Vacker by för längdskidor med barn?

Nu är det dags att börja planera vårens skidsemester i mars-april! Men vart? I vanlig ordning vänder jag mig hit för tips o råd!
Vi är en eller två familjer med barn mellan 3 och 5 som letar efter en ny fjällpärla. Genom åren har vi betat av byarna i södra årefjällen och funderar nu på spännande platser i Norge. Då vi bor i Göteborg o nyligen har skaffat bil känns det lämpligt att söka västerut.
Vi letar mindre by/anläggning med fina, flacka längdskidor. Betoning på bra barnspår som är vackra också korta sträckor. Bil eller nattågsanslutning spelar ingen roll. Viktigast är vackert, lek o åkvänligt utan allt för storskalig turism.
Helst inte en backe upp för att starta i spåren, men gärna kallfjällsalternativ...
 
Varför inte Ullådalen? Ta bilen ända upp på kalfjället. Mycket att göra i Åre även om vädret skulle bli dåligt
 
Sjusjøen. En av Norges bästa platser för langrenn. Stort område så det går att hitta lite avsides platser med mindre folk. Finns också litet alpincenter. Birkebeinerrennet (Norges motsvarighet till Vasaloppet) går genom området.
Samboen og jag åker ofta dit på kvällen med California-bussen. Är sen först ut i løypene på morgonen og har hela fjellet för oss själva. En helt magisk upplevelse.
 
Grövelsjön är en favorit. Nära upp på kalfjället, men också skyddade spår om vädret busar. Gott om privata hyrstugor.
 
Trysil är bra för familjer där några vill åka längd andra utför och någon både och.


Beitostölen vet jag är omtyckt men har inte varit där själv.


Norge har förstås massor av lämpliga ställen. T ex kan man snabbt komma till kalfjäll med bil om man tar bilfärja från Strömstad till Sandefjord.

Thure
 
Sjusjöen låter fint, men var ska man isåfall välja att bo? Viktigt för oss att boendet är vackert o fjälligt eftersom mycket tid tillbringas runt stugknuten!

Vi vill helst slippa alpinåkningen eftersom ingen i familjen är intresserad och det tenderar att skapa ganska trista miljöer m mycket folkträngsel...

Tack för tips om färja - lutar åt Norge, men det gäller bara att hitta rätt ställe...
 
Två små tipps

Hejsan

Har aldrig varit i Sjusjöen, men passerat i närområdet med bil och det är som på de flesta ställen i Norge vackert. Dock bör man vara medveten om att det är typisk lågfjällsterräng och långt ifrån lika dramatiskt vackert som på andra platser i vårat grannland.

Men eftersom det nu är Norge vi talar om så saknas det inte alternativ, för att uttrycka det milt. Om man går in på https://skisporet.no/ får man en överblick över alla skidområden i Norge. Man kan inte annat än bli imponerad!

Nu har jag mest varit på tur i Norge. Men ett område som jag startat och som är väldigt fint är Høvringen vid foten av Rondane (http://www.hovringen.no). Ligger lite högre än Sjusjöen och med klart mer högfjällskaraktär. Utan att ha åkt i spåren är väl en rimlig gissning att det är lite backigare i Høvringen. Men för egen del hade jag nog valt Høvringen bara för att det enligt min smak är vackrare där.

/ Stefan
 
Jag antar att du har testat Långberget?! Om inte kan jag rekommendera det. I och för sig inte i Norge, men varför gå över ån efter vatten...
 
Vilken bra tråd/fråga, vi har lurat över något liknande.

Rent allmänt, hur ser andra skidåkare på om man drar en Fjellpulke efter sig? Tänker mest på att man ju ev. kan förstöra skidspåren. Finns det någon praxis?

Har aldrig dragit pulken efter skidor, den brukar hänga med efter snöskorna i obanad terräng och då är det ju ett icke-bekymmer.
 
Helst i skatespåren 😄

Hejsan

Personligen tycker jag mest att det är som lite mysigt att komma ifatt folk med pulka. Kör själv med vår Thule "vagn" med jämna mellanrum, men den har ju skidor och kommer därmed utanför spåren.

Däremot är det väl artigt att välja skate delen av spåret om det finns en sådan, även om dagens maskindragna spår ofta är så fasta att en fjällpulka gör liten skada!

/ Stefan
 
Jag antar att du har testat Långberget?! Om inte kan jag rekommendera det. I och för sig inte i Norge, men varför gå över ån efter vatten...

Vi har varit påväg till både långberget o mattila, men fått styra om pga snöbrist. Långberget känns för vår del lite trist med barn en hel vecka, inte så vackert utan mer sportigt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Bra butik för längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
tcj Smartklocka och längdskidor Turskidåkning 2
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
vandrafjäll Toppturer med längdskidor Turskidåkning 5
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
Virr Jämtlandstriangeln på längdskidor Turskidåkning 9
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
fredrikgunne Längdskidor för stockholmare Turskidåkning 5
Ludwig Pettifogger Hyra längdskidor i stockholmsområdet Turskidåkning 2
johanbengt Längdskidor Uppsala-Stockholm Turskidåkning 6
Joakim Ambrosson Längdskidor, Stockholm Turskidåkning 4
hannulan Längdskidor - funderingar o lite svårt att välja Turskidåkning 5
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
Söderström Köpa längdskidor på nätet?? Turskidåkning 2
Christian1 Längdskidor i Göteborgsområdet? Turskidåkning 4
ljaw Grundvallning längdskidor Turskidåkning 10
70617 Val av längdskidor!? Turskidåkning 8
jompe84 Hyra längdskidor i Stockholm! Turskidåkning 3
jennyhe Hyra längdskidor i Göteborg Turskidåkning 3
aiku Längdskidor julen 2008 Turskidåkning 2
Ingebrigtl Val bredd längdskidor Turskidåkning 5
Niclas_skane Första gången på längdskidor Turskidåkning 5
sosa åka längdskidor i göteborg Turskidåkning 1
frystejp Jämtlandstriangeln med vanliga längdskidor? Turskidåkning 4
niclasd Hyra av längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 1
bjorne Köpa begagnade längdskidor i Stockholmstrakten? Turskidåkning 3
Berggrund Längdskidor for dummies. Turskidåkning 17
Susan B Hur lär man sig åka längdskidor? Turskidåkning 2
highlandpark Längdskidor, köptips? Turskidåkning 7
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
pajaflow Grövelsjön och turåkning med barn Turskidåkning 7
linnealuttu Dagsturer kring Kvikkjokk med barn Turskidåkning 4
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
karinJonsson Fjälltur Sälen med 3 barn - Skotertaxi? Turskidåkning 1
Bomaye Hallå Fulufjället med barn Turskidåkning 5
MBac Snöläge och tips Sälenfjällen med barn Turskidåkning 3
stelow Finns bara Fjellpukken för barn? Turskidåkning 0
marf Skidturer under påsken med barn i Norge? Turskidåkning 3
bionicon Barn skidor med remm bindning? ( Turskidåkning 4
Larrys Turförslag för familj med mindre barn Turskidåkning 2
bagarn Barn i pulka Turskidåkning 9
FreddyS Skidsläde för barn Turskidåkning 4
uhlrog Lämplig 2-3 dagars stugtur med 3 barn? Turskidåkning 5
Nena66 långfärdsskidor med litet barn? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.