Önskar tips på stugtur i påsk

Jag sitter och tänker på att det vore väldigt trevligt att åka på en stugtur kring påsk.

Min plan var att åka från Kvikkjokk till Saltoloukta. Om vädret och föret vore med mig tänkte jag fortsätta till Kebnekaise, annars skulle jag ha gott om tid på mig på sträckan.

Jag kan starta turen tidigast på långfredagen och vara borta till söndagen i veckan efter. Nu till mitt stora problem. Länstrafiken kör bara till Kvikkjokk på vardagar! :-(

Förra påsken åkte jag Abisko-Kebnekaise. Jag hade tänkt att undvika den sträckan eftersom det var ganska mycket folk i stugorna runt påsk och det vore roligt att se något nytt.

Ett alternativ är ju förstås att starta i Saltoloukta men då försvinner möjligheten att förlänga turen om det går bra. Är det någon som har något tips på lämplig stugtur där det går att göra en längre och en kortare variant?
 
Hej

Du kan förlänga sträckan! Fortsätt upp längs Padjelantaleden till Stalo och ta helikoptern ut igen. Eller tvärt om. Dvs som ett U. Jag har inte skidat sträckan själv och kan alltså inte ge någon fingervisning om tiden du har till förfogande räcker (men den samlade kunskapen här på sidan är enorm!).

Tänkte ett varv till och kollade upp hur flygningarna går på vintern. Hittade inget. Men kanske kan man beställa? Är ju mycket väderberoende, dvs en osäkerhetsfaktor. Kanske bäst att börja med inflygning och skida ut...? http://www.fiskflyg.se/dagliga-turer/ritsem-staloluokta/

Lycka till!
 
Taxi....eller Hukejaure

Min plan var att åka från Kvikkjokk till Saltoloukta. Om vädret och föret vore med mig tänkte jag fortsätta till Kebnekaise, annars skulle jag ha gott om tid på mig på sträckan.

Jag kan starta turen tidigast på långfredagen och vara borta till söndagen i veckan efter. Nu till mitt stora problem. Länstrafiken kör bara till Kvikkjokk på vardagar! :-(

Ett alternativ är ju förstås att starta i Saltoloukta men då försvinner möjligheten att förlänga turen om det går bra. Är det någon som har något tips på lämplig stugtur där det går att göra en längre och en kortare variant?

Hejsan,

Det är sant som det är sagt att busstrafiken till Kvikkjokk ofta lyser med sin frånvaro, även om jag faktiskt trodde att bussen gick under påsk. Men då så inte verkar vara fallet är det nog tyvärr bara taxi som gäller om man vill starta i Kvikkjokk. Dyrt, men möjligt!

Men det kanske inte är någon gigantisk förlust. Personligen tycker jag första halvan, dvs Kvikkjokk upp till Aktse är urtrist. I alla fall då jag gick där för typ 15 år sedan. skoterspår hela vägen och långa sträckor längs den tokfula uppdämda Tjaktjajaure. Däremot är Aktse - Saltoloukta mycket vackert. Kan eventuellt vara värt att skida från Saltoloukta ner till Sitojaure och göra en dagstur upp på Skierfeklippan därifrån, för att sen skida norrut med Nikkaloukta som mål.

Ett annat alternativ är att skida kungsleden från Vakkotavare till Nikkaloukta. Inte alls lika mycket folk som på den nordliga sträckan och mycket vackert. Framför allt området kring Kaitumstugorna är en riktiig pärla.

Blir vädret fint och man villl förlänga turen går det ju alltid att svänga västerut vid Singi och skida ner till Ritsem via Hukejaurestugorna. Där slipper du garanterat trängseln!

/ Stefan
 
Salto- Ritsem

Flyget från Kvikkjokk går inte vintertid, alltså inga turer på turlista. Naturligtvis kan man ju boka eget flyg men då kostar det slantar....

Jag skulle vilja tipsa om en tur vi gjorde för några år sen. Startade i Ritsem och åkte Sitas-Hukejaure-Singi- Kaitum -Teusa och Vakotavare. Om man känner för det kan man ju tex göra en tur från Singi upp till Sälka, kanske till Nalllo.
Det går ju också, som någon föreslog, stanna vid Salto ett par dagar och göra en tur ned till Sitojaure och Aktse och sen tillbaka och vidare upp till Ritsem.
Tyvärr vet jag ej hur bussarna upp mot Ritsem går under påskhelgen.

I Jokkmokk pratas det mycket om att satsa på turismen men den enda pärlan man har, Kvikkjokk, har man sakta men säkert "dödat". Om inte kommunen håller ögonen på hur man lägger upp busslinjerna och tidtabellerna kan det bli hur tokigt som helst för de turister som vill besöka Jokkmokks fjällen.
 
Det låter som jag ska glömma Kvikkjokk! Det som lockade mest var att passera i kanten av Sarek, men det finns ju andra berg.

Jag ska kolla mer på alternativet med Hukesjaure, där har jag aldrig varit så det kunde vara spännande. Ritsem-bussen verkar gå dagligen.

