Vad är detta för kryp?

Hej,

Låg vaken och tittade på film sent för någon kväll sen och precis innan jag skulle gå och lägga mig fick jag syn på flertalet kryp som kröp rundor längs mina golvlister. De verkar inte vara framme dagtid således, och befann sig ganska så jämnt fördelat över mitt vardagsrum längs golvlisterna som sagt. Hittade totalt 15 stycken den kvällen.

Har även lyckats få en bild, så om någon av er har en uppfattning om vad det kan vara för någonting skulle jag uppskatta det! Bilden är tagen med en mobilkamera, men hoppas att det kan synas tillräckligt bra ändå. Personligen tycker jag att det ser ut som någon form av skalbagge, men jag har ingen aning. Är dessa vanliga inomhus?

2a517i9.jpg

Mvh

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för förslaget Niklas! Jag har själv gått i dessa tankar och har därmed tittat runt lite på Anticimex hemsida redan, och tycker inte att jag hittar någon "perfect match", eller så är det jag som är dålig på att identifiera kryp. Tycker t.ex. att plattbaggen har ett mer tandat mellanparti, om du jämför med den nya bilden nedan.

Det som talar emot att det skulle vara ohyra är att jag inte hittar något spår överhuvudtaget i skafferi eller liknande, att jag endast har hittat 2 av dessa djur i köket, och då var detta längs listerna, aldrig längre upp än så, men majoriteten i vardagsrummet (bor i en 2a). Det verkar dessutom som dom små krabaterna har svårt att ta sig upp igen om de väl en gång har hamnat på rygg, om detta har någon betydelse. Har haft några grillkvällar då det självklart har kommit in en del gräs och så när man har sprungit in och ut, så jag tänkte om det är något man kan ha råkat få med sig uteifrån? Men knappast av den kvantiteten... Men uppskattar alla förslag!

Jag lyckades få en liten bättre bild nu, som kanske kan underlätta.

Vill också passa på att tacka även dig för förslaget Kurt. Tycker det här är ett väldigt trevligt forum med kunniga personer, så tänkte jag ger det ett försök här först.

2meb8kl.png

Mvh

Ringde nyss till Anticimex och blev ombedd att skicka in bilden helt enkelt, så får vi se vad de har att säga. Om någon annan har förslag här så är ni väldigt välkomna med dessa dock, i och med Anticimex säkert kan ta lite tid på sig.

Personen jag pratade med trodde dock inte på mjölbaggar i och med att jag borde ha känt en ganska så stark odör när jag klämde ihjäl några, och jag kände inte någonting alls. Kan så klart ha inte klämt tillräckligt mycket, men spontant trodde hon inte på mjölbaggar i vart fall. Jag har dessutom inte direkta spannmålsprodukter hemma heller, då jag är nyinflyttad (bott här i lite mer än en vecka).

Vivlar

Hej,

Nej detta är ingen mjölbagge. det är Vivlar, Otiorhynchus sulcatus som man ofta hittar inomhus där de följt med från blomkrukor. man hittar dom även utomhus där de kan gnaga på olika blad. Du behöver inte vara orolig att dom gör någon skada i huset.

http://en.wikipedia.org/wiki/Otiorhynchus_sulcatus

Hälsningar,
Johnny Lindqvist
Ordförande Västsvenska Entomologklubben.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips