Längdskidor for dummies.

Jag håller på med ett projektarbete där jag gör en hemsida som skall heta längdskidor for dummies.
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp om vad en sådan sida skulle innehålla. Vad vill de här som är nybörjare i spåren veta och vad anser de rutinerade skall vara med? Är tacksam för all hjälp jag kan få.

/Petter
 
Vallning

Vallningstips/-instruktioner är förmodligen något som de allra flesta vill veta mer om.

Det är lätt blanda ihop saker och bli konfys när man står framför vallastället i butiken och ser alla olika redskap man ska använda - mässingsborste, nylonborste, fibertexduk, kork, sickel, sandpapper osv.

Patrik
 
skitbra!

Det här är det bästa på länge!

Jag tror att många nybörjare (jag själv till exempel) kommer att få mycket hjälp av ett sånt häringa initiativ.

Jag skulle nog rekommendera flera flikar eller sektioner. En som förklarar termer, tex "dubbelspann" (vad nu det är). En annan sektion med grundläggande som hur långa stavar och skidor skall vara. Ska man ha olika typ av valla om snön är ny eller gammal?
kan man tvätta bort gammal fästvalla utan att skada glidvallan, och i så fall hur?
En tredje sektion skulle kanske kunna tipsa om åkteknik.

Slutligen ett diskussionsforum där man kan ventilera saker och ting. Kan någon tex förklara det här?

Jag var ute och åkte på mina urgamla Sundins. Temperaturen var 1 - 2 plusgrader, snön var gammal. Jag la på rikligt (tror jag) med röd valla (eftersom kvicksilvret i termometern stämde helt med texten på den röda burken). Resultat: det var lika halt bakåt som framåt. Tjockare valla under steget hjälpte inte och när jag la på en längre sträng valla blev det strävt både framåt och bakåt.
Slutsats, att valla bara steget hjälpte inte och när jag fick valla på glidytan blev det tvärstopp!

Vad gjorde jag för fel?

Hälsningar

Bengt (som fortfarande ska hjälpa Aukland att dra nästa vasalopp)
 
Re: skitbra!

svindel; sa:
Jag var ute och åkte på mina urgamla Sundins. Temperaturen var 1 - 2 plusgrader, snön var gammal. Jag la på rikligt (tror jag) med röd valla (eftersom kvicksilvret i termometern stämde helt med texten på den röda burken). Resultat: det var lika halt bakåt som framåt. Tjockare valla under steget hjälpte inte och när jag la på en längre sträng valla blev det strävt både framåt och bakåt.
Slutsats, att valla bara steget hjälpte inte och när jag fick valla på glidytan blev det tvärstopp!

Vad gjorde jag för fel?

Det låter som om det inte var "burk-före", utan läge att använda klistervalla. En vallning kunde ha varit att lägga ett grundlager Swix Violett Extra (el motsvarande), ovanpå det blandar man rött och silver. Det är en kombination som funkar i många fall, men man måste veta mer om förhållandena för att kunna säga vad som hade varit riktigt bra.

Dummies-sidan:
- Lämpliga kläder, vid olika ansträngning, vind, kyla et c.

/Håkan
 
Re: skitbra!

svindel; sa:
Jag var ute och åkte på mina urgamla Sundins. Temperaturen var 1 - 2 plusgrader, snön var gammal. Jag la på rikligt (tror jag) med röd valla (eftersom kvicksilvret i termometern stämde helt med texten på den röda burken). Resultat: det var lika halt bakåt som framåt. Tjockare valla under steget hjälpte inte och när jag la på en längre sträng valla blev det strävt både framåt och bakåt.
Slutsats, att valla bara steget hjälpte inte och när jag fick valla på glidytan blev det tvärstopp!

Vad gjorde jag för fel?

Apropå artiklar här på Utsidan så finns det ju runt om på webben. Sen så måste ju någon skriva dessa artiklar också. Jag känner mig iaf inte tillräckligt kunnig för att skriva någon sådan artikel.

Om det är gammal och isig snö hjälper inte något annat än klister i plusgrader. T.ex. rött klister hade du behövt.

Apropå lägga på rikligt så lägger man på tunna lager och fördelar jämt med en vallaklots. Sen lägger du på 3-4 lager. Vissa tom värmer in det första lagret med vallajärn. Det är viktigt att lägga ut jämnt eftersom det annars kommer att fastna snö och frysa fast under.

