Vad är bäst lämpat på fjäll?

Hej,

vi är två personer som ska spendera 10 dagar i fjällen i sommar. Vi funderar på om vi ska ta med spritkök eller gaskök. Vad är bäst lämpat? Viktmässigt borde gas vara bättre, men när det även gäller mattillagning vid vind så kanske det inte är det bästa. Är det någon som har bra erfarenheter ang. detta?

MVH Anders

Om du har vindskydd (och varför skulle du inte ha det?) så är gas mycket trevligare att laga mat på. För mig är bara smidigheten värt inköpet.

Om man kör utan vindskydd är det väl ingen skillnad mellan gas eller sprit?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mitt val skulle bli gas. Det går nästan alltid att antingen finna en plats med lä eller smälla upp ett enklare vindskydd med lite stenar om man är på kalfjället. Givetvis så kan man ju också ta med ett lättare vindskydd i aluminium (vikt alufolie om man vill komma undan biligt).

/Jesper

De allra flesta börjar nog med ett Trangiakök. Då får ni allt i ett, kastruller, vindskydd och en spritbrännare. Kompletterar ni köket med den gasbrännare som finns till, får ni ett enkelt funktionellt kök.

Raskesven

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
Om du har vindskydd (och varför skulle du inte ha det?) så är gas mycket trevligare att laga mat på. För mig är bara smidigheten värt inköpet.

Om man kör utan vindskydd är det väl ingen skillnad mellan gas eller sprit?

Oavsett vilket bränsle man använder så är ett vindskydd guld värt på fjället. Stor skillnad på koktiden om det blåser när man skall laga till maten.

I valet mellan gas och sprit så är gas betydligt enklare att handskas med och bättre att reglera värmen med.

Om man inte har något sedan tidigare tycker jag nog att man skall gå direkt på ett gaskök och någon/några kastruller samt ett enkelt vindskydd till det.

Har själv haft ett trangia som jag kompletterade med gasbrännare och jag gillade det även om gramjägarna kommer att skrika i högan sky *L*.

Instämmer med Raskesven.

Tycker Trangiat är bra och jag accepterar att det väger en del. Med gasbrännare blir det riktigt bra (på sommaren).

Fundera vad du vill ha för kastuller. Teflon är bra eftersom det inte fastnar så lätt i dom, men då måste du ha med trä/plast verktyg. Personligen gillar jag duossal, tål att misshandlas men det bränner lätt fast. Men å andra sidan fungerar ju även standardkastrullerna bra.

/Ulf

Hej igen!

Tidigare var vi helt inställda på att ta med gasköket, men nyligen så var det en tanke som slog oss gällande färden dit. Vi skall flyga till Luleå och på flyget är det svårt ( inte tillåtet) att ta med gasflaskor. Vikten är trots allt det viktigaste. Är det någon som vet om man kan köpa gastuber (450g) i Jokkmokk? eller i närheten av Luleå busstation?

Det kanske dessutom finns någon som vet nåt ang flygning och gastuber.

MVH Anders

Förbjudet med gas på flyg.

Naturkompaniet är nog den närmast busstationen i Luleå som säljer gas, 200 meter.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips