Vad är detta för kryp?

Hej,

Låg vaken och tittade på film sent för någon kväll sen och precis innan jag skulle gå och lägga mig fick jag syn på flertalet kryp som kröp rundor längs mina golvlister. De verkar inte vara framme dagtid således, och befann sig ganska så jämnt fördelat över mitt vardagsrum längs golvlisterna som sagt. Hittade totalt 15 stycken den kvällen.

Har även lyckats få en bild, så om någon av er har en uppfattning om vad det kan vara för någonting skulle jag uppskatta det! Bilden är tagen med en mobilkamera, men hoppas att det kan synas tillräckligt bra ändå. Personligen tycker jag att det ser ut som någon form av skalbagge, men jag har ingen aning. Är dessa vanliga inomhus?

2a517i9.jpg


Mvh
 
Tack för förslaget Niklas! Jag har själv gått i dessa tankar och har därmed tittat runt lite på Anticimex hemsida redan, och tycker inte att jag hittar någon "perfect match", eller så är det jag som är dålig på att identifiera kryp. Tycker t.ex. att plattbaggen har ett mer tandat mellanparti, om du jämför med den nya bilden nedan.

Det som talar emot att det skulle vara ohyra är att jag inte hittar något spår överhuvudtaget i skafferi eller liknande, att jag endast har hittat 2 av dessa djur i köket, och då var detta längs listerna, aldrig längre upp än så, men majoriteten i vardagsrummet (bor i en 2a). Det verkar dessutom som dom små krabaterna har svårt att ta sig upp igen om de väl en gång har hamnat på rygg, om detta har någon betydelse. Har haft några grillkvällar då det självklart har kommit in en del gräs och så när man har sprungit in och ut, så jag tänkte om det är något man kan ha råkat få med sig uteifrån? Men knappast av den kvantiteten... Men uppskattar alla förslag!

Jag lyckades få en liten bättre bild nu, som kanske kan underlätta.

Vill också passa på att tacka även dig för förslaget Kurt. Tycker det här är ett väldigt trevligt forum med kunniga personer, så tänkte jag ger det ett försök här först.

2meb8kl.png


Mvh
 
Ringde nyss till Anticimex och blev ombedd att skicka in bilden helt enkelt, så får vi se vad de har att säga. Om någon annan har förslag här så är ni väldigt välkomna med dessa dock, i och med Anticimex säkert kan ta lite tid på sig.

Personen jag pratade med trodde dock inte på mjölbaggar i och med att jag borde ha känt en ganska så stark odör när jag klämde ihjäl några, och jag kände inte någonting alls. Kan så klart ha inte klämt tillräckligt mycket, men spontant trodde hon inte på mjölbaggar i vart fall. Jag har dessutom inte direkta spannmålsprodukter hemma heller, då jag är nyinflyttad (bott här i lite mer än en vecka).
 
Vivlar

Hej,

Nej detta är ingen mjölbagge. det är Vivlar, Otiorhynchus sulcatus som man ofta hittar inomhus där de följt med från blomkrukor. man hittar dom även utomhus där de kan gnaga på olika blad. Du behöver inte vara orolig att dom gör någon skada i huset.

http://en.wikipedia.org/wiki/Otiorhynchus_sulcatus

Hälsningar,
Johnny Lindqvist
Ordförande Västsvenska Entomologklubben.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plaskdaja Vad är detta för kryp? Vilda djur 8
Jeppe1 Vad är detta för kryp? Vilda djur 3
awad Vad är detta för kryp? Vilda djur 15
Skärgårdsbo Vilket djur är detta ? Vilda djur 3
stefan.svard Vad är detta ? Vilda djur 4
HajHI1231 Vad är detta för ibsekt på min säng? Vilda djur 0
NickeSkog Vad är detta för spillning? Vilda djur 5
Vivarium Vad är detta för spillning? Vilda djur 12
Beatles Vad är detta för skalbagge? Hittar flera inomhus.. Vilda djur 5
Karpaterna.se Vilket djur är detta? Vad har det ätit? Vilda djur 11
Mullersten Vilka insekter är detta? Vilda djur 1
Kierkai Vilket djur är detta? Vilda djur 5
Igy Vad är detta djurspår? Vilda djur 2
Posse Vad är detta för insekt? Vilda djur 1
Mad-Man Vad är detta för djur? Vilda djur 4
annakari Vilken fågel är detta? Vilda djur 6
bobby_rimshot Vad i hela friden är detta för slags "bagge"? Vilda djur 2
Kallebalik Vilket djur kommer detta ifrån? (bild) Vilda djur 0
erik8 Vad är detta för fjäril - klädmal?! (inte batman!) Vilda djur 1
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
Fjäder Vad är detta för en fjäril? Vilda djur 5
lud909 Är detta en järv? Vilda djur 5
Swiborgh Är detta en Ormvråk? Vilda djur 3
Redlinefoto Vad är detta för spår? Vilda djur 4
hannaforsberg Hjälp mig! Vad är detta? Jaktfalk? Vilda djur 10
egh01 Vilket djur är detta? Kronhjort? Vilda djur 1
medium85 Vad är detta för bagge? Vilda djur 3
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
Muttley Vad för typ av fågel är detta? Vilda djur 3
Systertove Vad är detta för en fågel? Vilda djur 4
vogelvogel Vad är detta för en fågel? Vilda djur 2
Brune Vad är detta för djur? Vilda djur 10
Västkustbo Är detta en bofink tro? Vilda djur 5
SLUGGA Vilken fågel har byggt detta bo? Vilda djur 4
Osterberg Vad är detta för fälla? Vilda djur 8
Elina83 Vad är detta för fågelart? Vilda djur 7
Lars G A Vilken fågel byggde detta bo? Vilda djur 1
mnmn Vad är detta för fågel? Vilda djur 2
Karpaterna.se Vad är detta för djur? Vilda djur 2
FruC Nån som vet vad detta är för fåglar? Vilda djur 2
-MrD- Kan detta vara en Rödstjärt? Vilda djur 1
björnröjarn Är detta björnspillning? Vilda djur 8
ellahoff Nån som vet vad detta är för spår? Vilda djur 5
Bulingen Inget lämmelår detta år! Vilda djur 8
gunnar-f Vilka fåglar är detta ? Vilda djur 3
whatbird00 Vad är detta för fågel? Vilda djur 8
Johan_O Vad är detta för hår? Vilda djur 16
Sofie_W Vad är detta för spillning? Vilda djur 4
mordarsnigel2 vad kan detta vara? Vilda djur 4
norpan_ Vad kan detta var`? Vilda djur 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.