Stugtur i norr

Efter att har kopplat av med stugturer ungefär en vecka varje år före eller efter påsk under åtskilliga år i Jämtlands-, Härjedals- och de Norska fjällen så har jag blivit tillfrågad om att följa med på en tur i Lapplandsfjällen i slutet av mars.
Jag känner mig ganska van att "tura" på skidor, har en välutprovad utrustning som jag litar på och vet av erfarenhet ganska väl vad jag klarar av utan risk. Däremot känner jag inte till Lapplandsfjällen vintertid så väl. Gruppen på fyra, fem personer har alla erfarenhet av turskidor, även om den varierar. Vi vill gärna hitta lite mindre och trevliga stugor när vi nu bestämt oss för den lite lättare varianten med stugtur.

Den "fjällräv" som tagit initiativ till turen har kommit med följande preliminära fyra förslag på turer.

- Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Unna Alakas - Abiskojaure (eller Kårsavagge) - Abisko

- Saltoluokta - Sitojaure - Aktse - Pårte - Kvikkjokk

- Nikkaluokta - Kebnekaise - Singi - Kaitumjaure - Teusajaure - Vakkotavare

- Nikkaluokta - Kebnekaise - Singi - Hukejaure - Sitasjaure - Ritsem

Vilken tur skulle ni föredra och varför?? Är det någon som har alternativa idéer på likande turer i området?
Jag vet att delar av förslagen går utefter Kungsleden. Sommartid har jag alltid undvikit den, men hur är den på vintertid?
 
Hej
Mina erfarenheter av dina förslag är
Sträckan Abisko till Nikkaluokta, där sker mesta trafiken.
Sträckan Nikkaluokta till Ritsem skulle jag gå andra hållet, Ritsem till Nikka, för att få mer nerförsbacke och för att det är trevlig avslutning med middag i Nikka.
Vi gick sträckan Ritsem till Vakkotavare ifjol och var nästan helt ensamma i stugorna förutom i Singi. Jag har skrivit en artikel om den turen som kommer här på Utsidan inom kort.
Under Artiklar här på Utsidan kan du läsa om en tur vi gick (Nikka-vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebnekaise-Nikka) Leta under Turskidåkning.
Önskar er en god tur
Annakari
 
Ritsem - Vakotavare

åkte turen men startade i Ritsem veckan efter Påsk.
Ritsem-Sitas-Huejaure-Singi-Kaitum- Teusa-Vakotavare.

lagom jobbigt, lite folk, skotrar bara kring Ritsem-Sitas.

Lämnade bilen i Ritsem, tåg sen bussen upp och hämtade bien. Tur man slapp backarna i Teusa och Vakotvarae i motsatt riktning...

Lycka till
 
Jag hade valt:

- Nikkaluokta - Kebnekaise - Singi - Kaitumjaure - Teusajaure - Vakkotavare i första hand. Både Kaitum och Teusajaure är kanonfina och som redan sagts är det inte allt för mycket folk som går i de trakterna. Som stark tvåa kommer:

- Nikkaluokta - Kebnekaise - Singi - Hukejaure - Sitasjaure - Ritsem i min bok. På den turen är det väl främst Sitajaure - Ritsem som jag tycker är lite tråkigare.

God Tur :)

/ Stefan
 
Jag tycker att ni borde lägga in Nallo nånstans på vägen, t.ex. enligt förslaget Nikka-Vistas-Nallo och sedan antingen söderut eller norrut vilket som nu känns bäst, alternativ att börja i Abisko eller Vakkotavare och avsluta med Nallo-Vistas-Nikka. Omgivningarna kring Nallo är ju värt hela resan! Om ni inte har tänkt upp på Kebne förstås...Man kan gå från Sälka till Nallo, eller lite mer äventyrligt, från Tjäktja -Nallo. Försök undvika påskveckan. God tur.
 
- Nikkaluokta - Kebnekaise - Singi - Kaitumjaure - Teusajaure - Vakkotavare i första hand. Både Kaitum och Teusajaure är kanonfina och som redan sagts är det inte allt för mycket folk som går i de trakterna.

God Tur :)

/ Stefan

Vi var ett gäng på 3 som gick sträckan motsatt väg för ett par år sen (dock skoter kebnekaise - nikkaloukta och vi genade förbi Singi)
Verkligen superfin tur, med varierande terräng, Både över kalfjäll och genom skog.. även om det var väldigt ont om snö när vi närmade oss (2-3 km?) Keb..

Backen upp från Vakkatovare var rejält tung i pudersnön.. särskilt om man tar sommarleden.
Så kanske bättre att gå andra hållet, även om jag tycker det känns lite fel att åka så fjällen blir mindre och mindre. :)
 
Vad gillar ni?

Vill ni göra toppturer? Högfjäll? Norska stugor i Narvikenområdet är oftast både små och inte så besökta men det kan vara lite mera folk där i helgerna.

Thure
 
Hej,

Våren 2010 genomförde jag äntligen min andra fjälltur. Det blev Abisko-Stora Sjöfallet. Vet inte om jag ska tolka dina förslag som att ni inte har hur många dagar som helst att nyttja men det är en tur jag skulle föreslå. Härlig känsla och vackert att med tåg anlända till Abisko och efter att ha skämt bort sig med en god lunch så började min resa.

