Längdskidor, köptips?

Jag funderar på att börja åka längdskidor i vinter, och ev. också åka Vasaloppet. Har inte åkt sedan tidiga tonår, och inte ens då blev det speciellt mycket. Materialutvecklingen verkar i alla fall inte ha haft något uppehåll. Någon som kan rekommendera hur mycket man bör lägga på utrustning om man vill ha hyfsade grejor som pallar ett ev. Vasalopp men ändå inte alltför dyra, dvs vad är miniminivån? Vilken sorts bindningar, skidor, stavar och pjäxor ska man köpa? Vill gärna ha lite eget kunnande innan man springer iväg till en skidaffär, annars blir man lätt lurad att köpa värstinggrejor man ändå inte kan utnyttja...
 
Lite tips

Egentligen borde något proffs eller f.d. proffs ge dig tips. Men du får hålla till godo med mig ifall inget längdåkningsproffs läser Utsidan. ;) Jag köpte mina senaste skidor för fem år sedan och de håller i många år till. Faktiskt så blir de bara bättre med åren tills att man repat dem för mycket eller spannet lägger av.

Men det viktigaste är ju att du får ett spann som passar dig. Det brukar de vara hjälpsamma med i affären att kolla. Men i princip gör du så att du ställer dig på skidorna med båda fötterna. Det brukar vara utmärkt vart man skall stå på skidan. Sen för man in ett papper eller ett tunt metallblad under. Idealt skall man då kunna föra pappret en bit bakom hälen och en halvmeter framför tån. Denna area är fästvallazonen. Ställ dig sedan på ena skidan och för pappret fram och tillbaka, det skall vara ungefär från hälen och en bit framåt (30 cm kanske). Denna yta är den zon där du kan lägga på tjockast med valla och i riktigt bra fästvallaföre behöver du bara valla här. Sen ställer du dig på tå och då skall hela skidan ta i marken.

Ofta är spannet olika på skidorna och har du tid kan du leta igenom butikens sortiment om de har ett par med lika spann. (Tips: Ta med en kompis som kollar spannet)

Vad för skidor då? Om du inte har åkt speciellt mycket kanske inte du känner skillnad mellan en dyr och en billig skida. Men problemet är ju att billigare skidor ofta har för mjukt spann om man väger lite mer. ;) Jag tänkte köpa mig ett par Fischer CS, men de var för mjuka i spannet så det blev ett par Fischer SCS. De kostade då runt 1800, men säljs idag för 2200. Kolla in om Fischer CS passar dig. Fischer och Atomic brukar ligga högst i pris så kanske ett par Kneissl eller Madshus skulle passa lika bra. Jag skulle personligen inte köpa ett par under 1000 kr om de nu inte är på rea.

Ett tips är att redan nu går till butikerna och kollar. Vanligtvis har de eftersäsongsrea och försäsongsrea. Tyvärr är de mest skatingskidor eftersom de vanligtvis är så pass dyra. Men har du tur kanske det finns ett par fjolårets kvar.

Till bindning rekommenderar jag Salomon SNS Classic. De är i princip standard och kostar ca 400 kr.

Var inte för snål med stavar. Jag köpte de billigaste swixstavarna, men de ger skavsår i händerna om man kör ett par mil. Hitta ett par som du känner att du klarar ett helt Vasalopp utan att få hemska blåsor i händerna.

Vad gäller pjäxor så tycker jag en ganska billig Salomon pjäxa duger, förutsatt att du inte tänkt köra skating. Den pjäxa jag köpte kostade ca 900 kr på den tiden. Men den modellen finns nog inte kvar.

I regel tycker jag de är rätt duktiga i affärerna och försöker inte lura dig. Men gå till mer än ett ställe för att vara säker. En nöjd kund kommer ju som sagt tillbaka. :)

/Jonas U
 
Rea.

Kul att höra att någon vill börja åka skidor.
Åker en del skidor och diskuterar det.
Köp nu när dom säljer ut fjolårets skidor.
Lite beroende på vikt och åkstilskall du välja skidor.
Madshus är lite mjukare , längre spann och passat lättare åkar medan
Mellan Europeiska skidor typ Fischerär hårdare och kortare span.
Tänk på att det är bättre belag på ett par dyrare skidor typ Fischer RCS än cs.

