Vad är detta för spillning?

Vad är detta för djur?

Spillning.jpg

http://w1.192.telia.com/~u19209827/images/Spillning.jpg

Bilden är tagen i Kilsbergen ungefär 2 mil ifrån Örebro. Eftersom man tydligt ser hår i spillningen så tolkar jag det som att det inte rör sig om hund.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
När man spårade rovdjur i Sörmland nyligen och hittade spår efter ett troligt vargpar så skickade man spillningen på DNA analys. Detta för att vara säker på att det inte var hund och också för att man numera vill känna till varje vargindivid.

Kollade igenom Spårboken och rent bildmässigt så ser det ut som Vargö Rävars är spetsiga i bägge ändar.

Men som andra har skrivit så är det svårt att bara via bilder fastställa ett djur. Det måste ju har funnits spår runt där?

Spillningen var inte speciellt stor ungeför som ifrån en hund. Tyvärr så var spåren så gamla att jag inte kunnde tolka dem. Spillningen låg på en stig och inte på någon stubbe eller sten.

Hmmmm kan vara hund. Vargen gör som räven också lägger det gärna på stubbar ocg stenar.

Man du kan prova att maila Grimsö Forskningsstation och hör med dom.

sätter in lita mail:
hans-ove.larsson@skansen.se
kent-ake.gustavsson@snf.se

(Svenska Rovdjursföreningen)

hakan.sand@nvb.slu.se

Grimös Forskningstation

Jag hade en liknande fråga förra hösten. Skrev till Åke Aronson på Grimsö Forskningsstation och fick snabbt besked.

ake.aronson@nvb.slu.se

Raskesven

Tycker att det ser ut som hundskit. Bara för att det är hår i den tycker jag inte att det måste vara ett rovdjur (om nu inte hund är ett rovdjur).
Själv har jag sett både hår och julgransglitter i våran hunds skit.

/Ulf

Jag tänkte också på hundskit först när jag såg bilden. Det som gjorde att jag tvivlade var att den såg så lång och smal ut. En tändsticksask brevid hade underlättat. Hundhår ser jag också i våra hundars avföring. Dock inte så mycket som på bilden. Vi brukar ge hundarna hundgodis vid fest, aldrig julgransglitter ;).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips