väl iofs inte värre än att fiska... och det gör man ju...

Ute och cyklar?
 
thomalin; sa:
Hej alla jägare!

Några funderingar kring vad som är jakt...

Jag var ute på min årliga vandring kring påsk utmed Östgötaleden...

Och såg på några ställen hur man anordnat utfordringsställen... kändes ju vid första anblicken humant att hjälpa de stackars djuren med födan under vinterhalvåret... men c:a 75-100 meter ifrån hade man ett gömsle eller jakttorn... kändes inte riktigt som jakt utan mer som avrättningsplatser... är det så det går till? Är det ok eller fel?

Jag har tills nu haft en ganska naiv och mer naturbaserad(/romantiserad?) syn på jakt.

Eller är detta bara ett tidseffektivt sätt att hålla älg och råddjurstammen i schack?

Är väl iofs inte värre än att fiska... och det gör man ju...

Ute och cyklar?

När jag var ung och grön reagerade jag på saltstenars och viltåkrars närhet till sjuttorn. Numera jagar jag alltmer sällan men gläder mig åt att se vilt vid viltåkrar, saltstenar och utfodringsplatser bl a.
Ditt sista påstående är nog nära sanningen.....oxså

go tur
 
Jakt är att med vapen eller fälla, på ett efektivt sätt fylla sitt köttföråd. Åteljakt har den fördelen att det ger exakta direktdödande skott. Som att flytta bytesdjuret till en skjutbana. Så avrättning ja. Jaktsäkerhet ja.
[Ändrat av chinerunner 2007-04-13 kl 19:31]
 
johankse; sa:
När jag var ung och grön reagerade jag på saltstenars och viltåkrars närhet till sjuttorn. Numera jagar jag alltmer sällan men gläder mig åt att se vilt vid viltåkrar, saltstenar och utfodringsplatser bl a.
Ditt sista påstående är nog nära sanningen.....oxså

go tur

Ja...jag är nog ung och grön.. Hm... och saltstenar såg jag ju också...

Antar att dagens i stressiga samhälle så har man inte tid med att spåra eller jaga om man nu tolkar jaga, i dess rätta bemärkelse... utan det blir mer att locka...

Jag såg förresten förvånansvärt lite djur på min 4 dagarstur... ett rådjur, en ekorre och en påskhare... tycker att jag ser älgar och framförallt rådjur här i sthlm flera gånger i veckan... men ute i ödemarken vart det dött... slapp iofs myggen...

Det är nog det bästa med vårturer.
 
Utfordningsplatser används sällan för att jaga djur. Däremot används ofta åtlar för att locka djuren till ett speciellt område inför och under jaktsäsongen.

Ofta är jägare naturintresserade och ser utfordringen som ett sätt att hjälpa djuren, men även för att skapa bättre förutsättningar för en stark stam och därmed mer jaktbart vilt. Givetvis vill jägare ha så bra förutsättningar som möjligt inför jakten och utfordring är ett av många sätt att åstadkomma detta.
 
chinerunner; sa:
Jakt är att med vapen eller fälla, på ett efektivt sätt fylla sitt köttföråd. Åteljakt har den fördelen att det ger exakta direktdödande skott. Som att flytta bytesdjuret till en skjutbana. Så avrättning ja. Jaktsäkerhet ja.
[Ändrat av chinerunner 2007-04-13 kl 19:31]

Ok, låter vettigt...

Har alltid tänkt på jakten som något naturnära där man är duktig på att tyda djurens förflyttningsmönster, spåra och vänta in djuren vid strategiska lägen... någon sorts skicklighet.

Det är denna bild av jakt som lockat mig... i min okunnighet kring jakt blev jag nog lite förvånad.

Men jag förstår ditt perspektiv.
 
Valgrinden; sa:
Ofta är jägare naturintresserade och ser utfordringen som ett sätt att hjälpa djuren, men även för att skapa bättre förutsättningar för en stark stam och därmed mer jaktbart vilt. Givetvis vill jägare ha så bra förutsättningar som möjligt inför jakten och utfordring är ett av många sätt att åstadkomma detta.

Bara av nyfikenhet -- på vilket sätt bidrar utfodring till en stark stam? Skjuter man svaga och sjuka djur för att stärka stammen eller siktar man hellre på de fina troféerna?
 
Alla saker som går att utöva, går givetvis att utöva med passion och hängivelse. Men det handlar då oftast om en modernare form av något som tidigare var mer som ett jobb. Exempel: Flugfiskaren som med lysande ögon berättar om hur hans nymf lurade en blank nystigen lax. Ställt mot en blöt frusen yrkesfiskare som halar in ett långhag med garn och längtar hem till stugvärmen.
 
Fast jag kan ju tycka att "jaktsäkerheten" är på bekostnad av jaktupplevelsen. Själv har jag lite svårt för att skjuta djur vid det dukade bordet, även om jag självklart inser att det har sina fördelar.

Till exempel så kan ju rådjur överleva sig själva genom att det finns lätt tillgänglig mat i foderhäckar. Då måste ju någon stå för det humana "naturliga urvalet". Vad är då lämpligare än att göra urvalet i lugn och ro vid foderhäcken.

Själv föredrar jag att jaga ripa och skogsfågel med stående fågelhund. En rörlig jakt där man måste överlista viltet och vara en "duktig jägare", vad det nu innebär...

Vad gäller "ödemarken" längs östgötaleden så vore nog mina jaktmarker i Jokkmokks fjällnära skogar en spännande upplevelse...
 
Tarra; sa:
Vad gäller "ödemarken" längs östgötaleden så vore nog mina jaktmarker i Jokkmokks fjällnära skogar en spännande upplevelse...

Hm...allt är relativt... det var definitivt mer öde än i t ex keb området iaf... det tog två dagar innan vi såg någon människa... totalt blev det två...
men alla var väl lediga och åt ägg eller nåt...

Kanske blir en tur kring Jokkmokk nån gång framöver... några bra turtips?
 
Olagligt?

Jag har i hela mitt liv hört om och om igen från olika håll, bla jägare att det är olagligt att skjuta i närheten av utlaggd mat. Foderbord och liknande och dess närmaste omgivningar ska vara fredade.
Jag jagar inte själv, men det är som sagt det jag alltid hört.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.