Vad är bäst lämpat på fjäll?

Jag rekommenderar också gas. Ett trangia med gastillsats fungerar alldelse utmärkt och då får man ju vindkyddet "på köpet". Nackdelen med trangia är att det inte är så lätt så om man jagar gram så kan en liten gasbrännare vara ett alternativ men då får man ju fixa vindskyddet själv. Om man delar köket på två blir det dock inte så farligt. Det blir inte heller lika stabilt som ett trangia. Vad gäller åtgången så brukar jag räkna en liten tub i veckan för mig men två stora tuber räcker med råge för två personer på tio dar och då behöver ni inte oroa er för att det ska ta slut. Förrförra året gjorde jag och en kompis av med 4 små tuber på 15 dar och då slösade vi även en del.
Gas kan man som sagt köpa lite här och där (även om jag nog inte sett gas på några mackar i Boden.. möjligen OK). Men sportaffärer och utebutiker har i alla fall (samt även fjällstationer som Kvikkjokk tex). Den lilla affären i Kvikkjokk har också gas. (Såg i en annan tråd att ni planerar att utgå därifrån.)

/David
[Ändrat av dave1 2005-04-29 kl 18:01]

lika förbjudet/ olämpligt att ta med t-sprit som gastub på flyget. Där de säljer t-sprit brukar de också sälja gas...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
trangiakök med gasolbrännare låter mycket bra. Då slipper man ostabiliteten hos vårat gaskök. Sedan följer vindskyddet med. Kollade lite priser, verkar inte vara hutlöst dyrt, 375 kr hittade jag för.
Jag tror även jag hittat ett bra ställe att inhandla gas på, Team Sportia i Jokkmokk. Luleå blir svårt eftersom vi antagligen inte får tid innan bussen avgår. Skulle gissa på att priserna i Kvikkjokk är högre på sådana här varor.

Tack för svaren, vi har nog övertygats om trangiagasen!

MVH Anders

Ja hinner ni köpa gas i Jokkmokk så är det att föredra. Det är som sagt betydligt dyrare i Kvikkjokk även om det "bara" rör sig om en tjuga hit eller dit.

/D

Gas är överlägset.

Angående tillåtet så tror jag det är förbjudet att ha gas på tunnelnanan också.

Det är ju ingen som märker om ni flyger med gas. Moral är en annan femma.
[Ändrat av crazy 2005-04-29 kl 19:03]

crazy; sa:
Gas är överlägset.

Angående tillåtet så tror jag det är förbjudet att ha gas på tunnelnanan också.

Det är ju ingen som märker om ni flyger med gas. Moral är en annan femma.
[Ändrat av crazy 2005-04-29 kl 19:03]

Med "moral", menar du då om man tycker det ok att flyget riskerar att störta? I vanliga fall ofarliga överslag i lastrummens elektonik, lampor, ledningar osv blir/ kan bli fatala om lastrummet är fullt av gas (det är såklart ovanligt med överslag). Det är inte så väldigt osannolikt att en gastub penetreras av vassa føremål i flygets lastrum. Ska försöka undvika flygturer till fjällen med dig....

qag 661; sa:
Hej,

vi är två personer som ska spendera 10 dagar i fjällen i sommar. Vi funderar på om vi ska ta med spritkök eller gaskök. Vad är bäst lämpat? Viktmässigt borde gas vara bättre, men när det även gäller mattillagning vid vind så kanske det inte är det bästa. Är det någon som har bra erfarenheter ang. detta?

MVH Anders

En variant är att laga åtminstone kvällsmat på öppen eld, vide finns det gott om på fjället ;). Frukosten är ju enklast att köra med kök och då står ju redan tältet (vindskyddet) på plats så gas funkar ypperligt.

Trevligt sätt att spara vikt på.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips