Grundvallning längdskidor

Hej!

Har köpt ett par nya längdskidor och tänkte höra vad ni har för åsikter om grundvallning av glid första gången.

Har en kompis som tävlar flitigt och åker vasaloppet varje år. Han hävdar att man bör värma på/ sickla bort 10-15 varv första gången för att mätta belaget och förlänga livslängden på skidan.

Andra säger att det räcker med ett par varv mjukt paraffin och därefter glidparaffin.

En tredje variant är ju att strunta i valla och stålsickla istället.

Själv är jag av åsikten att en timme i spåret är bättre än en timme i vallaboden, men man vill ju samtidigt ha bra glid samt att skidorna ska hålla länge.

Tacksam för alla synpunkter och svar.

VH//Anders
 
Stålsickla

Har under 3 säsonger åkt på stålsicklade skidor samt sicklat åt många nöjda motionärer. Vill du ägna dej åt skidåkning-stålsickla. I kombination med rillverktyg kan man optimera glidet.
 
Jag lät butiken grundvalla glid på mina skidor när jag köpt nya. Även om de inte lägger på 15 lager så blir det nog ändå bättre än om jag gör det själv... Kostade inte mycket heller, betydligt bättre än den där timmen i vallaboden...
 
grundvaning

jag lägger lika mycket tid på att grundvalla som att åka med dom i ett spår.
att inte lägga lika mycket tid på grundvalningen är som att få åka med tröga skidor, vill man inte lägga ner så mycket på grundvallningen så finns det ju vallningsfria skidor.
 
Glidvallning

Först ska du stenslipa skidorna eller stålsickla dom.

Väljer du stenslip:
I affären lät jag mätta mina skidor det du säkert menar med grundvallning man mättar skidorna med parafin det görs många gånger.
Sen för att få glid görs glidparafinering detta görs i affären eller hemma och bör göras ett par gånger per vinter beroende på hur mycket man åker.
Man kan parafinera in i skidan med värme först en gång med ett parafin sedan ett par gånger till med två olika sorter, tror detta sätt är det mest vanliga.

Sen ska man givetvis fästvalla skidorna men det är en annan historia

Sen finns det så stålsickling.
Det råder olika vilket som är bäst.
När det gäller stålsickling slipper du parafinera skidorna.
Man stålsicklar skidorna varje 50-100:e mil krävs bara sicklar och en borste (gärna maskin). Äfferen gör nog detta bäst.
För att få glid så rillar man skidorna så man får struktur i skidorna så de inte sugs fast mot snön.
Till detta behövs några struktur rullar och ett rilljärn.

Jag har i dagarna glidparafinerat mina skidor
Jag som bor i lägenhet tror det var sista gången för mig.
Att smälta in parafinet är ett jobb som kräver rätt plats det droppar och när man skrapar blir det parafin överallt, jag fick skrapa parafin från golvet och bordet.
Jag vill att det ska gå smärtfritt så innan mitt öppna spår så kommer jag stålsickla mina skidor & köpa riller utrustning för framtida behov.

Men som sagt det finns säkert fler som tycker parafinering ger bättre glid än stålsickling.
Det spelar för mig mindre roll som amatör så är det praktiska mer viktigt.

MVH
zzeezz
 
tejp är lösningen!

Jag har vallat både för fäste och glid i många år. Ibland lyckades jag bra, ibland inte. Sedan 3-4 år kör jag på tejp. Oftast funkar det kanon..det blir mycket mera skidor åkt nu även i nollföre och i andra problematiska förhållanden. Jag har åkt ett Öppet spår på tejp och tyckte mig ha minst lika bra både glid och fäste som medåkarna. Leve det enkla skidåkandet!
 
Jag brukar se hur proffsen gör. Och så länge som landslaget väljer att mätta belagen istället för att enbart stålsickla (à la Kuzmin-proffessorn eller vad han nu heter) så tror jag att det ger bäst resultat.