Till bindning rekommenderar jag Salomon SNS Classic
då har du fler skor och välja på än med Rottefelle.

Skor köp skor som sitter ordentligt på fötterna tänk på att billigare skor inte är så stabila som ett par dyrare.REA:

Såg idag att du kan köpa ett par RCS + bining + ett par riktiga skor på Stadion för 3000:- prata med någon som skall åka vasaloppet IDAG.

Stavar köp med nya modellen av remar runt handleden.
sattsa ej på kolfiber om du skall åka vasaloppet,men kosta på ett par riktiga hanskar det är viktigt rekommenderar lille-sport S hanske dyr men helt utstanding.

hoppas vi ses i Mora.

//POS
 
Stavar

Ja det går inte att gemföra nya och gammla remmar.
Min son på 10år tävlar på hög nivå så vi fick tag i små remmar till honom och helt plötsligt annvände han stavarna att åka med och inte bara stöda sig på.
Han fick en naturlig rörelse i stav armpendel.
Där det märks mest är i fristil där du har länre stavar och oftast högre frekvens.

//
POS
 
Kompetent säljare

Hitta nån som kan skidor!!! Det är ganska många som vet lite och gissar resten!

Jag vet att bl a Fliesbergs i Stockholm brukar ha Bjarne Andersson (legend i skidsammanhang) att hjälpa dem med skidförsäljning. Det finns fler företag som använder kompetenta (men mindre kända?) säljare. Tony Pölder Sport i Nässjö är oxå bra (www.polder.se) på att plocka ut skidor.

/Håkan
 
Köp av skidor

Hej!!

Ifall du inte redan köpt skidor.
Jag har ett bra ställe att köpa skidor ifrån. De heter Tony Pölder och ligger i Nässjö, de kan allt runt om detta.
Adressen dit är.www.polder.se

MVH Lisbeth
 
Bra stav

Tony Pölder säljer en mycket bra stav som heter Swix Comp Korkspecial. Jag köpte ett par till min fru, och hon gillar dem skarpt. Lätta, styva, bra korkhandtag och bra remmar. Nu är det jag som är avundsjuk...

700 kr är ju ganska dyrt för ett par stavar, men det är stor skillnad mot de billiga modellerna.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Bra butik för längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
tcj Smartklocka och längdskidor Turskidåkning 2
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
vandrafjäll Toppturer med längdskidor Turskidåkning 5
k elias Vacker by för längdskidor med barn? Turskidåkning 13
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
Virr Jämtlandstriangeln på längdskidor Turskidåkning 9
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
fredrikgunne Längdskidor för stockholmare Turskidåkning 5
Ludwig Pettifogger Hyra längdskidor i stockholmsområdet Turskidåkning 2
johanbengt Längdskidor Uppsala-Stockholm Turskidåkning 6
Joakim Ambrosson Längdskidor, Stockholm Turskidåkning 4
hannulan Längdskidor - funderingar o lite svårt att välja Turskidåkning 5
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
Söderström Köpa längdskidor på nätet?? Turskidåkning 2
Christian1 Längdskidor i Göteborgsområdet? Turskidåkning 4
ljaw Grundvallning längdskidor Turskidåkning 10
70617 Val av längdskidor!? Turskidåkning 8
jompe84 Hyra längdskidor i Stockholm! Turskidåkning 3
jennyhe Hyra längdskidor i Göteborg Turskidåkning 3
aiku Längdskidor julen 2008 Turskidåkning 2
Ingebrigtl Val bredd längdskidor Turskidåkning 5
Niclas_skane Första gången på längdskidor Turskidåkning 5
sosa åka längdskidor i göteborg Turskidåkning 1
frystejp Jämtlandstriangeln med vanliga längdskidor? Turskidåkning 4
niclasd Hyra av längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 1
bjorne Köpa begagnade längdskidor i Stockholmstrakten? Turskidåkning 3
Berggrund Längdskidor for dummies. Turskidåkning 17
Susan B Hur lär man sig åka längdskidor? Turskidåkning 2
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.