Sen har faktiskt bra fäste att göra med spannet och om du orkar trycka ner det ordentligt. Är du ovan skidåkare med samma fäste som dina kompisar kan du ha bakhalt, om du inte trycker ner skidan ordentligt.

/Jonas U
 
"för dummies" är ett varumärke.

Jag har inget att tillägga om innehållet, men jag ser fram mot att se sidan färdig. (Eftersom jag passar dummies-profilen bra...)

Men kalla den inte för "...för dummies" eftersom det är ett registrerat varumärke. Det finns roligare saker att ägna sin tid åt än att bråka med advokater.
 
Mycket tacksam

Då skall jag absolut inte kalla den det kom gärna med andra namnförslag, blir säker för nybörjare istället annars.
Jag har valt att dela in den i:
Valla/ glid, fäste (bassortiment, vanligaste vallor, hur man lägger på, tar av.)
Material (skidor/ skate, klassiskt, välj ut skidor. Stavar/ skate, klassiskt. Övrigt/ kläder, vätskebälte.)
Träning (A1, A2, A3, Styrka, Uppvärmning)
Teknik/ Skate, klassiskt (film snuttar, förklaring, träningstips)
Länkar.

Vilka områden bör jag lägga största vikten på? Finns det intresse för ett område typ fråga experten? Alla möjliga tips på layout uppskattas. Har aldrig gjort en hemsida förut(en del i arbetet är att lära mig det) så jag undrar om det är svårt att göra ett forum? Fler delar eller innehåll på hemsidan som önskas?
 
Det som kännetecknar dummies (till skillnad från nybörjare) är väl att de har befintliga (ärvda, hittade på vinden, fått av morfar) prylar som de enkelt vill komma igång med att använda.

Jag tillhör i alla fall dem som INTE vill höra "det är bättre att köpa nya grejer".

Det intressanta är ofta att få lära sig hur sakerna fungerar. Varför ser skidorna ut som de gör? Varför ska man valla på olika sätt vid olika snö och temperatur?

Sen får nybörjaren själv fatta beslut om ifall det är nödvändigt med nya skidor, hur många sorters valla man ska köpa osv.
 
Re: Mycket tacksam

Berggrund; sa:
Alla möjliga tips på layout uppskattas. Har aldrig gjort en hemsida förut(en del i arbetet är att lära mig det) så jag undrar om det är svårt att göra ett forum? Fler delar eller innehåll på hemsidan som önskas?

Forum finns det färdiga på Nätet som man kan lägga in, t.ex. http://www.ikonboard.com. Det beror lite på vad man har för möjligheter att lägga upp script på servern, men Ikonboard kan man ha ligga hos dem har jag för mig (men det kanske kostar eller är en massa reklam).

Ligg lågt med layout! Innehållet är viktigare än layouten. Jag vet inte hur många sidor jag sett med skitsnygga menyer och grejer men varenda länk leder till ett "Kommer snart!"..... *suck*

Håll dig till standarder (HTML4 och CSS2) så blir det minst jobb med anpassningar. För att slippa 4711 olika HTML-sidor att underhålla är det oftast enklast med nån form av scriptspråk (PHP, ASP etc). Då gör man en "mallsida" som sen "inkluderar" innehållet. Mallsidan styr utseendet på alla sidor och ska man ändra utseendet är det bara den man behöver ändra på.
 
Glid fäste snö spår klassiskt skating skidor kängor stavar

Använd flera ingångar och gott om interna korslänkar.

Beskriv problemorienterat.
Typ bakhalt vad kan det bero på, dåligt glid, underfrysning, klabb. Hustun åkker ifrån mig vad skall jag göra åt det?

Rekommendationer av olika utrustning för olika ändamål. Stav och skidlängder vid olika spår och snökvaliteter.

Hur man vallar träskidor dvs tjärgrundvallning + fäste vid klisterföre respektive burkvalleföre.

Hur man vallar skidor med plastsula.

Gärna videosnuttar på hur man vallar.

Hur man väljer stighudar och hur de sätts på och sköts.

Hur man väljer stavar. Stakteknik.

Teknikträning. Gärna videosnuttar.

Hur vallar du för Vasaloppet vid -20 på morgonen och väntad dagsmeja från klockan 11.00.

Val av vallningsfria skidor.

Skatingteknik.

Utförsteknik med löparskidor respektive fjällskidor. Gärna med video.

Val av pulka. Pulkadragning och utförskörning med pulka.