En ny idé jag fick var att starta i Vakkotavare för att gå norrut till Sälka och därifrån till Nallo och Vistas. Jag ser att sträckan Vistas-Nikka är 34 km, vad jag förstår lätt nerför. Är det någon som har skidat där och kan uppskatta hur lång tid det tar?
 
Går "nog" bra

Hej igen,

Att gå via Sälka och sen genom Stour Reiddavagge är ett mycket vackert alternativ. Helt magiska omgivningar i fint väder!

Vad det gäller den avslutande sträckan Vistas - Nikkaloukta är det lugna puckar om du hittar skid eller skoterspår att följa. Då vi talar om påsktider då mycket folk rör sig i fjällen borde det inte vara något större beskymmer. Jag har däremot gått samma sträcka betydligt tidigare på året (nyårshelgen -92 om jag minns rätt) då det inte fanns några spår och då det dessutom fallit en del snö. Och vid det tillfället delade vi upp sträckan i två etapper, men då är det å andra sidan bara halvljust typ 4-5 timmar den tiden på året :)

Så visst är det tveklöst möjligt att skida Vistas - Nikkaloukta på en dag, men om det kommit en dm nysnö får man räkna med att det blir en lång (och förhoppningsvis härlig!!) dag på fjället.

/ Stefan
 

avslutad210712

Gäst
Jag ser att sträckan Vistas-Nikka är 34 km, vad jag förstår lätt nerför. Är det någon som har skidat där och kan uppskatta hur lång tid det tar?

Har åkt tre gånger och alla gånger med mycket packning i pulkan.

Tältade alla gånger mindre än en km nedanför Vistasstugan.

Alla tre gånger åkte jag till någon km innan Nikkaluokta innan jag slog upp tältet och vi pratar om lugnt tempo med många sköna raster i solskenet.

Så utan att stressa med mycket packning tar det 1 dag + någon timme dagen efter.

Med lite stress och/eller lättare packning så kan man åka det på en dag skulle jag tro.
 
Jag studerar kartor, busstidtabeller och tågtider och de samverkar inte riktigt.

Helst skulle jag ju vilja starta redan när man kommer fram med bussen, man är ju lite rastlös efter ett dygn på tåg och buss. Den dagliga bussen till Ritsem kommer fram kl. 17.15 (eller 16.45 till Vakkotavare).

Jag lutar åt att starta i Vakkotavare men på kartan ser det ut att bara vara sommarled till Teusajaure. Stämmer det att det inte finns någon vinterled där? Det är 16 km, solen går ner 20.41, om vädret är OK så borde det ju vara möjligt att hinna fram innan det blir mörkt. Jag har bara gått sträckan på sommaren. Vad jag kommer ihåg är det en enorm backe i början men sedan hyfsat lätt. Någon som har gått sträckan och kan säga hur lång tid det tar?

Om man ska med tåget söderut så måste man ta bussen 12.40 från Nikka. Det gör det ju omöjligt att ta sig från Vistas samma dag. Visst finns det inget att övernatta i på vägen?
 
V.vare - Teusa

Den sträckan går ju i nationalpark och det finns alltså ingen "kryssmakering" men länsstyrelsen sätter varje år upp "buskmarkering".
Den tid du skall i väg är det säkerligen också en hel del spår att följa.
Dessutom så går leden i sänka eller mindre dal så det är normalt inga problem att hitta om det nu inte skulle finnas färska spår.
Det enda negativa med denna sträcka är den trista backen upp från Vakotavare.

Från Vistas är det nog svårt att hinna med bussen i Nikka samma dag men det finns gott om husrum i Nikkaluokta men kanske bäst ringa å boka om det nu var kring påsk du skulle ut. på kvällen

Åker man från Ritsem blir det sent starta samma dag men är det bra väder, klart, är det fullt möjligt åka till Sitas på kvällen. Det är ju en bra å tydlig led väl uppkörd av skotrar.
Det är ju ljust nästan hela natten speciellt denna påsk eftersom den är så sen.
 
Aha! Tack för informationen om buskmarkering. Då finns det i alla fall något att orientera sig efter.

Att skida Vistas-Nikka och hinna med bussen samma dag inser jag är omöjligt. Det tråkiga med att övernatta i Nikka är ju att resan hem känns som om den blir ytterligare en dag. Nikka är ju inte riktigt det roligaste stället jag har varit på.
 
Samma tankar om stugtur

Hej

Hade mentalt siktat på precis samma resa och restid åt andra hållet MEN konstaterade också bristerna på bussar till/från Kvikkjokk.

Nu blir det alltså läge att göra en ny planering. Blir lite intresserad av att åka till Ritsem och skida norrut för att sedan återvända söderut längs kungsleden mot Vakkotavare. Är det någon som har erfarenhet av hur mycket folk det blir i stugorna veckorna före/efter påsk i det området. Ja är det en bra tur??

Tomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
anols Önskar tips om fjälltur i april Turskidåkning 3
beckasin Önskar tips inför köp av vinsäck Turskidåkning 7
tango Önskar billiga Diamir-bindningar Turskidåkning 0
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.