Val bredd längdskidor

Hej!
Är osäker på vilken skidbrädd jag bör välja när jag nu ska köpa fjällskidor. Det vore en fördel om de även hade funkat på preparerade spår utan att förstöra dessa med.
Vet någon vilket mått som brukar gälla för preppade spår?
Funkar skidor med frambrädd 76mm, kanske 84mm (Åsnes Combat), eller bör hag nöja mig med Amundsenskidan med 67mm?

Jag räknar med att när det gäller normal träning i spår, så kommer jag köra med mina smala skidor, dessa är mera tänkt för turbruk, som är ett nytt område för mig.
Hur intressant är det att välja en brädd för att ev passa in i spårbrädden, egentligen?
Är det troligt att en råkar gå i spår mellan stugor.

/Ingebrigt
 
Max 70 mm för spår

En gammal rekommendation för åkning i spår är max 70 mm breda skidor. Men har skidorna lite midja och är så breda vill de gärna klättra över spårkanten.

I Sverige är det inte så vanligt med spår för turåkning men det är vanligt i Norge och Finland. Och att ploga upp spår med för breda turskidor i preparerade spår ses inte med blida ögon.

Om du inte vet med dig att du ska ut i lössnö så satsa på de smalare skidorna. Det är mer skidglädje i dem. Mina bredare turskidor (> 70 mm breda) står allt mer kvar i förrådet sedan jag skaffade ett par 60 mm som komplement. Är det riktigt löst så är det skogsskidor (typ Tegsnäs) som behövs. Det är i princip fram till mars jag använder de bredare och tursäsongen drar för de flesta igång senare. När jag skejtade mellan Abisko-Nikkaluokta var det bara ett par km som jag hade haft nytta av bredare skidor än mina tävlingsskidor.

Lycka till!

Tommy
 
Vad bra! Precis vad jag sökte. Sitter och är sugen på att testa mina nya Åsnes Vikafjell. De är 60-51-55 så då ska de också funka i spår vad jag förstår.
 
Tänk på

att det ofta är bindingar och sulor snarare än skidans maxbredd som bromsar i maskinpreparerade spår. Men hur hård snön är har också betydelse därvidlag.

Utförsegenskaperna med telemark eller parallellsväng är bättre på bredare skidor speciellt om de har lite midja.

Alla skidor är kompromisser. Flera olika utrustningar med olika skor, olika bindingar och olika skidegenskaper är ett av mina sätt att få mera skidglädje.

Thure
 
Absolut, körde på de här Rottefella NNN BC, lite med tanke på att jag nån gång eventuellt vill åka i spår:

yhst-56160431387474_2033_661851


Det är jobbigt att man gillar MC, jakt, fiske, GPS och elektronik i allmänhet med mycket mera - och har svårt att kompromissa och köpa billigt/billigare saker. Har fått begränsa mig lite på skidfronten pga det. Hade gärna sett att man kunde kombinera alpintelisutrustning med turåkning men det gick inte så bra.

att det ofta är bindingar och sulor snarare än skidans maxbredd som bromsar i maskinpreparerade spår. Men hur hård snön är har också betydelse därvidlag.

Utförsegenskaperna med telemark eller parallellsväng är bättre på bredare skidor speciellt om de har lite midja.

Alla skidor är kompromisser. Flera olika utrustningar med olika skor, olika bindingar och olika skidegenskaper är ett av mina sätt att få mera skidglädje.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robox Val inför skidköp? Turskidåkning 5
thureb Val av skateskidor Turskidåkning 1
70617 Val av längdskidor!? Turskidåkning 8
Thompada Val av Turskidor mm... ??? Turskidåkning 3
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
mca0106 Val av pjäxa till tur/telemark? Turskidåkning 0
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
glimmen val av dagturssäck Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
041102 Val av skidor Turskidåkning 1
kuah Val av turskidor Turskidåkning 14
Roger J Val av utrustning Turskidåkning 6
4008 Längdåkning i Val Thorens?? Turskidåkning 1
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
emeliem Bredd och längd på turskidor Turskidåkning 1
LarssonMik Tegsnäs längd (och bredd) Turskidåkning 1
skanberg Bredd på turskidor Turskidåkning 4
Materialaren Bra butik för längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
tcj Smartklocka och längdskidor Turskidåkning 2
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
vandrafjäll Toppturer med längdskidor Turskidåkning 5
k elias Vacker by för längdskidor med barn? Turskidåkning 13
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
Virr Jämtlandstriangeln på längdskidor Turskidåkning 9
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
fredrikgunne Längdskidor för stockholmare Turskidåkning 5
Ludwig Pettifogger Hyra längdskidor i stockholmsområdet Turskidåkning 2
johanbengt Längdskidor Uppsala-Stockholm Turskidåkning 6
Joakim Ambrosson Längdskidor, Stockholm Turskidåkning 4
hannulan Längdskidor - funderingar o lite svårt att välja Turskidåkning 5
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
Söderström Köpa längdskidor på nätet?? Turskidåkning 2
Christian1 Längdskidor i Göteborgsområdet? Turskidåkning 4
ljaw Grundvallning längdskidor Turskidåkning 10
jompe84 Hyra längdskidor i Stockholm! Turskidåkning 3
jennyhe Hyra längdskidor i Göteborg Turskidåkning 3
aiku Längdskidor julen 2008 Turskidåkning 2
Niclas_skane Första gången på längdskidor Turskidåkning 5
sosa åka längdskidor i göteborg Turskidåkning 1
frystejp Jämtlandstriangeln med vanliga längdskidor? Turskidåkning 4
niclasd Hyra av längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 1
bjorne Köpa begagnade längdskidor i Stockholmstrakten? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...