Sen är det ju en annan sak att vinsten i glid kanske inte uppväger mängden timmar i vallaboden, men det får var och en avgöra.
 
pellelin
tejp är lösningen!
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har vallat både för fäste och glid i många år. Ibland lyckades jag bra, ibland inte. Sedan 3-4 år kör jag på tejp. Oftast funkar det kanon..det blir mycket mera skidor åkt nu även i nollföre och i andra problematiska förhållanden. Jag har åkt ett Öppet spår på tejp och tyckte mig ha minst lika bra både glid och fäste som medåkarna. Leve det enkla skidåkandet!

Fast tejp ska ju bara påverka fästet. Diskussionen om stålsickling eller mättning med glidvalla kvarstår ju fortfarande...
 
glidet brukar inte vara problemet

Visst påverkar tejpen bara fästet, men enl. min erfarenhet är det inget större problem att få hyfsat glid. Både glidvallat och siklat funkar bra för mig som motionär. Jag glidvallar inte så ofta. Däremot tar det emot att byta fäste ofta, speciellt vid problemfören. Med en noggrannt utprovad tejpzon hindrar mig aldrig knepigt före. Jag passerar ofta folk som står och vallar om..och inte är det glidet de fixar till ; )

Pelle
 
mätta belagen

Brukar mätta belagen och lägga på ett par lager enligt konstens alla regler. Fast om jag skall vara ärlig har jag ytterst svårt att se att det kan göra någon skillnad om man har 5 eller 15 lager. Kan inte se att det skulle krypa ned djupare i belagets struktur bara för att man i prinscip lägger på tjockare. Möjligen kan det sitta lite längre med fler lager, men så länge man värmer borde ju lagren smälta ihop till ett enda? kan väl iofs tänka mig att man först mättar belaget med ett "medel" och sedan lägger på ett annat som ger ett bättre glid.

Bilen blir inte blankare för att man lägger på tjockare med vax!


Är ingen expert så det vore kul att höra incitamenten från er som är just experter.


R
 
Nackdelen med en grundvallning är ju att det tar en del tid. Enligt mina erfanheter så är det lika bra att ta tjuren vid hornen och göra det ordentligt från början. Man tjänar nog på det i längden. Finns guide på vallatips.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tidenztand Grundvallning av skidor? Turskidåkning 2
Materialaren Bra butik för längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
tcj Smartklocka och längdskidor Turskidåkning 2
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
vandrafjäll Toppturer med längdskidor Turskidåkning 5
k elias Vacker by för längdskidor med barn? Turskidåkning 13
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
Virr Jämtlandstriangeln på längdskidor Turskidåkning 9
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
fredrikgunne Längdskidor för stockholmare Turskidåkning 5
Ludwig Pettifogger Hyra längdskidor i stockholmsområdet Turskidåkning 2
johanbengt Längdskidor Uppsala-Stockholm Turskidåkning 6
Joakim Ambrosson Längdskidor, Stockholm Turskidåkning 4
hannulan Längdskidor - funderingar o lite svårt att välja Turskidåkning 5
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
Söderström Köpa längdskidor på nätet?? Turskidåkning 2
Christian1 Längdskidor i Göteborgsområdet? Turskidåkning 4
70617 Val av längdskidor!? Turskidåkning 8
jompe84 Hyra längdskidor i Stockholm! Turskidåkning 3
jennyhe Hyra längdskidor i Göteborg Turskidåkning 3
aiku Längdskidor julen 2008 Turskidåkning 2
Ingebrigtl Val bredd längdskidor Turskidåkning 5
Niclas_skane Första gången på längdskidor Turskidåkning 5
sosa åka längdskidor i göteborg Turskidåkning 1
frystejp Jämtlandstriangeln med vanliga längdskidor? Turskidåkning 4
niclasd Hyra av längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 1
bjorne Köpa begagnade längdskidor i Stockholmstrakten? Turskidåkning 3
Berggrund Längdskidor for dummies. Turskidåkning 17
Susan B Hur lär man sig åka längdskidor? Turskidåkning 2
highlandpark Längdskidor, köptips? Turskidåkning 7
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.