Vad är detta spår efter?

Torsdagen den 1 februari så låg 21 av mina 22 duvor ihjälbitna på marken i voljären + 2 st Rapphöns.
Nätet var sönder uppe på taket + nere på en vägg.
Det verkar som djuret tagit sig in takvägen sen försökt hitta en väg ut.
Har försökt grävt sig ut på 2 ställen och sen haft söner nätet.
Har fotograferat spåren som är ca 7 cm och även spillning som låg uppe på en hylla där duvorna har haft ett rede och mat.
Är det någon som kan hjälpa mig lista ut vad som varit in?
Har mina egna funderingar. Men väntar på att någon kunnig kan säga något.
För att se bilderna gå in på
http://maltes.web1000.com/

camhed; sa:
Torsdagen den 1 februari så låg 21 av mina 22 duvor ihjälbitna på marken i voljären + 2 st Rapphöns.
Nätet var sönder uppe på taket + nere på en vägg.
Det verkar som djuret tagit sig in takvägen sen försökt hitta en väg ut.
Har försökt grävt sig ut på 2 ställen och sen haft söner nätet.
Har fotograferat spåren som är ca 7 cm och även spillning som låg uppe på en hylla där duvorna har haft ett rede och mat.
Är det någon som kan hjälpa mig lista ut vad som varit in?
Har mina egna funderingar. Men väntar på att någon kunnig kan säga något.
För att se bilderna gå in på
http://maltes.web1000.com/

Har kollat in www.jagareforbundet.se och kommit fram till att det måste har varit ett skadedjur som har gjort det. Kanske har viltvården inte fungerat i området där du bor?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Tack

Tack för era svar! Nu kan jag läsa på lite mer om Lon och göra voljärerna mer säkra. Det var inte ätit på någon av duvorna, och min egen fundering är att Lon efter att tagit sig in takvägen och inte kunnat ta sig ut där igen fått panik och bitit ihjäl alla duvorna som antagligen flaxat runt. För att sen när alla var döda riva sig ut genom nätväggen. En enda kingduva överlevde och den satt högt uppe i en korg under taket.
mvh Camilla

Ett tips är att anmäla skadorna till länsstyrelsens rovdjurshandläggare. Rovdjurshandläggaren skall veta om du har rätt till ersättning för viltskador och/eller rätt att få bidrag för att förebygga fortsatta skador. Jag är osäker på hur landet ligger där - vill minnas att ersättning och/eller bidrag endast betalas till näringsverksamhet.

Räven?

Hej!
Jag tycker mej se klor på näst sista bilden på din sida. Då skulle jag vilja ha det till en räv/liten hund.

Räv eller Mårdhund??

Är nog också inne på Räv, men kanske även på Mårdhund. Vad jag erfar så har Lon större och rundare tassavtryck och då borde man inte se klorna eftersom dessa är indragna.

/Lägereld

Spår

Har nu blivit ganska övertygad om att det är Lo eftersom några grannar i närheten sett lo stryka omkring. Igår var jag ute på åkrarna och gick i skoterspåren och en av hundarna hittade en fjäderhög och det var likadana spår till och från den.
ca 7-8 cm i diameter.

Re: Spår

camhed; sa:
Har nu blivit ganska övertygad om att det är Lo eftersom några grannar i närheten sett lo stryka omkring. Igår var jag ute på åkrarna och gick i skoterspåren och en av hundarna hittade en fjäderhög och det var likadana spår till och från den.
ca 7-8 cm i diameter.

Ser man längre spårlöpor så har lodjur mycket karakteristiska spår. De löper rakt fram genom terrängen. Allätare som räv och mårddjur vinglar fram, ofta längs skogsbryn eller andra gränser mellan olika sorters terräng.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips