Jämtlandstriangeln på längdskidor

Vi har en plan att köra jämtlandstriangelg i månadsskiftet april/maj.

Jag undrar kommer det att funka med längdskidor? Jag antar att det inte är några preparerade spår mellan stationerna och då känns det lite surt att köra på längdskidor speciellt om det är djupsnö.. Är det någon som har erfarenhet av längd där uppe eller är det ett måste med turskidor?
 
Har kört den svängen på turskidor med stålkant och stighudar. Hade inte velat vara utan vare sig stålkant eller stighudar. Dock träffade vi en dam som körde på helt vanliga längdskidor och var helt nöjd med det.

// Lelle
 
Har inte åkt den turen själv men en aktiv mor har varit och snurrat i Jämtland många gånger förr om åren och det har enbart handlat om smala längdskidor. Några problem har jag inte hört att det skulle vara och det gjordes även ett toppförsök vid Sylarna iförd Salomons gamla skidpjäxor. Ni vet dom med den bygeln fram. Graderna steg lite kan man väl säga:).
 
Jag skulle inte gå med längdskidor.

Men en solig dag och skare funkar det hur bra som helst om inte bättre än turskidor. Men de flesta dagar på fjället är inte så. Men några dm nysnö förvandlas turen till ren och skär överlevnad.
 
Min första vinterfjälltur för många år sedan var just Jämtlandtriangeln. Gjordes på pappas motionsskidor i plast av märket Karhu. Två nummer för stora pjäxor. Det gick bra. Men vädret var bra hela tiden. Och man får se upp rejält i den långa backen från Blåhammaren så att man kan få stopp. Oftast är det spår/skoterspår iaf från Storulvån till Sylarna. Många åker på skateskidor den sträckan fina dagar. Men jag håller med Daniel. Är vädret sämre så är det eländigt utan riktiga skidor, speciellt då man går på skrå. De tre senaste turerna jag gjort i Jämtlandsfjällen hade jag inte "klarat" på skidor utan stålkant då vädret varit hårt och snön bortblåst..
 
Jag skulle alla gånger ta vanliga längdskidor, personligen skejt. Mellan storulvan och sylarna är det bandvagns och skotertrafik, så där har jag aldrig varit med om problem. Resten av etappen måste även den tillhöra bland de mest trafikerade i fjällkedjan (skidåkare alltså) så att man skulle fastna i djup ospårad snö verkar osannolikt (om man inte försöker när det precis varit
storm flrstås ;).

Skejtskidor är lite mer känsliga för underlaget men med klassiska så skulle jag tro att man kör varvet på en dag om man är någorlunda skidvan och föret är ok. Om det går
att skejta runt hela triangeln så samma sak, borde vara en fin dagstur :).

//J
 
Okej lite dubbla budskap här :) Just nu så lutar det mot att tälta några dagar mellan Snasahögarna och köra lite toppturer på dagarna istället.
 
Förrutom djupsnö kan man råka ut för väldigt isigt underlag vid denna årstid. Då är stålkanter fint att ha. När jag åkte Jämtlandstriangeln i mars för ett par år sedan var det väldigt hårt tillfrusen snö, nästan is, att åka på. Jag hade tyckt att det varit besvärligt utan riktiga turskidor, tror jag.
 
Att skejta mellan stationerna är väldigt vanligt och så sent på säsongen brukar det inte vara några som helst problem
 
Att skejta mellan stationerna är väldigt vanligt och så sent på säsongen brukar det inte vara några som helst problem

Nä, men än så länge är det i alla fall full vinter. Och mer snö på gång i helgen, tror jag.
Nu veckan var det kallsnö. Tog skate-skidorna Storulvån - Sylarna i tisdags och det var riktigt sträv kallsnö i vesselspåret. I Sylmassivet var det lite, lite skare på sydsluttningarna men i övrigt är det kallsnö och vinter där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
body Jämtlandstriangeln på skidor Turskidåkning 4
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
Kogoyo Jämtlandstriangeln 6 dagar: vad gör man? Turskidåkning 3
Kogoyo Hur är snöläget i Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 6
Jojowallin Frågor gällande Jämtlandstriangeln Turskidåkning 12
peter.elofsson.16 Snödjup vid Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 2
BjörnGBG Jämtlandstriangeln Mars -12 Turskidåkning 0
Polarnatt Jämtlandstriangeln april/maj Turskidåkning 5
frystejp Jämtlandstriangeln med vanliga längdskidor? Turskidåkning 4
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.