Mina bästa visuella minnen samt kloka val under den resan var:

Tjäkta! - Avresa från Alesjaure men hade ändå gott och väl "hunnit" till Sälka men klok (!) nog så valde jag att stanna över. Väldigt vackra vyer när man står och kapar ved ;-) Jag tycker att här gäller det att suga på karamellen och inte en och samma dag stressa vidare ner till Sälka.

Vidare från Sälka direkt förbi Singi ( för att undvika fjolårets då rådande magsjuka ..) till Kaitumjaure. Kanske 25 km (?!) men "lätt" åkning då det i överlag är svagt sluttande ner mot katiumjaure. OM ni väljer en tur där kaitumjaure ingår - häng INTE för mörkläggningsgardinerna. Låt er i stället vakna av en förhoppningsvis då stigande sol vid fyra tiden. Tassa upp och klä på er och ta me er varm kopp te på farstubron. Mitt som det är blir klockan både 06.00 och 07.00 och ni har vid det här laget säkert blivit smått religiösa. Soluppgången är något speciellt.

Valde Teusajaure- Stora Sjöfallet, ist för Teusajaure-Vakkotavare då den sträckan kändes liknande Kaitumjaure-Teusajaure (om betydligt kortare och inte lika brant). Dvs uppför sedan skidra uppe på platten och sedan ner "brant" . Själv skidrar jag med pulka och det är ju alltid lite bökigt i alltför branta partier nerför, då vill ju pulkan lätt "smita" förbi en på sidorna.

Härligt att skidra längs vattnet med mäktiga berg som sluter upp omkring en. nackdel är att sista biten syns tydligt spår av älvregleringen...som ett månlandskap om du förstår. Men det får men väl kompensera med en rödingfile och ett glas vitt i stora sjöfallet.
Hm, hur ska jag sammanfatta turen....den var väldigt varierande ialla fall.

Ger nedan några kommentarer på dina förslag nedan. Använder caps look så kanske det blir lite tydligare vad det är som jag skrivit.


- Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Unna Alakas - Abiskojaure (eller Kårsavagge) - Abisko EJ SKIDRAT VIA UNNA ALLAKAS

- Saltoluokta - Sitojaure - Aktse - Pårte - Kvikkjokk MIN FÖRSTA SKIDTUR. EN HEL DEL GAMMELSKOG. HÄR FÖRESLÅR JAG EN EXTRA ÖVERNATTNING I AKTSE FÖR ATT DÅ GÖRA EN DAGSTUR UPP PÅ SKIERFEKLIPPAN.DET ÄR JU ETT KLASSISKT FOTOMOTIV, HÄRLIGT ATT HA STÅTT PÅ TOPPEN. MAN SKIDRAR SÅ LÅNGT MAN KAN SEDAN KNATAR MAN SISTA BITEN UPP PÅ DEN VINDBLÅSTA SKIERFERYGGEN.

- Nikkaluokta - Kebnekaise - Singi - Kaitumjaure - Teusajaure - Vakkotavare I OCH FÖR SIG LÄNGE SEDAN JAG PASSERADE NIKKA-KEB MEN TROR INTE ATT HELIKOPTERTRAFIKEN ELLER SKOTERTRAFIKEN MINSKAT. OCH DEN DÄR ELÄNDIGA BANDVAGNSTRANSPORT HAR VÄL INTE HELLER FÖRSVUNNIT.

- Nikkaluokta - Kebnekaise - Singi - Hukejaure - Sitasjaure - Ritsem
ARBETAT I FÄLT AV OLIKA ANLEDNINGAR I OMRÅDET KRING SITAS-RITSEM UNDER SOMMAREN. OM NI INTE VET HUR DET SER UT DÄR PÅ SOMMAREN SÅ LIDER NI VÄL INTE OM NI SKULLE PASSERA DÄR NU I MARS, MEN VETSKAPEN OM DE JÄTTETURBINER SOM GÅR UNDER MARKEN OCH AVVATTNAR SITOSJAURE GÖR INTE DIREKT ATT SKIDRESAN BLIR GEMYTLIG.


Summasumarum: Skulle föreslå abisko - nikka, då färdas ni längs en sträcka som är något av det finaste som finns. och vill ni så ta skotertransport från keb till nikka, den sträckan åker man väl bara om man är riktigt skidsugen.

Vill ni se gammelskog, så håller kring pårte.
Trevlig tur!
//
 
Tack för alla intressanta svar och för konkreta handfasta tips!!

Nu ser det ut som om vi kommer att starta i Abisko för att få ihop logistik och annat på ett bra sätt. Om några dagar kommar vi att ses och lägga upp lite närmare planer. Era tips och ideer kommer att vara verkligen värdefulla.
Om tipsen om turer från Nikka och söderut inte skulle bli av denna gång så ska jag definitivt få använding för dem senare.

Vi har inte planerat för någon topptur men om det passar med någon vilodag eller kortare turdag så är det inte alls omöjligt.
Tack för tipset om de norska stugorna Thure. Jag har bott i norska hytter tidigare skidturer och de är ofta både små och fina. Kanske går att göra en avstickare rrån Unna Allakas, om väder och tid tillåter.

Mycket bra tips från dej Linda. De kommer helt säkert till använding både vid denna och kommande turer.

Tack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.