långfärdsskidor med litet barn?

Hej
Är det någon som åkt på tur med litet barn i pulka eller på ryggen? Vi vill gärna åka till Norge i januari med vår 1-åring. Eventuellt även med hund. Finns det tips på områden/arrangörer/stugor i Norge som skulle lämpa sig för detta?
 
Barn i ryggsäcken....

Gjorde flera fjällturer med dottern i ryggsäcken. Packningen i pulka. Det gick fint. Sen blev hon så tung att vi tog ett par år i stuga.
Tänk bara på att ett litet barn förlorar mer värme än en vuxen genom ansiktet.
I ryggsäcken har de fin sikt över axeln och det är lätt att kommunicera. Jag fyllde utrymmet omkring henne med min sovsäck.

Go tur

Johan K
 
Med barn i Trysil och Grövelsjön

Kul att ni funderar på att åka skidor med familjen! Det är ett härligt komplement till barnvagnspromenaderna.

Förra vintern fyllde vår dotter ett år och hon verkade tycka om skidturerna vi gjorde under några dar i norska Trysil runt nyår, en vecka i Grövelsjön i april samt vid några tillfällen i skogsmiljö. Vem här kan dela med sig mer om barnvänliga fjäll i Norge?

Bäst för oss fungerade den norska barnpulkan av Fjellpulken, se http://www.fjellpulken.no/barn.htm. Suverän grej med vind- och solskydd, tippskydd och plats för prylar. Bara att stoppa ner barnet i åkpåsen och dra iväg!

Dock, när hon tröttnade på detta var det skönt att även ha bärstolen som komplement. Men oj vad svårt att hålla värmen i händer och fötter. För att inte tala om att ha kvar solglasögonen på huvudet!

Några tips som fungerade för oss:
-Hyr fjellpulka på plats men ta med varma åkpåsen och en skinnfäll.
-Skaffa så varma vantar och sockor som möjligt. Hos Naturkompaniet i Stockholm/Kungsgatan hittade jag supersmå skinnvantar med lurvigt foder. Och Ullfrottésockor i storlek 20 typ. Perfekt!
-Räkna med att kunna åka lika lång tid i pulkan som ni nu åker vagn. Några timmar för oss, lite längre på eftermiddagen om man lyckades tajma in sömnen.
-Är det bara några minus går det bra att stanna och grilla korv. Och byta blöjor... Gott om plats i pulkan för ved, ketchup och sopor!
-Att äta värmda barnmatsburkar på vinterfjället var aldrig riktigt populärt... då funkade kräm, yoghurt, bananer och nyponsoppa bättre och så fick det bli riktig mat när vi var hemma i stugan.
-Åk till nåt ställe där det går fort att komma upp på fjället för känslans skull!
 
Jättebra tips

Tack för tipsen, jag blir jätteinspirerad. Hoppas detta funkar även för nybörjare som oss. /Helena
 
Bärsjal!

Jodå, man måste ju ut någon gång... Upp till ca 15 kg. har vi haft barnen i bärsjal, stadigare än bärstol och varmare för barnet. Barnet hamnar också längre ner och närmre ryggen, vilket underlättar balansen. Barn över 15 kg i pulka, där vi också oftast haft sovande barn. Lycka till! Anna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.