Länkar:
Det finns redan mycket på www som du inte behöver behandla själv utan som du kan länka till i stället. Har inte Swix bra sidor t ex.

Se till att få feedback på det du gör så att du succesivt kan förbättra sidan. Räkna med att det tar 3-4 år att bygga upp något bra. Ta gärna hjälp av en grupp åkare med olika kompetensområden för att bygga upp helheten.

Jag har säkert glömt något.

Thure
 
Vore jag nybörjare och läste Thures inlägg skulle jag sälja skidorna direkt. Det verkar alldeles för krångligt, alldeles för många "måsten".

En nybörjare kanske inte alls har målsättningen att åka skidor varenda dag hela vintern, en nybörjare kanske vill göra 1-2 halvdagsturer under hela vintern för att slippa gå i snön.

Nu är jag varken nybörjare eller skidåkare (jag har varken åkt utför eller på längden på flera år), men ungarna (3 och 5) ärvde varsit par gamla skidor av sina kusiner. Ungar har inget tålamod och det var vinter och de ville ut NU (bor man i Sthlms län så vet man inte hur länge det är skidföre för ungarna på tomten).

Ut och åka på skidorna som de var försökte ungarna med, men det var ju bart trä under och snön klibbade ju bara.

Jag tog en ljusstump och varmluftspistolen och värmde in stearin under skidorna, det fungerade utmärkt för de 5 tillfällen under vintern som ungarna skulle åka. Visst kunde jag köpt tjära och valla och grejer, men hade det varit värt jobbet?? Knappast.

Såna tips finns det alldeles för få tycker jag. Man måste inte alltid göra helt rätt, det går att göra det mesta på enklare sätt. Det kanske inte blir lika hållbart eller lika bra som att göra det helt rätt, men bara det fungerar tillräckligt.
 
Komplext

nermander; sa:
Vore jag nybörjare och läste Thures inlägg skulle jag sälja skidorna direkt. Det verkar alldeles för krångligt, alldeles för många "måsten".

En bra hemsida för nybörjare bör kunna svara på hur man skall använda just den utrustning som man råkar ha till hands.

I och med det måste hemsidan täcka in många olika skidor bindningar stavar åkteknik etc.

Nybörjare behöver naturligtvis inte läsa allt bara det som för tillfället är relevant.

Nermander verkar mera vara för devisen "det är bare och åk" och den är inte dum den heller.

Mitt inlägg var för den som skall göra hemsidan inte avsett för nybörjare.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Bra butik för längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
tcj Smartklocka och längdskidor Turskidåkning 2
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
vandrafjäll Toppturer med längdskidor Turskidåkning 5
k elias Vacker by för längdskidor med barn? Turskidåkning 13
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
Virr Jämtlandstriangeln på längdskidor Turskidåkning 9
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
fredrikgunne Längdskidor för stockholmare Turskidåkning 5
Ludwig Pettifogger Hyra längdskidor i stockholmsområdet Turskidåkning 2
johanbengt Längdskidor Uppsala-Stockholm Turskidåkning 6
Joakim Ambrosson Längdskidor, Stockholm Turskidåkning 4
hannulan Längdskidor - funderingar o lite svårt att välja Turskidåkning 5
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
Söderström Köpa längdskidor på nätet?? Turskidåkning 2
Christian1 Längdskidor i Göteborgsområdet? Turskidåkning 4
ljaw Grundvallning längdskidor Turskidåkning 10
70617 Val av längdskidor!? Turskidåkning 8
jompe84 Hyra längdskidor i Stockholm! Turskidåkning 3
jennyhe Hyra längdskidor i Göteborg Turskidåkning 3
aiku Längdskidor julen 2008 Turskidåkning 2
Ingebrigtl Val bredd längdskidor Turskidåkning 5
Niclas_skane Första gången på längdskidor Turskidåkning 5
sosa åka längdskidor i göteborg Turskidåkning 1
frystejp Jämtlandstriangeln med vanliga längdskidor? Turskidåkning 4
niclasd Hyra av längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 1
bjorne Köpa begagnade längdskidor i Stockholmstrakten? Turskidåkning 3
Susan B Hur lär man sig åka längdskidor? Turskidåkning 2
highlandpark Längdskidor, köptips? Turskidåkning 7
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1
Rødspætte tip for en flerdags skitur i fjällen? Turskidåkning 2
hbc_backlund Turskidor för dummies :) Turskidåkning 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...