Hallå Fulufjället med barn

Jag och min 8åring har tänkt att åka över Fulufjället på sportlovet. Helst bo i stugorna men har med tält. Idén är att börja i söder runt Storbron, sova i björnholmsstugan - Tangåsstugan - Tangsjöstugan - Rörsjöstugan och sluta i Mörkret.
Låter det rimligt? (8åringen skidar långsamt o jag har tung pulka)
Förslag på annat än Njupeskärsfallet att se eller alt rutt?
Finns det några möjliga transporter dit o hem (stockholm) Har inte bil men kan förstås hyra om det är lämpligat?
Har inte bil men kan förstås hyra om det är lämpligast.

Skulle bli jätteglad för svar!!!
/Jonas
 
Fulufjället är platt men bergssidorna är mer eller mindre branta. De stigarna som går kortaste sträckan mellan Rörsjöstugan och Mörkret är för branta för vanliga turskidåkare - särskilt med tung pulka!
Det kan kanske vara möjligt att ta sig ner mot Brottbäcksstugan en liten bit söderut, men jag för min del skulle inte planera in min nerfart där utan att först ha fått bekräftelse på att det inte är allt för brant/svårt. Med utsidans många och erfarna läsare får du säkert besked om hur man rimligt säkert kan ta sig ner till Mörkret.

Lycka till!

Curt
 
Tack Curt!
Hm blir osäker på om fulufjället verkligen är bästa alternativet för oss.

Jag valde det pga täthet på stugor trots att jag får känslan av att det inte är lika mycket folk som tex jämtlandstriangeln. Vill att det ska kännas vildmark, vill ändå ha leder och helst stugor, och inte allt för långt norr pga lite dagsljus i mars.

Men fulufjället verkar ha dåliga kommunikationer om man inte vill gå runt eller än värre fram och tillbaka.

Har någon erfaren någon åsikt om detta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Instämmer vad gäller branterna, tror inte att det är lämpligt för 8:åring, eller för den delen med tung pulka. Kanske åka nån mil till upp till Idre?
 
Det finns en inte särkilt brant led från Rösjöstugorna ner till Brottbäcksstugan men då är man ju inte i Mörkret. Sommarleden rakt ner från Rösjöstugorna till Njupeskär är brant, krävande på vintern. Fulufjället är ödsligt och vackert på vintern men den karga platån är också utsatt om det börjar blåsa, förutom stugorna finns få naturliga skydd. Turen upp till platån ger en del höjdmeter vilket kan vara jobbigt för en 8-åring.
 
Jämtlandstriangeln

Tusen tack för era synpunkter! Jag har tänkt om och valt jämtlandstriangeln istället. Att bara fokusera på folktomt var nog mer min önskan än min sons...

Det här kommer bli säkrare (mer folk) och mer lättillgängligt med buss från duved. Vi bor i tält men har hela 6 dygn på oss så vi kan gå hur långsamt som helst.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.