Lämplig 2-3 dagars stugtur med 3 barn?

Hej, jag har 3 barn 10, 7(snart 8) & 3. Vi åker en hel del skidor varje år både på längden och tvären trots att vi bor i Sthlm med snöfattiga vintrar. Då vi ett flertal ggr har legat på ett ställe och gjort dagsutflykter tänkte vi prova på att göra en stugtur.
Vi leker med tanken att göra en 2-3 dgars stugtur. Flickorna (10 & 7) klarar idag att åka allra högst 1,5 mil en dag för att nästa dag kanske åka 5-8 km. Dvs får inte vara flera långa sträckor. 1,5 mil är i längsta laget men det skulle funka. Pojken har vi tänkt dra i en pulka samt att vi tänkt ha ytterligare en pulka med packning. Jag blir väl packåsnan med ryggsäck också.

Är det någon som känner till någon bra "runda" i fjällmiljö?
Mvh
/ru
 
Fram och tillbaka

uhlrog; sa:
Är det någon som känner till någon bra "runda" i fjällmiljö?
Det är svårt att hitta någonstans där stugorna ligger så tätt. Då är det bästa att ha tält, men vintertältning kanske inte är ett alternativ. Det bästa är väl i så fall att hitta en stuga/fjällstation som tillåter både dagsturer och tur till någon närliggande stuga. Vålådalen, Grövelsjön, Ammarnäs och Hemavan har stugor som ligger relativt nära.

Vålådalen är barnvänligt och Stensdalenstugan ligger bara 13 km bort och är jättemysig och har bastu. Kolla på STF hemsida de har kartlänkar som heter "närområde" som man kan klicka in på från alla fjällstationer. Där ser man vilka stugor som finns och hur långt där är mellan dessa.

http://www.meravsverige.nu/sok_fsta.asp

/Helen
 
Jämtland kanske?

Förslag:
Lämna bilen i Rundhögen, 10 km till Blåhammarens fjällstation, 1 stugdag, 12 km till Storulvåns fjällstation (vid väg) Därifrån taxi till Rundhögen.
Eller vice versa. Möjlig nackdel, öppna fjällvidder. Tufft vid hårt väder!
Daniel
 
Tack för tips.

Tack för tipsen, jag skall kolla vidare på Blåhammaren och Storulvån. Även ha med Vålådalen i bakhuvudet så får vi se hur det blir.

Mvh
/ru
 
Nu får jag nog en massa kommentarer från renlevnadstalibanerna:)

Men två varianter finns som jag skulel fundera på. Ta sig till Sylarna eller Helags och sedan göra dagsturer i omgivningen. Till båda dessa ställen går det snövessla, så att även barnen kan klara av det.

Sylarna har sedan fina turer runt stugan, och fördelen med detta jämfört med tex Vålådalen är att man tillbringar hela tiden ovanför trädgränsen i en oerhört vacker miljö.

mvh Christian
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.